SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

Erik M skrev:Har nån sett en bokningsbar 1-klass-kupé?Klicka för att utvidga...
Nä. Några sådana vagnar har aldrig varit planerade, men visst det kan kanske dyka upp senare även om sannolikheten inte är så stor i ett upphandlat tåg. Kontraktet kräver bara liggvagnar i alla tåg och utöver det ett antal sovplatser per år.
 
Erik M skrev:Har nån sett en bokningsbar 1-klass-kupé?Klicka för att utvidga...


Anders5 skrev:Nä. Några sådana vagnar har aldrig varit planerade, men visst det kan kanske dyka upp senare även om sannolikheten inte är så stor i ett upphandlat tåg. Kontraktet kräver bara liggvagnar i alla tåg och utöver det ett antal sovplatser per år.Klicka för att utvidga...


Jag skulle boka nattåget åt en kollega och då fanns 1:a klass egen kupé. För det facila priset av över 600 euro. Det blir inget med det.
 
Hachans skrev:Jag skulle boka nattåget åt en kollega och då fanns 1:a klass egen kupé. För det facila priset av över 600 euro. Det blir inget med det.Klicka för att utvidga...
Där ser man, det är har inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. Premiär i slutet på juni verkar det som.
 
Anders5 skrev:Där ser man, det är har inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. Premiär i slutet på juni verkar det som.Klicka för att utvidga...


Det går redan från slutet av april när jag kollade iaf. Det rullar just nu någon stand-in vagn som är mycket bättre än de som ska rulla sen sägs det i tågsemesterforumet.
 
Tittade nu och hittade ett pris om 7.000kr för upp till tre vuxna.



Tre vuxna är väl ingen supervanlig konstellation men har för mig att barn upp till sex år får åka som +1, i samma säng som föräldrar.



Så är man en familj med två (och möjligen även tre) så är det väl ett rätt bra pris. .



Reser man två personer så är det väl i klass med business-biljetter till Berlin, så det får väl anses OK om man själv anser att detta är mer bekvämt/miljövänligt etc.



Som ensamresenär låter ju 12-14.000kr T/R onekligen utom räckhåll för de allra flesta.
 
Testade SJ Euronight i liggvagn nyligen, destination Berlin.



Tåget blev försenat redan mellan Stockholm och Norrköping, vet inte varför, men +20 minuter på studs. Säkert eftersläpningar efter Trafikverkets lysande genomförande av sina underhållsarbeten.



Jag skulle hoppa på tåget på en mellansvensk station med biljett till plats 104 i vad som skulle vara första vagnen, efter mig kommer en annan resenär med plats 105.

När tåget rullar in på perrongen så visar det sig att den angivna vagnen är sist istället. Väl ombord så upptäcker vi att det högsta platsnumret 103 i vagnen, därefter tar tåget slut.

När vi väl hittat konduktören så startar en cirkus utan dess like, efter att ha gått i släptåg efter konduktören från ände till ände i tåget tre gånger så blir vi tilldelade platser i den första vagnen.

Konduktören passar på att nämna att han varit tvungen att stänga av all el och belysning för att lyckas hålla ventilationen igång (i och för sig en vettig prioritering).

Vi får dela kupé med några tyskar och en barnfamilj med barn modell mindre, så det blir läggdags relativt omgående. Kudden är av det sämsta jag sett på tåg någonsin. Filten undrar jag om de hittat i något gammalt avdankat överskottslager och glömt att damma av mellan varven. Britsen är kortare än på svenska tåg, irriterande kort.

Belysningen då? Jo, det var det en annan stjärna som tyckte var viktigt att ha igång, så precis när alla höll på att somna så tändes all belysning i kupén.



Vid ankomst Berlin så hade vi självklart inte kört ikapp något av förseningen, den hade snarare utökats. Om det var det som var anledningen förtäljer inte historien, men helt plötsligt angör vi ”Berlin Gesundbrunnen” istället för ”Berlin Hbf” som utlovats. Inget utrop om detta gjordes alls, men det var några andra passagerare som frågade en i ombordpersonalen om det, denne ryckte på axlarna och sa på tyska att ”idag stannar tåget här”. Sådär lagom kul för alla som hade anslutning någonstans, det hade inte jag som tur var.



Nattåg har jag åkt inrikes många gånger, detta var första gången ut ur Sverige. Jag får lov att säga att jag är grymt besviken på SJ, jag trodde att bottennappet låg någonstans i linje med Snälltågets liggvagnar, men här har SJ Euronight lyckats att sänka lägstanivån ytterligare. Tyvärr, får jag säga. För fixar de alla fel, så har nattåg till kontinenten stor potential… men det är ju svenska järnvägsbolag vi pratar om…
 
Det är tråkigt att SJ inte kan göra det riktigt smidigt och bekvämt att resa ut från Sverige.



Själv hävdar jag, som boende i södra Sverige, att Trelleborg-Rostock-Berlin med eget ihopplock av pågatåg, färja och Regionaltåg är smidigare.
 
Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?



Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?
 
HCas skrev:Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?Klicka för att utvidga...
Visste att SJ själva rekommenderade Omio så tog och kikade på det nu: https://www.sj.se/sv/reseinfo/tag-utomlands.html



Men det visar sig att de inte alls erbjuder genomgående biljetter. För att citera Omios FAQ:



> I booked a train journey in the EU with one or several connections, and I missed my train connection due to a disruption. What are my options?

> If your booking includes multiple tickets involving 2 or more EU train operators, you may not have the option to be rerouted without extra charges, as each of your tickets represents a different transport contract, and you might need to buy a new ticket to continue your journey.
 
HCas skrev:Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?Klicka för att utvidga...
Det går att göra. Svårt att lyckas få till det på nätet men om du använder dig av en resebyrå som är specialiserade på tåg funkar det bra med genomgående biljetter - jag skulle t.ex. kontakta Centralens resebutik i Kalmar som är väldigt bra när det gäller utrikes tåg.
 
Risken med genomgående biljetter mellan olika bolag är att de kan bli väldigt dyra eftersom rabatter och erbjudanden inte kan "slås ihop". Då kan man överväga ett Interrail-kort istället och lägga på de platsreservationer man önskar istället. Då är man också mindre bunden till de tåg som står på biljetten och kan ta nästa tillgängliga förbindelse i många fall. På tyska tåg krävs aldrig platsreservation t.ex.
 
HCas skrev:Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?Klicka för att utvidga...
Det generella svaret är att det är en så lång linje att risken är stor att det händer något längs med vägen som ger en försening.



Till skillnad från nattågen norrut från Sthlm som har bufferttid i Sundsvall, så verkar det inte finnas någon sådan inlagd alls på Euronight i alla fall (enligt min egna erfarenhet)… Det borde öka risken för sen ankomst.
 
Fler av bolagen i Europa har anslutit sig till AJC - agreement on journey continuation. Det innebär att man inte behöver köpa en sammanhängande biljett för att ha rätt till assistans så länge man har en biljett som uppfyller villkoren.



Så läs länken och boka på!






apple-icon-180.png




SJ

SJ


favicon.png


www.sj.se
 
Hachans skrev:Fler av bolagen i Europa har anslutit sig till AJC - agreement on journey continuation. Det innebär att man inte behöver köpa en sammanhängande biljett för att ha rätt till assistans så länge man har en biljett som uppfyller villkoren.Så läs länken och boka på!SJSJwww.sj.seKlicka för att utvidga...
Aha, tack, det var ju smidigt! Det enda man kan fundera på är det där att man måste planera för "sufficient layover time" men det kanske är uppfyllt så länge man typ söker fram en förbindelse via DB?
 
Saknas verkligen en bokningssajt för detta. Kollade runt men ETC Tåg/All abroad verkar inte kunna prissätta resor med SJ Euronight vidare från Hamburg eller Berlin, tex med ett byte till Prag.
 
Samma information från SJ om rätt till assistans finns på svenska, något jag själv föredrar. Ett av villkoren för att man har rätt till ombokning etc är följande:


Du räknade med tillräcklig tid för att hinna med ditt byte när du bokade resan (anvisad bytestid av bokningssystemet vid köpet).
Det där kan vara klurigt eftersom den informationen inte alls visas jämt och det kan svårt att lista ut vad den minsta bytestiden är. På Stockholm C är t.ex. minsta bytestid generellt 20 min men vid byte från SJ till Snälltåget är den 60 min och vid byte från Snälltåget och SJ är den 30 min. Vad är bytestiden mellan CD och ÖBB på Praha Hlavni Nadraži (Prags största järnvägsstation)? Inte enkelt att klura ut alla gånger.






apple-icon-180.png




SJ

SJ


favicon.png


www.sj.se
 
HCas skrev:Aha, tack, det var ju smidigt! Det enda man kan fundera på är det där att man måste planera för "sufficient layover time" men det kanske är uppfyllt så länge man typ söker fram en förbindelse via DB?Klicka för att utvidga...


Ja, om förbindelsen finns i DB är den giltig. Men jag tror det finns mer specificerat i villkoren någonstans om man vill göra något spektakulärt som inte per default erbjuds i bokningsdialogen, typ åka långa vägen eller med byte någon annanstans än där DB tycker.




Cristoffer Cedergren skrev:Saknas verkligen en bokningssajt för detta. Kollade runt men ETC Tåg/All abroad verkar inte kunna prissätta resor med SJ Euronight vidare från Hamburg eller Berlin, tex med ett byte till Prag.Klicka för att utvidga...


Ja, det finns inget pga nationella myndigheters revirpinkande. Förstår inte varför inte EU bara tar dem i nackskinnet och säger till folk att skärpa till sig.
 
Hachans skrev:Ja, det finns inget pga nationella myndigheters revirpinkande. Förstår inte varför inte EU bara tar dem i nackskinnet och säger till folk att skärpa till sig.Klicka för att utvidga...
EU jobbar med frågan, det finns i handlingsplanen för att stärka långväga och gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Det är inte nationella myndigheter som sätter käppar i hjulen för ett gemensamt system som det finns för flyget utan snarare ett ointresse från olika järnvägsföretag att tänka nytt. Det finns dock bokningssystem för genomgående utrikes tåg, bara det att inte är tillgängligt för gemene man utan i huvudsak för resebyrårer.
 
SK989 skrev:EU jobbar med frågan, det finns i handlingsplanen för att stärka långväga och gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Det är inte nationella myndigheter som sätter käppar i hjulen för ett gemensamt system som det finns för flyget utan snarare ett ointresse från olika järnvägsföretag att tänka nytt. Det finns dock bokningssystem för genomgående utrikes tåg, bara det att inte är tillgängligt för gemene man utan i huvudsak för resebyrårer.Klicka för att utvidga...


EU har jobbat på frågan i mer än 30 år. Det är absolut myndigheter i många fall som sätter stopp. Som när danska myndigheter helt plötsligt inte godkände SJs vagnar inför trafikstart. Eller när tyskarna trilskades för de inte tyckte svensk upphandlad trafik skulle köra på tyska spår. Eller när tyska trafikledningen inte kan annonsera avgångstider för tåget ordentligt eller dela med sig av data så att operatören kan kommunicera med sina kunder.



Man har trott att järnvägsbolagen skulle inordna sig på samma sätt som flygbolagen utan att behöva tvinga dem men det har man hoppats på lite för länge nu. Det finns som du säger absolut inget intresse för det då systemet som det är nu gynnar dem. Därför är det bara reglering och tvång som kvarstår, förutsatt att man tycker detta är viktigt. För som det är nu finns det inga chanser i världen att tågtrenden fortsätter.



Och ja, det finns ett bokningssystem som klarar en del, men om inte allmänheten har tillgång till det är tämligen meningslöst.
 
Back
Top