Senaste nytt

Vad händer med SAS byte av Allians förutom Eurobonus

T2 kan ta emot större plan, United flög ju därifrån ett tag med sina 767:eek:r på säsongslinjen. Men sen vet jag inte om det är något som Arlandadriften tycker är praktiskt eller bra. Men ska man bygga den där satelliten på platta E eller vad det är så kan ju den användas från både terminal 2 och 5 egentligen.
Jag har aldrig åkt större än 757 med United från Arlanda, men de kanske hade större tidigare?

Hursom, ja, bussgate är ju alltid ett alternativ.

Samtidigt handlar det ju "bara" om att flytta över AFKLM från T2 som är 9 avgångar per dag. Så att flytta över hela star åt det hållet blir ju lite snett, om de finns kvar. Enklare kanske att flytta några "allianslösa".
 
Jag har aldrig åkt större än 757 med United från Arlanda, men de kanske hade större tidigare?

Hursom, ja, bussgate är ju alltid ett alternativ.

Samtidigt handlar det ju "bara" om att flytta över AFKLM från T2 som är 9 avgångar per dag. Så att flytta över hela star åt det hållet blir ju lite snett, om de finns kvar. Enklare kanske att flytta några "allianslösa".

Jag håller med, det är lättare. Inlägget var mer en reflektion på tanken att all Star Alliance skulle vara under samma tak.

Men med tanke på att det utan SAS blir få - om ens några - anslutningar (om det inte tecknas separata avtal senare) så spelar det nog ingen roll var Star Alliance huserar ur logistikhänseende iaf.
 
Nej, det har du rätt i. Rätt ska vara rätt.

T2 kan ta emot större plan, United flög ju därifrån ett tag med sina 767:eek:r på säsongslinjen. Men sen vet jag inte om det är något som Arlandadriften tycker är praktiskt eller bra. Men ska man bygga den där satelliten på platta E eller vad det är så kan ju den användas från både terminal 2 och 5 egentligen.
Jag är tveksam om det kan ta stora maskiner, på T2 när BA flög med 787-8 på BA780 så gick den inte till bryggan, däremot vill jag minnas när 767 flög BA780 så gick den till bryggan
Har inte United bara använd 757 maskiner på EWR-ARN?
 
Men med tanke på att det utan SAS blir få - om ens några - anslutningar (om det inte tecknas separata avtal senare) så spelar det nog ingen roll var Star Alliance huserar ur logistikhänseende iaf.
Den enda rimliga är väl egentligen att mata Air China. I och med att de fortfarande flyger över Ryssland så blir det ju en rimlig väg för connections. Medans att t.ex. mata till Turkish som sedan går ner till Istanbul verkar mer än nådigt konstigt.

Vem vet, Arlanda kanske blir en sådan flygplats som folk "måste byta på" för att låsa upp married segments eller något sådant :) Så <europa>-Arlanda-<stor hub i europa> eller så...
 
Jag är tveksam om det kan ta stora maskiner, på T2 när BA flög med 787-8 på BA780 så gick den inte till bryggan, däremot vill jag minnas när 767 flög BA780 så gick den till bryggan
Har inte United bara använd 757 maskiner på EWR-ARN?
Jag vill minnas vid ett tillfälle att min sambo flög 767 till New York från Arlanda någon gång 2017-2018.
Brukar få ta hand om allt kring hennes jobbresor med att välja flighter osv och att hon då fick en egen "tvåa" med sin kollega.

Denna bild verkar påvisa att det funnits något tillfälle med 767 på Arlanda 2014 iaf.

 
Jag är tveksam om det kan ta stora maskiner, på T2 när BA flög med 787-8 på BA780 så gick den inte till bryggan, däremot vill jag minnas när 767 flög BA780 så gick den till bryggan
Har inte United bara använd 757 maskiner på EWR-ARN?
I det här dokumentet finns all information var man kan docka olika flygplanstyper.

1. Godkända flygplanstyper​



1.1 Terminal 2 - Arlanda SYD​



Flygplanstyp
62636465666768
Inlagd i
Dockningshjälpmedel
Beteck-ning i OP-panel
IATA beteckningPushbackAnmärkning
A220-100C*C*C*C*C*C*A220-100A220-100221Ja*Ej provdockad
A220-300CCCCCCA220-300A220-300223Ja
A318FFFFFFFA318A318318Ja
A319FFFFFFFA319A319319Ja
A319 NEOFFFFFFFA319 WINGA319W/31B31B/31NJa
A320FFFFFFFA320A320320Ja
A320 W/NEOFFFFFFFA320 WINGA320W/32A32A/32NJa
A321FFFFFFFA321A321321Ja
A321 W/NEOFFFFFFFA321 WINGA321W/32B32B/32QJa
ATPKKKKKKKNejATPJaInvinkning
ATR42KKKKKKKAT42-300AT42-300AT4Ja
ATR72KKKKKKKAT72AT72AT7Ja
AVRO RJ100 / BAE146-300KKKKKKKAVRO-100 / B146-300AVRO-100 / B146300AR1 / 143Ja
AVRO RJ70KKKKKKKAVRO-70AVRO-70AR7Ja
AVRO RJ85/ BAE146-200KKKKKKKAVRO-85 / B146-200AVRO-85 / B146200AR8 / 142Ja
B737-300/300WDDDDDDDB737-300B737-300733/73CJa
B737-400DDDDDDDB737-400B737-400734Ja
B737-500/500WDDDDDDDB737-500B737-500735/73EJa
B737-600DDDDDDDB737-600B737-600736Ja
B737-700/700WDDDDDDDB737-700B737-700737/73WJa
B737-800/800W/800SSWDDDDDDDB737-800B737-800738/73H/7S8Ja
B737-900DDDDDDDB737-900B737-900739Ja
B737-900WDDDDDDDB737-900WB737900W73JJa
B737MAX7D*D*D*D*D*D*D*B37MB737MAX77M7Ja*Ej provdockad
B737MAX8D*D*D*D*D*D*DB38MB737MAX87M8Ja*Ej provdockad
B737MAX9D*D*D*D*D*D*D*B39MB737MAX97M9Ja*Ej provdockad
B757-200 D1KKB757-200B757-200752.Ja
B757-200W D1KKB757200WB757200W75WJa
B757-300 D1KKB757-300B757-300753.Ja
B757-300W D1KKNejB757-300W D175TJaInvinkning
B767-200DDB767-200B767-200762Ja
B767-300 D1DDB767-300B767-300763Ja
B767-300W D1DDB767300WB767300W76WJa
B767-400 D1DDB767-400B767-400764Ja
Fortsättning nästa sida

2024-01-25​

3(30)

1.1 Terminal 2 - Arlanda SYD forts.​



Flygplanstyp
62636465666768
Inlagd i
Dockningshjälpmedel
Beteck-ning i OP-panel
IATA beteckningPushbackAnmärkning
CRJ 100KKKKKKKNejCR1JaInvinkning
CRJ 200KKKKKKKCRJ-200CRJ-200CR2Ja
CRJ 700KKKKKKKCRJ-700CRJ-700CR7Ja
CRJ 900KKKKKKKCRJ-900CRJ-900CR9Ja
CRJ 1000KKKKKKKCRJ-1000CRKJa
DASH8-400KKKKKKKDCH8-400DCH8-400DH4Ja
EMB 135KKKKKKKE135E135ER3Ja
EMB 145KKKKKKKE145E145ER4Ja
EMB 170DDDDDDDE170E170E70Ja
EMB 175DDDDDDDE175E175E75Ja
EMB 175LWDDDDDDDE75WE75WE7WJa
EMB 190DDDDDDDE190E190E90Ja
EMB 190-E2E*E*E*E*E*E*E190-E2E190-E2290Ja*Ej provdockad
EMB 195DDDDDDDE195E195E95Ja
EMB 195-E2EEEEEEEE195-E2E195-E2295Ja
F100EEEEEEEF100F100100Ja
MD80CCCCCCCNejM80JaInvinkning
MD81CCCCCCCMD81MD81M81Ja
MD82CCCCCCCMD82MD82M82Ja
MD83CCCCCCCMD83MD83M83Ja
MD87CCCCCCCMD87MD87M87Ja
SAAB 2000KKKKKKKSAAB2000SAAB2000S20Ja
SAAB 340KKKKKKKS340S340SF3Ja
SUKHOI-100K*K*K*K*K*K*K*SSJ100-95SSJ100-95SU9JaEj godkänd
 
Last edited:
Blir det verkligen mer SAS-flyg till Amsterdam och Paris när SAS lämar Star Alliance och går med i Sky Team? Jag tror inte det, utan snarare att de blir färre. Jämför med de stora Star-hubbarna Frankfurt, München och Wien. Har SAS massa flyg dit? Nej. Från Arlanda ingenting alls till vare sig Frankfurt eller Wien. München några dar i veckan. Från Oslo inget alls till Frankfurt eller Wien, några gånger i veckan till München. Från Köpenhamn ingenting till Wien, två dagliga flyg till Frankfurt respektive München.

Så om medlemskapet i Star innebär att SAS låtit LH och OS ta de flesta av flygningarna till hubbarna, varför skulle det bli annorlunda med KL och AF?
 
Last edited:
Blir det verkligen mer SAS-flyg till Amsterdam och Paris när SAS lämar Star Alliance och går med i Sky Team? Jag tror inte det, utan snarare att de blir färre. Jämför med de stora Star-hubbarna Frankfurt, München och Wien. Har SAS massa flyg dit? Nej. Från Arlanda ingenting alls till vare sig Frankfurt eller Wien. München några dar i veckan. Från Oslo inget alls till Frankfurt eller Wien, några gånger i veckan till München. Från Köpenhamn ingenting till Wien, två dagliga flyg till Frankfurt respektive München.

Så om medlemskapet i Star innebär att SAS låtit LH och OS ta de flesta av flygningarna till hubbarna, varför skulle det bli annorlunda med KL och AF?
Det var betydligt fler SAS-flyg till Lufthansa-hubbarna innan relationen brakade ihop, då hade SAS och Lufthansa codeshare på varandras flyg och det gick flera SAS-plan per dag till Frankfurt. Sedan hände något och det skar sig, kanske för att Lufthansa inte ville släppa in SAS i JV:t över atlanten? I alla fall upphörde samarbetet nästan helt. Jag har gott hopp om att samarbete med AF/KLM och att då ingå i deras JV över Atlanten tillsammans med DL och VS kommer att bli mycket bra!
 
SAS har fortfarande många slottider på LHR och det skall bli intressant om det blir en flytt till LHR T3 eller T4 för dem.
Jag inte koll på vilka lounger som Sky-team använder på dessa terminaler på LHR, någon som vet?
 
SAS har fortfarande många slottider på LHR och det skall bli intressant om det blir en flytt till LHR T3 eller T4 för dem.
Jag inte koll på vilka lounger som Sky-team använder på dessa terminaler på LHR, någon som vet?

Det beror på vad du flyger. Flyger du med Delta eller Virgin kommer du in i Clubhouse om du har högsta status (eventuellt krävs C-biljett också). AF KLM skickar sina resenärer till Premium Plaza tror jag för Virgin tyckte det blev för mycket kreti och pleti.

Blir det verkligen mer SAS-flyg till Amsterdam och Paris när SAS lämar Star Alliance och går med i Sky Team? Jag tror inte det, utan snarare att de blir färre. Jämför med de stora Star-hubbarna Frankfurt, München och Wien. Har SAS massa flyg dit? Nej. Från Arlanda ingenting alls till vare sig Frankfurt eller Wien. München några dar i veckan. Från Oslo inget alls till Frankfurt eller Wien, några gånger i veckan till München. Från Köpenhamn ingenting till Wien, två dagliga flyg till Frankfurt respektive München.

Så om medlemskapet i Star innebär att SAS låtit LH och OS ta de flesta av flygningarna till hubbarna, varför skulle det bli annorlunda med KL och AF?

Därför att LH har inte velat spela schysst.

Med SAS får man helt plötsligt en ny hubb i Köpenhamn (och minibussar i ArN och OSL) som AF/KLM kan använda sig av, det kan ju lika väl bli så att man försöker skicka resenärer via CPH likväl som via AMS eller CDG, framförallt när antalet flyg ska bli färre på AMS.

Men det återstår att se vilken strategi man kommer ha och om man tänker stort med SAS i nätverk eller om man ska fortsätta köra SAS som ett regionalbolag med några långflyg.
 
Toppen