Senaste nytt

Visa leg vid checkin på Strawberry hotell?

Polisen borde vara polisen. Hotellpersonalen bör fokusera på kundservice, eftersom hotellpersonalen är dålig polis.
Polisen är ju polisen och har säkerligen pressat hotellen på att börja legitimera sina gäster, för att hotellen ska undvika att bli insyltade som hallickar i och med att de hyr rum till prostitution.
Hur populärt tror du att det är bland polisen att få ett ”vet ej” svar på frågan ”vem har bott i detta rum?”

Är det en perfekt lösning som löser alla problem? Nej. Är det en jämförbart liten grej som kan hjälpa? Ja.
För min del tycker jag det räcker att man visar leg och personalen kontrollerar att namnet stämmer, att sedan börja knappa in annat är överflödigt.

Polisen är ju polisen och har säkerligen pressat hotellen på att börja legitimera sina gäster, för att hotellen ska undvika att bli insyltade som hallickar i och med att de hyr rum till prostitution.
Hur populärt tror du att det är bland polisen att få ett ”vet ej” svar på frågan ”vem har bott i detta rum?”

Är det en perfekt lösning som löser alla problem? Nej. Är det en jämförbart liten grej som kan hjälpa? Ja.
För min del tycker jag det räcker att man visar leg och personalen kontrollerar att namnet stämmer, att sedan börja knappa in annat är överflödigt.
Hotell-ID-kontrollerna i Sverige stoppar inte effektivt yrkeskriminella med deras flyttande prostitutionsverksamhet. Polisen griper den inkompetenta. Polisen misslyckas med den större fisken. Så det är en "survival of the fittest"-evolution som ökar makten och "kompetensen" för professionella kriminella i landet. Och det finns också en samhällelig baksida av att felaktigt betrakta individer som misstänkta för brott.

Hotellpersonalen bör fokusera på kundservice. Även ordningsvakt är mindre kompetenta än polisen. Och hotelpersonalen är mindre kompetenta än ordningsvakt vid bedömning av brott.

Kunder med lång historia som bokar direkt på appen eller webbplatsen med samma enhet eller IP-adresser genom åren och använder exakt samma betalningsform ger redan hotellet mer information för utredning än att titta på namnet på fotolegitimation.

Last edited:
Hotell-ID-kontrollerna i Sverige stoppar inte effektivt yrkeskriminella med deras flyttande prostitutionsverksamhet. Polisen griper den inkompetenta. Polisen misslyckas med den större fisken. Så det är en "survival of the fittest"-evolution som ökar makten och "kompetensen" för professionella kriminella i landet. Och det finns också en samhällelig baksida av att felaktigt betrakta individer som misstänkta för brott.

Hotellpersonalen bör fokusera på kundservice. Även ordningsvakt är mindre kompetenta än polisen. Och hotelpersonalen är mindre kompetenta än ordningsvakt vid bedömning av brott.
Men hotellet bryr sig inte om hur/bra dåliga de är på att motarbeta kriminalitet, de bryr sig om att inte hamna på polisens ”skitlista”.
Att legitimera sig kan inte heller jämföras med att misstänkas för brott, eller?

Sen att all denna information läggs in i evighetsdatabaser och bygger en grund för en polisstat är väl ett annat problem, men hotellets fel är det inte, tycker.

Att legitimera sig kan inte heller jämföras med att misstänkas för brott, eller?
Inland. Vid incheckningen kan gamla mormor Birgitta vara mindre benägna att bli ombedd att visa legitimation eller att uppge namn på alla andra gäster i rummet vid incheckning eller när hon kommer tillbaka efter middagen än mannen som kommer in för att checka in och klädd på sig. för ett Sons of Anarchy-evenemang den eftermiddagen eller kvällen.

Människor kan också ses som misstänkta baserat på namn gemensamt med en annan person med ett antecknat brottsregister även om födelsedatumet är långt borta. Umgås i hotellets lobby lika mycket som jag gör och det är bättre än Netflix.

Just det här argumentet stör mig alltid så enormt mycket (och jag vänder mig inte specifikt mot dig, @Jannes, utan den allmänna stämningen som genomsyrar samhället idag). Hur glad det gör polisen kan inte, eller åtminstone bör inte, vara ett argument för hur man bedriver sin verksamhet.

Det ska inte vara alla människors, alla företags, uppgift att göra polisens arbete så enkelt som möjligt. Det finns andra värden i samhället än att polisen med minimal ansträngning kan anhålla så många misstänkta brottslingar som möjligt.

Vad vi har nu är en oändligt sluttande plan, där vilken övervakning, vilken registrering, vilken kontroll som helst kan motiveras med att det underlättar brottsutredning, helt utan att beakta vad annat som man förlorar.

Men hotellet bryr sig inte om hur/bra dåliga de är på att motarbeta kriminalitet, de bryr sig om att inte hamna på polisens ”skitlista”.

Sen att all denna information läggs in i evighetsdatabaser och bygger en grund för en polisstat är väl ett annat problem, men hotellets fel är det inte, tycker.

Jag håller med dig om att det handlar om att signalera till allmänheten och regeringen "we care".

Clarion på Ringvägen verkar vara mer på den stygga listan än vissa andra Strawberry-hotell. Men jag ser fler skyltar mot prostitution på fler Strawberry-hotell i Sverige i 2024 än i 2022 eller 2017. Har inflationen sedan 2017/2022 fått fler desperata människor att ta sig in i prostitutionsbranschen på hotell i Stockholm/Sverige? Jag tror att killar har mindre pengar till det nu än för 2-7 år sedan. Och priserna på Strawberry-hotell är högre nu.

Hittar ingen bättre tråd - kan jag boka rum för poäng åt min kompis som jag skulle vilja bjuda på en vistelse?

Toppen