Senaste nytt

Ökad intjäning på SAS för statuskunder från 1 september

Precis, jag fattar inte varför inte SAS nya bonussystem harmoniserar mot Flying Blue iofs.
Som exempel så får jag och alla andra samma XP/UXP och sen miles plus bonus på spend i FB enligt nedan för mig i detta fallet.
Visa bifogad bild 154563
Personligen kommer jag nog att fundera mer och på LHs Miles and More iom att jag redan är Platinum 4 Life på AFKL i november. Igen tack @Berglund , men för mig är Eurobonus dött från och med LHs status match. Kommer inte kreditera en flight mot dem igen.

Nu vet jag vad folk tycker om att jag låter som en hackig skiva, men jag kan tänka mig en anledning till att EuroBonus harmoniserar mot Flying Blue. Det gör det mycket lättare att konvertera programmet sen.

Blir nog väldigt för svårt SAS att gå över till ett system likt XP för Flying Blue med så kort framförhållning. Behövs minst 1-2 års framförhållning för att bytet inte ska sammanfalla med medlemmarnas nuvarande perioder.

Kan man endast tjäna Level Points genom att flyga med SAS eller en partner som marknadsförts med SK nummer framöver?

”You’ll earn both Bonus points and Level points on flights that are marketed by SAS (flight number starting with SK) and operated by a SkyTeam partner according to the formulas and table below.”

Last edited:
Kan man endast tjäna Level Points genom att flyga med SAS eller en partner som marknadsförts med SK nummer efter 1 september? Alltså inte på en bokad AF flight.

”You’ll earn both Bonus points and Level points on flights that are marketed by SAS (flight number starting with SK) and operated by a SkyTeam partner according to the formulas and table below.”
Just den infon är för flygningar som SAS säljer med SK nummer - för en AF flygning får du kolla här:

Blir nog väldigt för svårt SAS att gå över till ett system likt XP för Flying Blue med så kort framförhållning. Behövs minst 1-2 års framförhållning för att bytet inte ska sammanfalla med medlemmarnas nuvarande perioder.

Javisst, men om man börjar med små ändringar i tid så blir inte hoppet så stort. När och om det blir av alltså

Försöker däremot förgäves boka en resa ner till södra frankrike i september där det säkert skulle gynnas av att koppla SAS med KLM via AMS, men det har dom inte riktigt rulla ut ännu.

Rent personligt har jag hellre 25%-bonusen men rent krasst är det väl konstigt att det är lättare att behålla statusen än att uppnå den.

Det är inte helt ovanligt. Qatar Airways har t.ex. liknande var man ska ha 300 QPoints inom 12 mdr för att uppnå gold om man har silver status - men sen 270 QPoints inom 12 mdr för att behålla status.

Ja, det är ju samma med status. Har du gold när du bokar men inte när resan sker så kommer du inte kunna nyttja gold-förmånerna.

Förstår om folk blir upprörda av att +25% på statuspoängen försvinner eftersom att SAS flera ggr lovat att inget förändras i och med övergången till Skyteam. Detta är ju en omgörning av Eurobonus som kunde skett ändå, men dålig tajming när Anko sagt i media flera ggr under våren "Vi kommer belöna våra mest lojala kunder". Jo tjena...med baspoäng ja men inte med lika enkelt bibehållen status.

Ja...

Detta gör då att level points från Amex/MasterCard blir jämförbart värdefullare (mot att flyga), men ifall statusnivåerna behålls så blir det svårare att uppnå samma status.
Jag som har två EBD år på nacken (och kommer tappa när mitt bryt sker exakt vid övergången till ST), kommer nog aldrig att uppnå eller försöka uppnå det igen. Där som jag under ett ”dåligt” rese-år lätt knäcker EBG och lite till, så kunde ett bra år få mig till EBD - som under dessa år verkligen fått mera perks än tidigare, som samma-dag ombokningen i appen.

Men i och med denna ändring blir kalkylen annan. Mina möjligheter till EBD så gott som försvinner. Har jag ett bra år kanske jag vaskar mitt MasterCard eller byter till ett billigare MC, för statuspoängen utöver EBG ger ju ingen nytta (ifall inte SAS inför roll-over level points hahaha).

Så kanske jag ändå använder mitt nya Senator-kort i 2025 när jag väl säkrat EBG för nästa intjäningsår, för belöningen att som EBG/Senator hållas lojal till SAS har i mitt specifika fall försvunnit.
Bonuspoäng har jag ändå mer än vad jag kan sätta sprätt på, så den ändringen gör mig inte så mycket nytta.

Toppen