Senaste nytt

Curve betalkort

Det var väl på tiden att de lägger ner den udda fågeln "Legacy" Black. Tyvärr har jag slutat helt att använda kortet sedan ett bra tag tillbaka, får se om jag får anledning till att börja igen.

It’s the end of an era – and the start of an even better one. We’re moving all Black Legacy customers onto our premium Curve Black plan for free. No monthly fees. No strings attached. You're getting all the perks of Curve Black without spending a penny. As someone who has backed Curve since the beginning – you deserve it!

[...]

Please note we’re removing Black Legacy altogether, so there will be no option to stay on this plan.
Intressant. Det verkar vara en blandad påse ändringar, vissa positiva (cashback etc) men en del ganska besvärande. Framförallt på avgiftssidan, bankomatuttag avgiftsutsätts över 500 GBP/månad, valutaväxling blir bara avgiftsfritt upp till 2000 GBP/månad.

Om man numera främst använder kortet utomlands så gäller det att hålla koll på hur mycket man gör av med.

Hur vet man vad man har!?
Jag TROR jag har legacy black,
Men kan inte hitta det nånstans svart på vitt
I appen under ”Upgrade” och sedan ”Compare with my plan”

IMG_0973.jpeg

Jag fick mitt santander kort förnyat och la in det nya kortet paralllellt i Curve. Jag lät det gamla ogiltiga kortet ligga kvar i 'Wallet' eftersom annars kan man inte längre se de historiska transaktionerna.
När jag nu vill göra GBIT från detta gamla kort får jag felet "This card cannot be used to Go back in time". OK, jag kan logiskt förstå om det är krångligt för de att hantera, men det är bara det att jag tycker mig minnas att jag har kunnat GBIT:a förnyade kort tidigare.

Kortet har också gråats ut i 'Wallet' och har fått en knapp "Update details". (Inget händer om jag klickar den och även om det gick skulle det säkert inte hjälpa - jag tänker att funktionen "update details" är till för just det jag inte gjorde, dvs ändra befintligt kort i wallet till nya uppgifter).

Är det jag som minns fel att man kunna göra så här innan?
Och ni som använt "Update details" och lagt in nya uppgifter på ett befintligt kort i wallet, har all historik följt med och har det gått att GBIT:a då?

Som ett PS ska sägas att "Update details" inte syntes på det gamla kortet när det förnyade kom i lådan - jag tror att den knappen kanske triggades först när giltighetstiden de facto gick ut.

En observation på GBIT - det verkar som debiteringen på nya kortet inte längre görs med dagens kurs utan ursprungskursen används nu både för krediteringen och debiteringen. Jag hade 2 GBIT i dag där kursen gått ner något och jag förväntade mig att tjäna några kronor, men så var inte fallet.
Någon annan med samma observation?

En observation på GBIT - det verkar som debiteringen på nya kortet inte längre görs med dagens kurs utan ursprungskursen används nu både för krediteringen och debiteringen. Jag hade 2 GBIT i dag där kursen gått ner något och jag förväntade mig att tjäna några kronor, men så var inte fallet.
Någon annan med samma observation?
Såg samma sak förra veckan, trots att det stod en notis i appen att man kan råka ut för fx fees.

Screenshot_20240528_195632_Photos.jpg

Såg samma sak förra veckan, trots att det stod en notis i appen att man kan råka ut för fx fees.

Visa bifogad bild 153296
Det där är ju som det fungerat tidigare. Med en sänkt kurs har man då kunnat tjäna på affären
"Refund original amount ... Charges latest FX rate".

Så har det inte blivit nu. Jag vågar inte testa en gbit där kursen gått åt fel håll för jag är nu lite rädd för att de lagt någon spärr att bara använda senaste kurs om den är högre, och använda ursprungliga kursen om den är högre.

Toppen