Det här är lite off topic men det finns 3 anledningar att åka med SL.
1. SL är lite billigare, 81 kr, kanske en bra bit billigare om det tåget som passar tidsmässigt kostar 113 eller 115 som är oftast fallet om det är ett SJ eller Mälärtåg (notera att de resor som kostar 87 kr i din lista är med SL och kostar 6 kronor mer än när du köper SL biljetten direkt från SL). Och jag tror att biljetten via SJ inkluderar inte lokaltrafiken i Uppsala och Stockholm. Men det vet jag inte eftersom jag skulle aldrig köpa en SL biljett via SJ.
2. Tågen (SJ och Mälartåg) mellan Uppsala och Stockholm är ofta inställd eller försenad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/johanna-byter-jobb-efter-tagstrulet När det händer är tidsvinsten bortblåst i bästa fall, i värsta fall kommer man fram för sent och har missat sin bordbokning. Visst finns det möjlighet att ringa restaurang och fråga om man kan komma lite senare men det är inte säkert att de säga ok eller att man få sitta och äta klart i lugn och ro.
3. Lokaltrafik i både Uppsala och Stockholm ingår i SL biljetten som jag skrev ovan. Måste man åka kommunalt i både Uppsala och Stockholm blir resan med UL, SL och SJ tokdyr för att
eventuellt spara 20 minuter.