Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Kan du välja premium säten sen med gratis sen? (Om du har status)
Jag har EBG och jag kan välja sätet gratis på ARN-CDG (J) - men inte på ARN-BKK (Z).

Vi åker i business så jag kan inte svara på "premiumsäten" men jag gissar att det här är kopplat till bokningsklassen. Med det sagt, verkar det inte vara helt synkat mellan AF & SAS.

Jag har EBG och jag kan välja sätet gratis på ARN-CDG (J) - men inte på ARN-BKK (Z).

Vi åker i business så jag kan inte svara på "premiumsäten" men jag gissar att det här är kopplat till bokningsklassen. Med det sagt, verkar det inte vara helt synkat mellan AF & SAS.
Lyckades på en bokning med den faller bort hela tiden - den andra kunde de inte ändra på - kundtjänst svarade något med att allt är inte klart ännu :)

Lyckades på en bokning med den faller bort hela tiden - den andra kunde de inte ändra på - kundtjänst svarade något med att allt är inte klart ännu :)
Kanske bra att hetsa dem lite ifall det är meningen att man ska ha den förmånen för jag gjorde precis en intressant upptäckt.

För vetenskapen testade jag att lägga in mitt Kenya Asante Gold :cool: på en annan bokning i eco med Air France. Där funkar det inte att välja "premium/extra legroom" stol gratis.

SAS verkar byta terminal på Paris CDG. Bokningsdialogen visar terminal 2B från 16 juli redan.

Screenshot_2024-07-03-23-59-21-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Vi får väl se i vilken riktning SAS går. Virgin har gjort ytterligare försämringar nyligen. Enligt OMAAT kan man förvänta sig USD1000 i bränsletillägg på enkelresa med Delta över Atlanten, t.ex.

När jag söker på Delta får man betala 5600kr i bränsletillägg på en enkel business saver (bokningsklass O) award med KLM från AMS-ICN. 11200kr ToR, skulle jag tro då. Det där är för mig inte värt det. Det är bara att sluta med kreditkorten och resa inom Europa istället med bil eller billigaste flygbolag (vilket jag också gillar). Reser man med ett fåtal andra bolag är bränsletilläggen fortfarande acceptabla, men det ser mycket begränsat ut, vad jag kan se.

För mycket försämringar när det gäller EB kommer att göra att ja av att vara lojal och att betala månadsavgifter för kreditkort och annat, men det är kanske tillräckligt många som bara betalar.
1000 USD Enkel!!!! Förstår jag rätt att det alltså skulle kosta ca 2000 USD+troligen 100-150k i poäng att flyga award till USA tor med Delta eller Virgin om SAS skulle applicera samma logik/system? HELT orimligt isf och fullständigt menlöst att ha någon som helst lojalitet. Nog för att man ställt in sig på rejäla försämringar men inte att man skulle gå bokstavligen ordentligt back på att utnyttja award. Betalade tex 18700:- C tor till Denver, iof lågsäsong och långt i förväg men ändå.

1000 USD Enkel!!!! Förstår jag rätt att det alltså skulle kosta ca 2000 USD+troligen 100-150k i poäng att flyga award till USA tor med Delta eller Virgin om SAS skulle applicera samma logik/system? HELT orimligt isf och fullständigt menlöst att ha någon som helst lojalitet. Nog för att man ställt in sig på rejäla försämringar men inte att man skulle gå bokstavligen ordentligt back på att utnyttja award. Betalade tex 18700:- C tor till Denver, iof lågsäsong och långt i förväg men ändå.
Det där är om man bokar Delta genom Virgin https://onemileatatime.com/news/virgin-atlantic-flying-club-devalues-delta-awards/. Nu hittar jag inga platser med Delta när jag söker hos Virgin, så det är väl då ett icke-problem :)

Toppen