mrestes skrev:Om AMEX vill att fler ska skaffa kort och använda det är nog det gamla Dine for 2000 ett bättre erbjudandet för många av deras potentiella kunder. Finns tydligen kvar i andra länder. Det var just pga det erbjudande jag skaffade kortet. Min favorit restaurang i Uppsala var med där och jag har en spend där på minst 40000 kr om året. Krogen började acceptera AMEX endast pga erbjudandet. Därtill var flera av restaurangerna i utlandet intressanta och jag har inget problem att till och med resa över dagen, utan övernattning, för en speciell måltid (så länge SJ inte är involverat). Har flugit ner till noma i Köpenhamn för lunch och kommit hem med kvällsflyget vid flera tillfällen utan något slags kortrabatt på måltiden. Tvärtom, brukade betala kontant eftersom det var den tiden då många ställen i Danmark tog en extra avgift på utländska kort.Om det är en fråga om att hålla måttet så var restaurangerna som var med i Dine for 2000 betydligt mer intressanta än de som är med på Dinner for Två, till exempel Aira vs Spanjorskan. Dine for 2000: krogar jag vill besöka och som jag kan besöka närsomhelst det passar mig. Dinner for 2: krogar jag skulle nog aldrig besöka annars och sällan vid ett datum, tid eller plats som jag äntligen vill ut och äta. Ska jag till Stockholm finns det dussintals krogar jag har aldrig besökt som jag hellre prova och minst 1, Mihn Mat, som jag åka till flera gånger om året.Det kanske är så att det finns många potentiella nya Platinum kunder i Stockholm som tycker att restaurang listan på Dinner för 2 är riktigt spännande och de skaffa kortet och börja även använda det på ICA och Pressbyrån för att de känner sig viktiga med ett Platinum kort. Men det är troligen inte samma kundkrets som besöker Aira och spenderar över 10000 på ett måltid för 2. Kan det vara så att kunden som tycker Konstnärsbaren är intressant är även den kund som inte betalar av hela kortet varje månad och då kan AMEX känner de stora pengarna på sitt ockerränta?Så för mig är det nya upplägget betydligt mindre intressant. Jag tror det är likadant för många, även de som råkar bor i Stockholm. Dinner for 2 innan ändringar var endast en extra krydda som jag kanske skulle använda. Nu är det så att jag flyger en hel del för tillfället, även frun har ett par resor med annat sällskap än mig, så lounges, försäkring, Fasttrack och FHR är än så länge nog för att behålla kortet och betala avgiften. Visst kan jag nog hitta dessa förmåner på andra, kanske billigare sätt, men det är enkelt med Platinum. När/om mitt resemönstret ändras kommer kortet att sägas upp om erbjudanden inte ändras till min fördel.Men i slutändan är det AMEXs business och de bestämmer hur de ska göra för att maximera vinsten. Jag som kund kan endast röstar med fötterna eller, som jag gjorde när jag startade den här discussion, notera, inte klaga, att det är "konstigt att de kan inte hitta en hyfsad restaurang som vill vara med när de hade 3 Uppsala restauranger med i dine för 2000."Klicka för att utvidga...