SK989
Medlem
SAS har ju fortfarande codeshare med Lufthansa på alla LH-flyg mellan Skandinavien och Tyskland och det finns LH-codeshare på SAS-flyg också (inte till Tyskland men inrikeslinjer samt vissa internationella linjer såsom till Finland), så att samarbetet "nästan upphört helt" tycker jag väl inte stämmer riktigt, men visst har det minskat.Det var betydligt fler SAS-flyg till Lufthansa-hubbarna innan relationen brakade ihop, då hade SAS och Lufthansa codeshare på varandras flyg och det gick flera SAS-plan per dag till Frankfurt. Sedan hände något och det skar sig, kanske för att Lufthansa inte ville släppa in SAS i JV:t över atlanten? I alla fall upphörde samarbetet nästan helt. Jag har gott hopp om att samarbete med AF/KLM och att då ingå i deras JV över Atlanten tillsammans med DL och VS kommer att bli mycket bra!
Jag är så gammal att jag minns tiden före Austrian gick med i Star Alliance, de var ju inte med från början utan kom med nånstans kring år 2000. Då flög SAS 2-3 ggr dagligen till Wien men efter att Austrian gick med blev det mindre och mindre trafik till Wien för SAS och nu flyger de inte alls dit och har istället bara codeshare med Austrian. D.v.s. det ger stöd till tesen att medlemskap i en allians inte nödvändigtvis innebär ökad trafik för SAS till en allianshub utan tvärtom en minskning för SAS egen trafik dit. När SAS lämnar Star Alliance tror jag att Wien kommer tillbaka i SAS linjenät och att SAS börjar flyga igen till Frankfurt från Arlanda och kanske också Oslo men minskar sin trafik till Amsterdam och Paris. Vi får väl se om något år hur det utvecklar sig.
Last edited: