Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Aha, trodde du hade gett bort ett EBG-kort för länge sedan som EBD och undrade när du kunde ge bort igen. Jag har behövt använda mobilen för att ge bort kort, för på min laptop (Mac) så var det någon vajsing på ge bort-sidan, har för mig att inte alla fält kom upp, så det inte gick att slutföra.
Jag borde givetvis ringt in innan Diamond originaltid gick ut men sumpade det. Prövade några ggr på mobilen men lyckades inte. Inte hela världen eftersom vi när hon reser, så reser vi oftast ihop, men det kunde ju vart kul om vi åkte med ngt annat par att kunnat inbjuda dem också till lounge.

Finns "förmånen" "soft block" kvar som Diamond?

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
Har aldrig funnits en sådan uttalad förmån, däremot så blockas sätet bredvid en EBD så inte vem som helst kan välja det vid bokning. Vid checkin så går det ibland att välja och man kan definitivt betala för ett sådant säte om man vill.
Jag har väl i 90% av mina flighter sätet bredvid mig tomt som EBD och det är inte en slump att det är just sätet bredvid mig som är enda tomma säte i hela kabinen.

Har aldrig funnits en sådan uttalad förmån, däremot så blockas sätet bredvid en EBD så inte vem som helst kan välja det vid bokning. Vid checkin så går det ibland att välja och man kan definitivt betala för ett sådant säte om man vill.
Jag har väl i 90% av mina flighter sätet bredvid mig tomt som EBD och det är inte en slump att det är just sätet bredvid mig som är enda tomma säte i hela kabinen.
Nu när jag flög till Svalbard så var det 50% fullt i plus hem och dit. Likväl fick jag statuslös bredvid mig trots 3 st rader med enbart 1 per rad höger/vänster sida. Jag åkte med frun så vi hade inte tjänat på att flytta.

Nu när jag flög till Svalbard så var det 50% fullt i plus hem och dit. Likväl fick jag statuslös bredvid mig trots 3 st rader med enbart 1 per rad höger/vänster sida. Jag åkte med frun så vi hade inte tjänat på att flytta.

Plus är lite annorlunda för där ingår ju platsval för alla. Vågar inte svära på om de inför detta i plus i samma utsträckning som i go.
Men personalen kan ju alltid göra override på en block och placera någon bredvid en EBD/P om de vill, har hänt mig också samt att jag blivit flyttad på en gång från min valda plats till flera rader längre bak i samband med att checkin på flygplatsen öppnade och jag redan var incheckad online sedan ett dygn tillbaka.

Med dagens händelser till facit, är det värt det värt att jaga EBD? Har ett år kvar till LTG vilket är det heliga för mig, inte riktigt samma sak jag vet men det hör ihop lik förbannat

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med dagens händelser till facit, är det värt det värt att jaga EBD? Har ett år kvar till LTG vilket är det heliga för mig, inte riktigt samma sak jag vet men det hör ihop lik förbannat

Man kan ju gissa att det kommer finnas några flygbolag som kommer vilja matcha status hos Eurobonus framöver och då skadar det inte att ha EBD.
Men allt detta är ju bara gissningar i dagsläget, men SAS och Eurbonus lär leva kvar ett tag så lär finnas värde i ett EBD på kort sikt också.

De två stora slutsatserna man kan dra av dagens händelser i min mening är följande: 1. SAS kommer att finnas kvar. 2. SAS kommer att lämna *A och gå över till SkyTeam.

Ingen av Diamondförmånerna har varit kopplade till *A, utan i princip enbart gällt SAS. Således förändras inga förutsättningar av alliansbytet. Det som har förändrats är att risken att SAS konkar blivit minimerad. Alltså har incitamenten till att jaga EBD snarare ökat efter dagens händelser.

Huruvida det är värt att jaga EBD kontra EBG är en helt annan frågeställning, men den har inte påverkats av dagens händelser skulle jag säga. Möjligen om det skulle vara bra att ha för eventuella statusmatchningar till andra *A-program i framtiden, men det är väldigt spekulativt.

Tack för bra svar, jag kör mot EBD i år för att få lite hjälp på traven mot nästa års LTG

Tack för bra svar, jag kör mot EBD i år för att få lite hjälp på traven mot nästa års LTG

Jag kommer också köra för Diamant ett år tills trots att jag egentligen enbart hade tänkt Guld för att få mitt Lifetime Guld som komplement till mitt FB Ultimate.
Nu tänker jag att ett Diamond 2024 kan vara bra att status matcha med inom Star Alliance då istället.

Toppen