Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Har precis klarat av min första bokning av bonusresa med Dividend Miles, en Asienresa i jan nästa år. Jag hade förberett mig ordentligt och var beredd på det värsta (platser som syns på ANA men som agenten inte ser, långa väntetider, skatter och avgifter jag inte kände till mm). Men allting gick oförskämt bra. Satt i en halvtimme på telefon (svenska numret) med en agent igår morse, och 10 min idag (det krävdes 24h för att få platserna bekräftade från vissa flygbolag). Väldigt låga skatter (628kr) och ingen bokningsavgift :cool:

Satt i en halvtimme på telefon (svenska numret) med en agent igår morse, och 10 min idag (det krävdes 24h för att få platserna bekräftade från vissa flygbolag). Väldigt låga skatter (628kr) och ingen bokningsavgift :cool:

Vilka bolag var det som man behövde bekräfta efter 24h?

Vilken status anges när du loggar in USairways.com och "manage my booking"?

Som jag skrev tidigare så står det "active" när jag går in på min bokning på usairways.com och det har dragit pengarna på mitt kort. Men i min värld känns det mer som ordet "confirmed" vore mer passande ...

Samma gäller när jag försöker gå in på mitt LH och TG bokningen nummer (alltså inte US bokningsnumret) på deras respektive hemsida så hittas inte min bokning...

Är jag paranoid eller är något fel?

Samma gäller när jag försöker gå in på mitt LH och TG bokningen nummer (alltså inte US bokningsnumret) på deras respektive hemsida så hittas inte min bokning...

Det var märkligt.
Jag kunde hitta mina bokningar på Lufthansa och THAIs webbsidor med deras egna bokningsnummer.

Vilka bolag var det som man behövde bekräfta efter 24h?

Vilken status anges när du loggar in USairways.com och "manage my booking"?

De sade att gällde "asiatiska bolag". Jag har ingen erfarenhet så jag kan inte säga om det stämmer eller inte. I mitt fall gällde det Air China. Men hur som helst sade det att allt var confirmed när jag ringde in efter 24h.
Jag flyger med LH, TK och CA. Jag fick bokningsnummer för US Airways, för Amadeus/LH, för TK och för CA.
LH/Amadeus funkar bra (både på checkmytrip.com och på lufthansas sida). TKs bokningskod funkar också bra. Dock får jag varken Air Chinas kod eller US Airways-koden att funka (på deras respektive sidor). Att det inte funkar på Air Chinas sida stör mig inte så mycket då dessa flyg visas upp som ok hos LH och TK, men att det inte funkar på US Airways tycker jag är konstigt. Jag påtalade detta för US idag, och de sade att de hade detta problem om CA var med i bokningen.

Som jag skrev tidigare så står det "active" när jag går in på min bokning på usairways.com och det har dragit pengarna på mitt kort. Men i min värld känns det mer som ordet "confirmed" vore mer passande ...

Hmm, detta är lite konstigt. Hos mig står det confirmed hos LH och TK som jag åker med, jag nöjde mig med det.

Vet inte om detta är rätt tråd för denna fråga men eftersom jag bokat med US Airways dividend miles testar jag här.
Jag har bokat en resa i C/F med LH visa US Airways DM. När jag loggar in på US Airways sajt ser allt bra ut. När jag går in på Lufthansa med lufthansas confirmation code har de skrivit ihop mitt förnamn med första bokstaven i mitt mellannamn. Ex. Per Anders blir Pera. Jag flyger ARN-MUC-SHA. Ringde Lufthansa och de kunde inte ändra i biljetten men däremot lade de in en notering i systemet om det korrekta namnet. Kommer jag att få problem med detta när jag skall checka in? Är inte så orolig för ARN eller MUC men hur noga är de i China?

Vet inte om detta är rätt tråd för denna fråga men eftersom jag bokat med US Airways dividend miles testar jag här.
Jag har bokat en resa i C/F med LH visa US Airways DM. När jag loggar in på US Airways sajt ser allt bra ut. När jag går in på Lufthansa med lufthansas confirmation code har de skrivit ihop mitt förnamn med första bokstaven i mitt mellannamn. Ex. Per Anders blir Pera. Jag flyger ARN-MUC-SHA. Ringde Lufthansa och de kunde inte ändra i biljetten men däremot lade de in en notering i systemet om det korrekta namnet. Kommer jag att få problem med detta när jag skall checka in? Är inte så orolig för ARN eller MUC men hur noga är de i China?

Hej rlager

Amerikanska flygbolag brukar fråga mellannamn och detta kan bli problem när man registrerar flygpoäng.
Dock den här gånger använder du dina poäng, så detta gäller inte.

Du kan skriva ut My reservation sida på US Airways där allting ser korrekt. Ta med utskriften och förklara vid incheckning.
Andra bra tips är, gå till Lufthansas My bookings, sedan fylla i Advanced passenger information.
Om jag kommer ihåg rätt, där fanns det kolumn om mellannamn. Du kan skriva ditt mellannamn där.
Då har Lufthansa om din passinfo, så blir det mindre risk att krångla vid check in.

Det blev inga poäng denna gång. Hoppas erbjudandet kommer tillbaks snart. Varför jag inte köpte några poäng var ett jag tänkt lösa in dessa mellan Stockholm och Monrovia. Jag har har letat via ANA tool efter resor men hittar inte destinationen. Då Brussels Airlines flyger dit borde vara möjligt att boka awardbiljetter? Accra i Ghana fanns med. Någon som vet bättre?

Varför jag inte köpte några poäng var ett jag tänkt lösa in dessa mellan Stockholm och Monrovia. Jag har har letat via ANA tool efter resor men hittar inte destinationen. Då Brussels Airlines flyger dit borde vara möjligt att boka awardbiljetter? Accra i Ghana fanns med. Någon som vet bättre?

Enligt KVS ska ANA visa tillgång på awardbiljetter BRU-ROB. Jag gjorde några sök för nästa månad, och det finns tillgång både i ekonomi- & businessklass. Det verkar som Brussels flyger till och från destinationen endast ons-fre-sön.

Bättre lycka nästa gång!

Jag har en bonusbokning på tre olika flygbolag som jag ringde för att ändra sittplatserna på. Trots att sittplatser redan finns tilldelat av US vägrade agenten ändra dem, jag fick ringa till flygbolagen direkt. Vad är detta för dålig service? Stämmer denna dåliga policy eller hade jag en dålig agent?

Visste inte att man kunde välja platser vid bonusbokning. Jag har i efterhand valt platser på de flyg som är med LH, via deras hemsida. Får tänka på det till nästa bonusresa.

Toppen