Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för försämrade förmåner när SAS byter Alliance.
Orsaken till detta stavas kvarvarande Star Alliance bolagen med Lufthansa i spetsen.
En försämring skulle vara öppet mål för att få över kunder när vi är vana att flyga inom Star Alliance.
Jag tror det kommer många "sockrade" erbjudande från bl.a. Lufthansa för att vi skall stanna kvar i Star Alliance och fortsatt flyga med dom.
Jag tror snarare på att SAS måste hitta på en förbättring för att kunna behålla oss och övergå i en sämre Alliance.
 
Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för försämrade förmåner när SAS byter Alliance.
Orsaken till detta stavas kvarvarande Star Alliance bolagen med Lufthansa i spetsen.
En försämring skulle vara öppet mål för att få över kunder när vi är vana att flyga inom Star Alliance.
Jag tror det kommer många "sockrade" erbjudande från bl.a. Lufthansa för att vi skall stanna kvar i Star Alliance och fortsatt flyga med dom.
Jag tror snarare på att SAS måste hitta på en förbättring för att kunna behålla oss och övergå i en sämre Alliance.

Jag som BC-människa håller med dig!

Jag tror dock att 95% av resenärerna från ARN inte bryr sig nämnvärt om det står Ryan, Lufthansa eller SAS på flygplanet.
Sålänge priset är billigast och direktflyg :/
 
Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för försämrade förmåner när SAS byter Alliance.
Orsaken till detta stavas kvarvarande Star Alliance bolagen med Lufthansa i spetsen.
En försämring skulle vara öppet mål för att få över kunder när vi är vana att flyga inom Star Alliance.
Jag tror det kommer många "sockrade" erbjudande från bl.a. Lufthansa för att vi skall stanna kvar i Star Alliance och fortsatt flyga med dom.
Jag tror snarare på att SAS måste hitta på en förbättring för att kunna behålla oss och övergå i en sämre Alliance.
Jag tror faktiskt tvärtom, är väldigt orolig att mycket kommer att bli sämre när/om EB upphör. EB som en del i Sky Team är ju bara en övergångsperiod så det är nog ingen större skillnad men vid övergång till Flying Blue tror jag det komma bli en tillvaro i periferin. Inte vidare insatt i LOT men när jag flög med dem för någon månad sedan var det väldigt nedtonat gällande Miles&More. Få annonser, inget synligt i loungen osv. Man kanske kan titta på Tarom? De är väl en del av FB men får väl inte direkt FB’s huvudsaklige målgrupp.
 
Jag tror faktiskt tvärtom, är väldigt orolig att mycket kommer att bli sämre när/om EB upphör. EB som en del i Sky Team är ju bara en övergångsperiod så det är nog ingen större skillnad men vid övergång till Flying Blue tror jag det komma bli en tillvaro i periferin. Inte vidare insatt i LOT men när jag flög med dem för någon månad sedan var det väldigt nedtonat gällande Miles&More. Få annonser, inget synligt i loungen osv. Man kanske kan titta på Tarom? De är väl en del av FB men får väl inte direkt FB’s huvudsaklige målgrupp.
Det kommer gissningsvis att antingen löna sig eller straffa sig att sitta på en hög EB poäng vid en eventuell övergång, att det skulle bli knappt märkbart tror jag inte på. Frågan är åt vilket håll det lutar.
 
Inte vidare insatt i LOT men när jag flög med dem för någon månad sedan var det väldigt nedtonat gällande Miles&More. Få annonser, inget synligt i loungen osv.
Allt beror ju på var vi landar. Om AFKLM faktiskt använder sin option för att bli majoritetsägare ska du i miles&more-jämförelsen kanske snarare titta på Austrian, Swiss och Brussels än på LOT. LOT är visserligen med i Miles&More, men vad jag vet finns ingen ägarpost från Lufthansa där...

Och det känns väl som mest annolikt att antingen AFKLM går in som majoritetsägare och att EB då går in i Flying Blue, eller att AFKLM inte går in som majoritetsägare och EB då kvarstår som fristående bonusprogram inom Skyteam. Mindre sanolikt att det skulle bli bara den ena av de två...
 
Det kommer gissningsvis att antingen löna sig eller straffa sig att sitta på en hög EB poäng vid en eventuell övergång, att det skulle bli knappt märkbart tror jag inte på. Frågan är åt vilket håll det lutar.
Som sagts tidigare så har AFKL varit väldigt bra på att ge sina FB medlemmar fair deal vid ändringar av programmet och i stort.
Nu senast vart det ju business resan från Canada som prisades med 1500 miles, där lät AFKL alla som var FB Gold eller högre resan ligga kvar trots att det helt klart var en misstake fair.
Nån som varit med om att SAS gjort något liknande?
 
Som sagts tidigare så har AFKL varit väldigt bra på att ge sina FB medlemmar fair deal vid ändringar av programmet och i stort.
Nu senast vart det ju business resan från Canada som prisades med 1500 miles, där lät AFKL alla som var FB Gold eller högre resan ligga kvar trots att det helt klart var en misstake fair.
Nån som varit med om att SAS gjort något liknande?
Visserligen inte någon poängbokning, men under 2005 råkade SAS sälja business biljetter till Shanghai för under 200$ som folk sedan fick åka på.
 
Allt beror ju på var vi landar. Om AFKLM faktiskt använder sin option för att bli majoritetsägare ska du i miles&more-jämförelsen kanske snarare titta på Austrian, Swiss och Brussels än på LOT. LOT är visserligen med i Miles&More, men vad jag vet finns ingen ägarpost från Lufthansa där...

Och det känns väl som mest annolikt att antingen AFKLM går in som majoritetsägare och att EB då går in i Flying Blue, eller att AFKLM inte går in som majoritetsägare och EB då kvarstår som fristående bonusprogram inom Skyteam. Mindre sanolikt att det skulle bli bara den ena av de två...

Det har ju kommunicerats att deras intention är att ta majoriteten och då försvinner EuroBonus. Men det ska ju godkännas osv, men det är intentionen.
 
Toppen