Jag ogillar också det.
För mig är det ett sluttande plan.
För 10-20 år sedan var väldigt många medvetna och försiktiga med sitt personnummer. Nu för tiden samlas personnummer in i parti och minut och folk reagerar inte. Shoppa med klarna? Javisst, upp med bankid och knappa in. Vad är rimligheten i att personnummer ska loggas på varenda litet köp, förskottsbetalt och spårbart via kreditkortet om nu et skulle behövas.
Hoppla, där skickade visst Avanza personnummer, aktieinnehav, e-post-adress mm till facebook. Lite böter från integritetsskyddsnämnden så är man rentvådd. Individen som lider skadan får inget.
Strawberry ska "skapa trygga hotell" med personnummer. Hur blir det tryggare av att jag som redan är identifierad när jag köper rummet ska identifieras när jag checkar in? Har de problem med brottslighet eller otrygghet på hotellen kanske punktinsatser mot det ger bättre resultat utan att svensson påverkas.
Inget av detta hade varit möjligt om inte medelsvensson kokts som grodan och lärts upp att ge ut personnummer och bankid-verifiering flera gånger om dagen.
Finns det längre någon gräns för vad som är rimlig användning? Ska man få åka buss anonymt, eller ska det krävas att man bankid-säkrar SL-biljetten innan varje resa? Analogt med otryggheten på Strawberry's hotell borde ID-kontroller lösa problemet med buset på SLs bussar och tåg?