Senaste nytt

Ökad intjäning på SAS för statuskunder från 1 september

Att man fått 25% extra poäng som räknas mot status handlar ju om att göra det något enklare att återkvalificera än att kvalificera till en nivå första gången. Det är rätt vanligt förekommande i olika program. En del har uttryckligen lägre nivåer för återkvalificering, andra har en statuspoängsbonus.
Så detta är ju då ett skifte från den modellen (om de inte senare publicerar nya nivågränser för återkvalificering)

Att status bonusen ökar kraftigt är ett sett att se det. Men man kan se det som att vi får betala 0,25x statuspoäng för att få 0,5x bonuspoäng. Det är väl en riktigt dålig kurs? För man kan växla 10 bonuspoäng mot 1 statuspoäng? Dvs den "kraftiga ökningen" är inte ens break even mot det man förlorar i nivåpoäng.

Man kan fortfarande behålla EBG utan att ha suttit ombord på ett SAS-plan, antingen genom att flyga med andra bolag som ger poäng till EB eller shoppa sig till poängen med MC och AMEX. Bara kreditkorten ger väl 26000 poäng i botten.

Tack för delning @fcx

En anledning på kort sikt att tajma in två 5k klimatbonusar för oss med bryt i höst. Jag har medvetet sparat två steps, hoppas klara även denna period med flygande shorthaul. Det blir tuffare nå EBD senare perioder med denna enhancement, men ett nytt Elitekort får väl i värsta fall lösa problemet.

men dålig tajming när Anko sagt i media flera ggr under våren "Vi kommer belöna våra mest lojala kunder". Jo tjena...med baspoäng ja men inte med lika enkelt bibehållen status.
Det beror ju lite på vem man syftar på när man menar "våra mest lojala kunder". Det finns ju många som med enkelhet uppnår diamant helt oavsett +25% eller inte; de är ju rena vinnare rakt igenom. Den som (likt undertecknad) måste tänka till lite för att ens fixa guld varje år hör kanske inte till den gruppen Anko syftade på...

Ser för mig ut som ett första steg mot intjäning baserat på kostnad och inte avstånd. Flera andra program har ju generösa nivå-bonusar på bonuspoäng medan status kommer genom hur mycket du spenderat endast. (om jag inte minns fel)

Rent personligt har jag hellre 25%-bonusen men rent krasst är det väl konstigt att det är lättare att behålla statusen än att uppnå den.

Nja, flyger du med AF och sparar i Flying Blue är det precis tvärtom som du skriver. XP är satt som det är på respektive biljettyp oavsett vad du betalar. Poängintjäningen är sen baserad på vad du betalar och en multiplikator baserad på nivå.

Nja, flyger du med AF och sparar i Flying Blue är det precis tvärtom som du skriver. XP är satt som det är på respektive biljettyp oavsett vad du betalar. Poängintjäningen är sen baserad på vad du betalar och en multiplikator baserad på nivå.
Precis, jag fattar inte varför inte SAS nya bonussystem harmoniserar mot Flying Blue iofs.
Som exempel så får jag och alla andra samma XP/UXP och sen miles plus bonus på spend i FB enligt nedan för mig i detta fallet.
IMG_6635.png

Personligen kommer jag nog att fundera mer och på LHs Miles and More iom att jag redan är Platinum 4 Life på AFKL i november. Igen tack @Berglund , men för mig är Eurobonus dött från och med LHs status match. Kommer inte kreditera en flight mot dem igen.

Toppen