Senaste nytt

Visa leg vid checkin på Strawberry hotell?

I alla fall Amaranten hade denna "pappieren bitte" metod i juni
Jag har heller aldrig behövt visa legitimation vid incheckning men igår när jag checkade in på Amaranten sa receptionisten ”du behöver inte visa leg”. Reflekterade inte över det men nämnde inte Strawberrys representant (i en tråd på forumet) att Amaranten var ett av hotellen som är i det ”nya bokningsflödet”, kanske ett resultat av det? :rolleyes:

I exempelvis Spanien är det lag på att man måste legitimera sig. Men jag blir alltid ombedd om leg, men det är lättare att ge dem legget än att bokstavera namn etc.

Tycker det är rätt rimligt att visa leg när man checkar in ifalll man inte är identifierad på annat sätt.
Jag visar nästan aldrig fotolegitimation vid incheckning på hotell i Norge och Sverige. Det största undantaget för mig på hotell i Skandinavien är när jag är på hotell där gratis frukost är en elitstatusförmån.

Personligen ogillar jag att visa legitimation vid hotellincheckning.

Checkade in på Comfort Hotel på Arlanda, mitt första besök hos ett strawberry hotel. Kunde inte förbetala rymmer med appen. Fick betala på hotellet, inget ID frågades efter.

Frågade varför jag inte kunde betala med appen, receptionisten sa att det kanske berodde på att mitt rum inte var redo. Hade fått ett rum på våning 10 enligt appen, kom till hotellet 00:30, borde dom inte hunnit göra rummet redo fram till dess? Slutade med att jag fick ett rum på våning 2 med världens tråkigaste utsikt.

20240701_064119.jpg

Jag visar nästan aldrig fotolegitimation vid incheckning på hotell i Norge och Sverige. Det största undantaget för mig på hotell i Skandinavien är när jag är på hotell där gratis frukost är en elitstatusförmån.

Personligen ogillar jag att visa legitimation vid hotellincheckning.

Varför ogillar du att legitimera dig?

Oavsett vilket är det ett krav enligt deras villkor.

Jag ogillar också det.
För mig är det ett sluttande plan.
För 10-20 år sedan var väldigt många medvetna och försiktiga med sitt personnummer. Nu för tiden samlas personnummer in i parti och minut och folk reagerar inte. Shoppa med klarna? Javisst, upp med bankid och knappa in. Vad är rimligheten i att personnummer ska loggas på varenda litet köp, förskottsbetalt och spårbart via kreditkortet om nu et skulle behövas.

Hoppla, där skickade visst Avanza personnummer, aktieinnehav, e-post-adress mm till facebook. Lite böter från integritetsskyddsnämnden så är man rentvådd. Individen som lider skadan får inget.

Strawberry ska "skapa trygga hotell" med personnummer. Hur blir det tryggare av att jag som redan är identifierad när jag köper rummet ska identifieras när jag checkar in? Har de problem med brottslighet eller otrygghet på hotellen kanske punktinsatser mot det ger bättre resultat utan att svensson påverkas.

Inget av detta hade varit möjligt om inte medelsvensson kokts som grodan och lärts upp att ge ut personnummer och bankid-verifiering flera gånger om dagen.

Finns det längre någon gräns för vad som är rimlig användning? Ska man få åka buss anonymt, eller ska det krävas att man bankid-säkrar SL-biljetten innan varje resa? Analogt med otryggheten på Strawberry's hotell borde ID-kontroller lösa problemet med buset på SLs bussar och tåg?

Jag ogillar också det.
För mig är det ett sluttande plan.
För 10-20 år sedan var väldigt många medvetna och försiktiga med sitt personnummer. Nu för tiden samlas personnummer in i parti och minut och folk reagerar inte. Shoppa med klarna? Javisst, upp med bankid och knappa in. Vad är rimligheten i att personnummer ska loggas på varenda litet köp, förskottsbetalt och spårbart via kreditkortet om nu et skulle behövas.

Hoppla, där skickade visst Avanza personnummer, aktieinnehav, e-post-adress mm till facebook. Lite böter från integritetsskyddsnämnden så är man rentvådd. Individen som lider skadan får inget.

Strawberry ska "skapa trygga hotell" med personnummer. Hur blir det tryggare av att jag som redan är identifierad när jag köper rummet ska identifieras när jag checkar in? Har de problem med brottslighet eller otrygghet på hotellen kanske punktinsatser mot det ger bättre resultat utan att svensson påverkas.

Inget av detta hade varit möjligt om inte medelsvensson kokts som grodan och lärts upp att ge ut personnummer och bankid-verifiering flera gånger om dagen.

Finns det längre någon gräns för vad som är rimlig användning? Ska man få åka buss anonymt, eller ska det krävas att man bankid-säkrar SL-biljetten innan varje resa? Analogt med otryggheten på Strawberry's hotell borde ID-kontroller lösa problemet med buset på SLs bussar och tåg?

Jag tycker det är rimligt därför att det handlar inte bara om din säkerhet, det handlar om andras också. Lek med tanken att du inte har rent mjöl i påsen. Ingen tycker det är konstigt att visa leg utomlands på hotell, som dessutom delar datan med immigrationsmyndigheter. Men att visa att man är rätt person som checkar in hemma är märkvärdigt?

Åker du buss betalar du redan din SL-biljett med ett kort som har ditt namn, eller med en mobil som kan spåras till dig, eller ett månadskort som är registrerat på dig. Det går att spåra lätt för den som behöver.

Didn't the Nordic Choice Club/Strawberry have a listed benefit into much of 2023 saying Silver/Gold/Platinum can check-in without showing ID?

There are in 2024 still various Strawberry hotels where all I needed is the booking code + name on reservation and can check-in at the self-check-in kiosks using bank cards issued in the names of anyone or even bank cards issued without individuals names on them. And then I get into the rooms even without talking to the hotel staff to get the room keys.

At some hotels in Scandinavia that asked for ID, I have shown photo “ID” that isn't even government-issued. Think laminated souvenir "passport card" saying "Great America". The front desk staff at these hotels aren't ordinarily referencing material showing them what is real government-issued photo ID and what is not. The front desk staff are too busy, too lazy or otherwise not set up to be ID experts.

It's more welcoming to retail customers when you don't treat customers as potential problems. And as hotel owners/operators will increasingly want to cut even more costs on check-in staff, ID-checking and arguments over ID will just make the hotel check-in and check-out experiences slower, worse and more extremely variable in the aggregate .

SL can be ridden with cards bought and funded with cash. At least still. But my concern is hotels in this thread.

I have seen "identity theft" take place with US passport info swiped from hotels in countries where foreigners' passport biodata page have been copied at check-in. It's not all fun and games given what can be done with a photo of a passport biodata page. And a lot of identity theft in the US uses ID and identification info gathered within the US from US persons. It's a risk.

And physical home break-ins can take place easily when you know where a person checked in at a hotel on a staycation or other vacation lives.

In Skane even 10-15 years ago criminals would use publicly available license plate info and residential car info to know when and which villas, townhouses and chain houses occupants were likely to have left the homes, if the home would likely be unoccupied and would mark them for burglaries. All based on who was registered as living at the homes and on personal cars registered at the homes. The lack of privacy increased the security risk.

Last edited:
...

Åker du buss betalar du redan din SL-biljett med ett kort som har ditt namn, eller med en mobil som kan spåras till dig, eller ett månadskort som är registrerat på dig. Det går att spåra lätt för den som behöver.
Checkar jag in på Strawberry är det med en bokning, ett kreditkort och en mobil som kan spåras till mig. Det går lätt för den som behöver, tex följa upp bordellverksamhet eller annat som tydligen plågar Strawberry?

Checkar jag in på Strawberry är det med en bokning, ett kreditkort och en mobil som kan spåras till mig. Det går lätt för den som behöver, tex följa upp bordellverksamhet eller annat som tydligen plågar Strawberry?

Det finns prostitution och “temporary brothels” på hotell, AirBNB och campingplatser i Skandinavien även där ID kontrollerats och registrerats.

Nordic Choice/Strawberry verkar ha en fortsatt besatthet av prostitution. Det började före 2017 men nu finns det fler uppsatta skyltar i hissar och på andra ställen på hotellen. Polisen borde vara polisen. Hotellpersonalen bör fokusera på kundservice, eftersom hotellpersonalen är dålig polis.

På Clarion Stockholm har jag fått visa ID sedan 2022. Kanske ett arbetssätt för att säkerställa att man inte bokar in andra under sitt medlemsskap.

I maj 2023 checkade jag in på Clarion på Ringvägen genom att visa namnet på appen med ett bankkort i samma namn. Mina pass och andra fotolegitimationer fanns någon annanstans vid den tiden.

Några högre städkostnader för uppgraderade rum, sen utcheckning, en vattenflaska och kupongerna på endast 75/125 SEK? Det är inte därför de kontrollerar ID oftare i år än förra året. Men företaget är mer kostnadsmedvetet än det brukade vara. Ett exempel är den plötsliga devalveringen av poäng.

Toppen