Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Absolut går det att landa, men troligtvis färre landningar per timme om det blåser så mycket för att ha lite marginaler.

Nu vet vi ju inte om det var detta eller något annat. Låter ändå som att sas kan ha devis rätt.
Enligt ARN så har SAS helt rätt iof....

Vore intressant om ärendet togs vidare.

ARN har haft fel förut. Att SAS blir sena pga risk för medvind vid landning känns inte direkt vattentätt då LHR ändrar riktning på landning flera ggr om dagen ibland.
Helt enig, det låter märkligt!
Det som däremot är mer troligt är att London ATC sänkt kapaciteten på LHR och/eller London TMA pga vinden. hög risk för go-arounds osv.
Det vill säga utfärdat en "reg". dvs delat ut CTOT'er (slottider)

Har @Lokföraren fått se förseningskoderna för aktuellt flygplan?
Ungefär som i inlägg #6818

Vad är reglerna kring när man får inställt flyg 8 dagar innan avgång? Jag kommer begära att Lufthansa reroutar mig med ett annat bolag, kommer jag fortfarande kunna ta del av EU261 kompensationen om jag ankommer ungefär samtidigt -2timmar?

Vad är reglerna kring när man får inställt flyg 8 dagar innan avgång? Jag kommer begära att Lufthansa reroutar mig med ett annat bolag, kommer jag fortfarande kunna ta del av EU261 kompensationen om jag ankommer ungefär samtidigt -2timmar?
Rätt till ombokning har du rätt till oavsett när flyg ställs in.
Rött till kompensation beror på mer saker än bara ankomsttid så jag skulle tipsa att läsa på stycket om inställd flight, samt hänvisning till kompensation.

Vad är viktigast för dig? Att få kompensation eller att få en så bra ersättningsflight som möjligt?

Förhandlingsläget är ju bättre för dig när du ligger i tidsfönstret 7-14 dagar innan avfärd. Personligen så skulle jag påtala att man ej har för avsikt att söka kompensation förutsatt att man kan mötas ang ersättningsflight.

Vad är viktigast för dig? Att få kompensation eller att få en så bra ersättningsflight som möjligt?

Förhandlingsläget är ju bättre för dig när du ligger i tidsfönstret 7-14 dagar innan avfärd. Personligen så skulle jag påtala att man ej har för avsikt att söka kompensation förutsatt att man kan mötas ang ersättningsflight.
Beror väl lite på, har 6 segment med Lufthansa och har hittat ett annat bolag med liknande tider och samma pris (segment run försvinner men får ta igen det senare). Sen innan vet jag att man får kompensation vid försening av flyg men tänkte kolla om rätten för kompensation finns nu när flyget ställs in 8 dagar innan avresa och jag begär återbetalning (flygbiljett) och kompensation?

Beror väl lite på, har 6 segment med Lufthansa och har hittat ett annat bolag med liknande tider och samma pris (segment run försvinner men får ta igen det senare). Sen innan vet jag att man får kompensation vid försening av flyg men tänkte kolla om rätten för kompensation finns nu när flyget ställs in 8 dagar innan avresa och jag begär återbetalning (flygbiljett) och kompensation?
Kan de erbjuda alternativ flygning inom några timmar från orginalet (avfärd/ankomst) så har du ingen rätt till kompensation.

Blev en soppa av alltihopa. Ringde två gånger första till vanliga kundtjänst 1.5h samtal där hon försökte alla utvägar men sa senare tyvärr vi kan inte omboka med ett annat flygbolag än Lufthansagruppen. Senare Miles&More support (Senator). Samtal 20minuter och konsekvens av att de inte kan omboka med något annat bolag än Lufthansagruppen.
Ska jag boka ett ersättningsflyg för 6000kr och sedan begära lufthansa på den kostnaden samt EU261?

Toppen