Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

intuition

Medlem
En diamond-förmån, två SAS flyg, två helt olika upplevelser...

Nu blir det lite upprepning, men tyckte det var lite kul att "compare and contrast" som de säger i skolan.

MMX-ARN PLUS PRO:
50 minuter före avgång av tidigare plan:
Flygplatspersonalen vänlig men kan inte (enligt egen uppgift iaf) boka om till tidigare avgång. Rekommenderar att jag ringer SAS så borde de kunna lösa det.
Ringar, diamond prio frungar och jag får svar direkt. Berättar att flygplatspersonalen inte kan och undrar om hon kan lösa det. Jodå, hon kappar igång. Det går inte fort, men jag har ju gott om tid. Hon måste be om bokningsref och det tar en stund bara att få upp den.
40 minuter till avgång: Ja, det går, men jag måste först avbryta din incheckning, säger hon. Och... Det blir 4500kr och om du inte själv checkar in igen inom 10 minuter så förlorar du allt.
- Det kan inte stämma, jag ska ju ha detta som en fri förmån, säger jag.
- Hur menar du då? säger hon.

Så får jag förklara att EB Diamond ska ha fri ombokning om det finns plats. Det har hon aldrig hört talas om och behöver fråga en kollega.
Nu går tiden och det tar nästan 10 minuter för henne att göra det. 31 minuter innan avgång är hon tillbaka och förklarar att bara flygplatspersonalen kan göra detta.
-Ja, säger ja, men precis som jag berättade tidigare har jag ju pratat med de redan och de hänvisar till er.
- Du får tillbaka dit och be de ta kontakt med sin support. Eller så får du prata med en annan agent, säger hon och klickar mig.


ARN-MMX GO light:
ca 1 timme före tidigare avgång.
Jag frågar loungen på Arlanda. Det tar henne 30 sekunder att hitta bokningen och tidigare avgång. Frågar "Är det denna du vill ålka med", och gör ombokningen på 5 sekunder.
- Kolla appen om du fått nytt boardingpass, annars printar jag ett till dig!

Och så klart är bokningen och BP klar i appen redan, incheckad och allt.
 

Combo

Medlem
Är det någon som lyckats med rerouting vid ombokning, och hur blev poängintjäningen då?
Har något fått svar på detta?
Jag ska försöka omboka mig själv +1(EBG) från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH om några veckor. Får då förhoppningsvis svar på om man får poäng enligt orginalboking eller enligt den nya rutten(eller något helt annat).
 

NotRyan

Medlem
En diamond-förmån, två SAS flyg, två helt olika upplevelser...

Nu blir det lite upprepning, men tyckte det var lite kul att "compare and contrast" som de säger i skolan.

MMX-ARN PLUS PRO:
50 minuter före avgång av tidigare plan:
Flygplatspersonalen vänlig men kan inte (enligt egen uppgift iaf) boka om till tidigare avgång. Rekommenderar att jag ringer SAS så borde de kunna lösa det.
Ringar, diamond prio frungar och jag får svar direkt. Berättar att flygplatspersonalen inte kan och undrar om hon kan lösa det. Jodå, hon kappar igång. Det går inte fort, men jag har ju gott om tid. Hon måste be om bokningsref och det tar en stund bara att få upp den.
40 minuter till avgång: Ja, det går, men jag måste först avbryta din incheckning, säger hon. Och... Det blir 4500kr och om du inte själv checkar in igen inom 10 minuter så förlorar du allt.
- Det kan inte stämma, jag ska ju ha detta som en fri förmån, säger jag.
- Hur menar du då? säger hon.

Så får jag förklara att EB Diamond ska ha fri ombokning om det finns plats. Det har hon aldrig hört talas om och behöver fråga en kollega.
Nu går tiden och det tar nästan 10 minuter för henne att göra det. 31 minuter innan avgång är hon tillbaka och förklarar att bara flygplatspersonalen kan göra detta.
-Ja, säger ja, men precis som jag berättade tidigare har jag ju pratat med de redan och de hänvisar till er.
- Du får tillbaka dit och be de ta kontakt med sin support. Eller så får du prata med en annan agent, säger hon och klickar mig.


ARN-MMX GO light:
ca 1 timme före tidigare avgång.
Jag frågar loungen på Arlanda. Det tar henne 30 sekunder att hitta bokningen och tidigare avgång. Frågar "Är det denna du vill ålka med", och gör ombokningen på 5 sekunder.
- Kolla appen om du fått nytt boardingpass, annars printar jag ett till dig!

Och så klart är bokningen och BP klar i appen redan, incheckad och allt.
Alltså: Aviator-personalen har inte behörigheten. Vissa på SAS outsourcade kundotjänst är inkompetenta (vilket vi redan visste) samt att SAS egna personal på Arlanda fixar det som de övriga också skall fixa.

Låter som helt normalt för SAS
 

pswe

Medlem
Har något fått svar på detta?
Jag ska försöka omboka mig själv +1(EBG) från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH om några veckor. Får då förhoppningsvis svar på om man får poäng enligt orginalboking eller enligt den nya rutten(eller något helt annat).

Att det skulle ge poäng för något annat än den flugna sträckan verkar osannolikt utifrån hur ombokningar på resenärens initiativ hanterats hittills.
 

henke12

Medlem
Har något fått svar på detta?
Jag ska försöka omboka mig själv +1(EBG) från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH om några veckor. Får då förhoppningsvis svar på om man får poäng enligt orginalboking eller enligt den nya rutten(eller något helt annat).
Skulle säga till 99.9% att det blir poäng för den flugna vägen

Om du sen kontaktar SAS och vill ha ORC ger jag det 0.1% chans att lyckas
 

aruba1

Medlem
En diamond-förmån, två SAS flyg, två helt olika upplevelser...

Nu blir det lite upprepning, men tyckte det var lite kul att "compare and contrast" som de säger i skolan.

MMX-ARN PLUS PRO:
50 minuter före avgång av tidigare plan:
Flygplatspersonalen vänlig men kan inte (enligt egen uppgift iaf) boka om till tidigare avgång. Rekommenderar att jag ringer SAS så borde de kunna lösa det.
Ringar, diamond prio frungar och jag får svar direkt. Berättar att flygplatspersonalen inte kan och undrar om hon kan lösa det. Jodå, hon kappar igång. Det går inte fort, men jag har ju gott om tid. Hon måste be om bokningsref och det tar en stund bara att få upp den.
40 minuter till avgång: Ja, det går, men jag måste först avbryta din incheckning, säger hon. Och... Det blir 4500kr och om du inte själv checkar in igen inom 10 minuter så förlorar du allt.
- Det kan inte stämma, jag ska ju ha detta som en fri förmån, säger jag.
- Hur menar du då? säger hon.

Så får jag förklara att EB Diamond ska ha fri ombokning om det finns plats. Det har hon aldrig hört talas om och behöver fråga en kollega.
Nu går tiden och det tar nästan 10 minuter för henne att göra det. 31 minuter innan avgång är hon tillbaka och förklarar att bara flygplatspersonalen kan göra detta.
-Ja, säger ja, men precis som jag berättade tidigare har jag ju pratat med de redan och de hänvisar till er.
- Du får tillbaka dit och be de ta kontakt med sin support. Eller så får du prata med en annan agent, säger hon och klickar mig.


ARN-MMX GO light:
ca 1 timme före tidigare avgång.
Jag frågar loungen på Arlanda. Det tar henne 30 sekunder att hitta bokningen och tidigare avgång. Frågar "Är det denna du vill ålka med", och gör ombokningen på 5 sekunder.
- Kolla appen om du fått nytt boardingpass, annars printar jag ett till dig!

Och så klart är bokningen och BP klar i appen redan, incheckad och allt.

Jag har lyckats att flytta mig till en tidigare avgång på MMX, fast vid vid gaten. Troligen för att personalen kände igen mig, men det ska ju vara oberoende vem som sitter där vid incheckningen eller vid gaten. Att det inte fungerar på outstations är otroligt dåligt. Det här behöver tas upp på träffen med SAS ansvariga den 21/9 och även 11/10.
 

mha321

Medlem
Jag har lyckats att flytta mig till en tidigare avgång på MMX, fast vid vid gaten. Troligen för att personalen kände igen mig, men det ska ju vara oberoende vem som sitter där vid incheckningen eller vid gaten. Att det inte fungerar på outstations är otroligt dåligt. Det här behöver tas upp på träffen med SAS ansvariga den 21/9 och även 11/10.

Spontant känns det ju åtminstone för mig som att det är på outstations som det skulle behövas mest... Men det är väl iofs för att jag utgår från en hubb - poängen är väl snarast att det är på hemvägen det behövs mest.
 

Combo

Medlem
Skulle säga till 99.9% att det blir poäng för den flugna vägen

Om du sen kontaktar SAS och vill ha ORC ger jag det 0.1% chans att lyckas
Om jag tittar på var en nybokad resa skulle innebära i poäng, så skulle det bli fler poäng(jämfört med min bokning) trots att jag flyger färre segment. (Ursprunglig bokning är gjord på någon kampanj, minns inte riktigt) vilken).
Men i detta fallet handlar det mer om var jag väljer att dricka mina öl, åka direkt till loungerna på CPH, alt till CPH via ARN och dricka Mikkeller på flyget(dessutom med garanterad sittplats;))
 

henke12

Medlem
Om jag tittar på var en nybokad resa skulle innebära i poäng, så skulle det bli fler poäng(jämfört med min bokning) trots att jag flyger färre segment. (Ursprunglig bokning är gjord på någon kampanj, minns inte riktigt) vilken).
Men i detta fallet handlar det mer om var jag väljer att dricka mina öl, åka direkt till loungerna på CPH, alt till CPH via ARN och dricka Mikkeller på flyget(dessutom med garanterad sittplats;))
Bokningsklassen ändras aldrig när gate/incheckning bokar om dig.


(Slänger även in 20kr på att de inte kommer att boka om dig CPH-GOT från CPH-ARN-GOT) :)
Hoppas jag har fel!
 

Combo

Medlem
Bokningsklassen ändras aldrig när gate/incheckning bokar om dig.


(Slänger även in 20kr på att de inte kommer att boka om dig CPH-GOT från CPH-ARN-GOT) :)
Hoppas jag har fel!
Jag hoppas också att du har fel(förloraren bjuder på öl i valfri lounge).
För denna resan har det ingen större betydelse, det handlar mer om att veta vad som gäller inför kommande resor.
 
Toppen