SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

sasarlanda.jpg

SAS: Stadig langdistanceruter fra Stockholm og Oslo - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme

check-in_favicon_white.png

check-in.dk

SAS vd utlovar ytterligare någon långlinje från Stockholm och Oslo, däremot är hela artikeln bakom betalvägg.

Fiskgjusen skrev:SAS: Stadig langdistanceruter fra Stockholm og Oslo - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismecheck-in.dkSAS vd utlovar ytterligare någon långlinje från Stockholm och Oslo, däremot är hela artikeln bakom betalvägg.Klicka för att utvidga...

Nej, han lovar att New York ska vara kvar och att det med tiden kan komma ytterligare. Men vi har redan fler långdistanslinjer till tex Miami som roterar runt.

Så hoppas inte för mycket.

Spekulation; när allt är klart och affären är genomförd kommer de nya ägarna att vilja byta VD på SAS. Vad Anko lovat idag spelar då ingen roll.

Cristoffer Cedergren skrev:Spekulation; när allt är klart och affären är genomförd kommer de nya ägarna att vilja byta VD på SAS. Vad Anko lovat idag spelar då ingen roll.Klicka för att utvidga...

Det ligger nog något i det. Han kan gå vidare till nästa flygbolag som behöver hans kapitel 11-erfarenheter.

Hachans skrev:Nej, han lovar att New York ska vara kvar och att det med tiden kan komma ytterligare.Så hoppas inte för mycket.Klicka för att utvidga...

Jag vet inte om jag gav uttryck för någon förhoppning. Jag hoppas dock att SAS fattar affärsmässigt kloka beslut - vilket borde vara att upprätthålla Sverige och Norges möjligheter med direktflyg till USA, med smidiga connections och i övrigt koncentrera sig på Köpenhamn. Om det är någon fråga som brinner är det att flytta SK903 och SK907 till JFK. Finns det sen utrymme för Miami och något mer från Oslo och Stockholm är det positivt.

Fiskgjusen skrev:Jag vet inte om jag gav uttryck för någon förhoppning. Jag hoppas dock att SAS fattar affärsmässigt kloka beslut - vilket borde vara att upprätthålla Sverige och Norges möjligheter med direktflyg till USA, med smidiga connections och i övrigt koncentrera sig på Köpenhamn. Om det är någon fråga som brinner är det att flytta SK903 och SK907 till JFK. Finns det sen utrymme för Miami och något mer från Oslo och Stockholm är det positivt.Klicka för att utvidga...
Ja, förutom att nuvarande flyttar till JFK skulle det vara önskvärt, och vad jag tror lönsamt, att ha en linje till en annan hub likt Chicago tidigare. Dock kanske svårt att få ekonomi med en A330/350 så finns det lämplig för en A321 kanske det skulle vara bäst. Även två avgångar till JFK med A321 istället för nuvarande A330 skulle vara ett alternativ i brist på annat där resp avgång är optimerad för vidare connection.

ARN01 skrev:Ja, förutom att nuvarande flyttar till JFK skulle det vara önskvärt, och vad jag tror lönsamt, att ha en linje till en annan hub likt Chicago tidigare. Dock kanske svårt att få ekonomi med en A330/350 så finns det lämplig för en A321 kanske det skulle vara bäst. Även två avgångar till JFK med A321 istället för nuvarande A330 skulle vara ett alternativ i brist på annat där resp avgång är optimerad för vidare connection.Klicka för att utvidga...
Linjen till Atlanta är den rutten du söker. Det är Deltas största hubb och jag har svårt att se att den skapas av annan anledning.

Fredrik skrev:Linjen till Atlanta är den rutten du söker. Det är Deltas största hubb och jag har svårt att se att den skapas av annan anledning.Klicka för att utvidga...
Japp, tyvärr nås den väl inte med A321(?) Chicago sägs ju bara ha klarat sig från Stockholm tack vare frakt, Atlanta är väl inte samma logistika hub. Minneapolis har samma problem.

Jag har sagt förut att jag tycker att en aggressiv, genomtänkt och tålmodig satsning bör kunna rendera i att man kan få ekonomi i ytterligare en wide body från Stockholm till USA men förutsättningarna och viljan verkar tyvärr inte finnas. Åtminstone inte än så länge.

ARN01 skrev:Japp, tyvärr nås den väl inte med A321(?) Chicago sägs ju bara ha klarat sig från Stockholm tack vare frakt, Atlanta är väl inte samma logistika hub. Minneapolis har samma problem.Jag har sagt förut att jag tycker att en aggressiv, genomtänkt och tålmodig satsning bör kunna rendera i att man kan få ekonomi i ytterligare en wide body från Stockholm till USA men förutsättningarna och viljan verkar tyvärr inte finnas. Åtminstone inte än så länge.Klicka för att utvidga...

Många har försökt men ingen har lyckats. Alla satsningar tycks läggas ner när de rabatterade avgifterna för nya linjer försvinner.

I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)

Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.

Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?

Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.

Anko-scaled.jpg

SAS-topchef: Flere ruter fra Vestdanmark - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme

check-in_favicon_white.png

check-in.dk

Mohamed Yassin Hassan skrev:I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.SAS-topchef: Flere ruter fra Vestdanmark - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismecheck-in.dkKlicka för att utvidga...
GOT-DTW finns en stark regional industriellkoppling med OEM och leverantörer på båda sidor atlanten, så inte alls konstigt.

Delta has been cutting back feeder routes and frequencies for me to/from/via DTW in recent years. And instead Delta has moved to concentrating traffic into MSP and other Delta hubs.

About 20 years ago Delta considered GOT and aborted the idea of GOT from anywhere in the US. And Northwest wasn’t going to do DTW-GOT around then either. Nowadays, the US car and car parts industry is no longer as concentrated around DTW as it used to be, even as the industry is still huge in the state.

Anko VdW wants SAS to be allowed into the DL-AF-KL-led revenue-sharing joint venture so he can raise prices like crazy and more easily get away with it. For that to happen, he wants more of the public to support the airlines’ attempts to get government approvals to reduce competition and increase collusion on transatlantic fares and operations.

Får nog ta uttalanden med en skopa salt. Skulle inte spela många ören på att det blir verklighet men kul tanke. Houston gick väl sådär och förra årets Ålborg och Göteborgs ”satsning” var minst sagt halvhjärtad och lär inte gett mersmak. Skulle Volvo fortfarande ägas av Ford kanske det skulle kunna finnas något att bygga på men knappt ens då skulle jag tro.

Mohamed Yassin Hassan skrev:I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.SAS-topchef: Flere ruter fra Vestdanmark - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismecheck-in.dkKlicka för att utvidga...

GOT-DTW vore drömmen för mig! Snälla SAS <3

Star Alliance har den bättre policyn för interlining av incheckat bagage över separata biljetter för flygningar som drivs av alliansmedlemmar. Jag kommer att sakna detta efter 1 september.

Delta kan välja att lägga SAS till sin favoritlista för att checka in väskor över separata biljetter. Jag tror att det kommer att göra det. Men Delta-agenter och system är värre än United i dessa situationer.

Delta's Through-Checked Baggage Policy

favicon.ico

pro.delta.com

På MSP, till exempel, vägrar Delta ibland att följa denna policy. Sedan är det ett mejlat klagomål till kundtjänst efter att återigen ha behövt hämta väskor på ORD, EWR, etc och vänta på att AF/KL-incheckningen ska öppna.

Ja det är ju nu frågan om man nu ska välja *A eller OW som sitt andraval av allians... //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png

Back