Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Har ett rejält i landsproblem men det är ju oxå ett problem frågan är om jag skall byta till Amex platinum plus har idag Amex Elite eller köra bägge korten gissar att några medlemmar har både platinum och Elite, hur har ni resonerat när ni valde korten och gjort bytet och ni som har båda korten hur har ni resonerat om och vilken strategi har ni när ni använder korten. Kort om mig Jag har en spend privat och jobb på ca 1 miljon/år varav ca250 000-300 000kr är utomlands, flyger ca 40 ben om året 90% inrikes, är sas guld 5år kvar till life time behöver Elite för att nå guld. Kul att höra hur ni resonerat.

Har ett rejält i landsproblem men det är ju oxå ett problem frågan är om jag skall byta till Amex platinum plus har idag Amex Elite eller köra bägge korten gissar att några medlemmar har både platinum och Elite, hur har ni resonerat när ni valde korten och gjort bytet och ni som har båda korten hur har ni resonerat om och vilken strategi har ni när ni använder korten. Kort om mig Jag har en spend privat och jobb på ca 1 miljon/år varav ca250 000-300 000kr är utomlands, flyger ca 40 ben om året 90% inrikes, är sas guld 5år kvar till life time behöver Elite för att nå guld. Kul att höra hur ni resonerat.
Du får väl fråga dig själv vad för mervärde Platinum medför? Du har ju redan bra med lounge-access via EBG. Poängresor via EB är ett utav marknadens mest prisvärda i och med 2f1 vouchern + de fasta priserna. Försäkringarna är likvärdiga. Båda korten är av "metall" och är snarlika i pris.

Är det värt 750kr/mån för att få "Dinner for 2, 6 gånger per år, guldstatus hos Hilton samt access till Pontus givet att du utgår ifrån ARN. Om du tänkt fortsätta med SAS så tycker jag inte att Platinum är värt det för dig. Däremot om du tänkt foksuera på andra flygprogram som t.ex. Finnair/Qatar så kan det vara värt det. Men lite väl dyrt att ha båda tänker jag.

Sedan beror det på hur väl du kan spendera dina poäng du tjänar in, som alltid. Värt att notera är att MR-poäng från AMEX inte går ut. Så där kan du samla på utan stress (men ha i åtanke att devalveringar kommer då och då).

1M I spend varav en stor del i utländsk valuta så kan det finnas ett värde i att skaffa Points Plus. Behövs minst 5M Amex poäng om man vill åka på en långresa i business för två personer. Drar du in det på ett år och ni är två som reser så kan det finnas ett värde i att byta från Elite till Platinum Points Plus.

Ligger du på runt 500-600K i spend per år så är det mer lönt att satsa på Amex Elite.

Skulle säga att den mest prisvärda transferpartnern idag är Finnair Avios 20:1. Fasta poängpriser, 125K Avios per person för en långresa i business class till USA och Asien. Platsgaranti på alla bonusresor, dvs de släpper minst två platser i business på varje avgång när de går till försäljning. Detta innebär att du mer eller mindre är garanterad att få en bonusplats om du hänger på låset och bokar 360 dagar framåt i tiden.

450k i utländsk valuta med Pointsplus kan jag tycka är break even med både Elite och Plat+ för EB intjäning. Svensk spend med Elite för vouchers.

Plat+ kostnad grovt räknat
750x12+450k x0,02 i f/x ~18k/år.
Det ger ca 125k EB utöver alla andra förmåner med kortet.

För oss med lifetime är Premium och SAS MC de givna andra korten.

Är det någon uppsägningstid eller finns det något krav på att ha Points Plus i x antal månader, eller kan man säga upp det obehindrat efter t ex tre månader? Har letat utan att finna svar på detta.

Svarar mig själv här efter att ha ringt till Amex kundtjänst: man kan avsluta Points Plus när som helst.

Jag har frågat om det när det lanserades i april. Då fick jag svar att man borde stanna kvar 65 dagar. Kanske de har ändrats…
3195c9b8eac81c22acf1c7200234a045.jpg

Toppen