Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Jag flyger Business för sällan för att riktigt ha koll på toalettsituationen, men min generella ståndpunkt är att det måste finnas en dedikerad personaltoalett. Om öppnandet av denna "hemliga" toalett innebär att det då inte kommer att finnas någon specifik personaltoalett på hela flygplanet så är jag emot, främst av arbetsmiljö och hygieniska skäl. Att som någon gjorde tidigare i tråden dissa magsjuka som ett skäl tycker jag är konstigt. För mig är det detta och smittandet av andra sjukdomar som är huvudskälet.

Så vitt jag vet så har i princip alla verksamheter som tar emot många utomstående kunder/klienter/besökare separata toaletter för anställda och kunder/gäster. Vi har det t o m på vårt kontor, inte uttalat men i praktiken, eftersom vi bara tar emot besökare i en specifik del av byggnaden.

Jag flyger Business för sällan för att riktigt ha koll på toalettsituationen, men min generella ståndpunkt är att det måste finnas en dedikerad personaltoalett. Om öppnandet av denna "hemliga" toalett innebär att det då inte kommer att finnas någon specifik personaltoalett på hela flygplanet så är jag emot, främst av arbetsmiljö och hygieniska skäl. Att som någon gjorde tidigare i tråden dissa magsjuka som ett skäl tycker jag är konstigt. För mig är det detta och smittandet av andra sjukdomar som är huvudskälet.

Så vitt jag vet så har i princip alla verksamheter som tar emot många utomstående kunder/klienter/besökare separata toaletter för anställda och kunder/gäster. Vi har det t o m på vårt kontor, inte uttalat men i praktiken, eftersom vi bara tar emot besökare i en specifik del av byggnaden.

Jag håller med om att man ska ha rena toaletter till sin personal. Det måste inte innebära att man är helt frånskild från passagerarna dock.

Det är konstigt att magsjuka och överfall bara är ett problem på SAS dock, och inte på andra bolag.

Passageren er kongen, personalet er tjenerne. Hvis passagerne tillader personalet at bruge deres toilet er det OK. Men det omvendte er helt uhørt? På et hotel, gæstehus, eller restaurant kan/må personalet da heller ikke benytte kundetoiletterne? De er henvist til at drikke mindre (er det her problemet ligger?) eller et minitoilet uden faciliteter? For cockpittet kan man anvende comfort bottles så man undgår det evendelige rend af uniformer frem og tilbage mellem cockpit og kabine. Sygdomme/smitte? Angst æder sjæle op, som Fassbinder sagde. Hvis dette er argumentet kan man jo også insistere på kønsopdelte toiletter...og handicaptoiletter...der bliver ikke megen plads tilbage til passagerstole? Dette er jo et fly hvor alle er i samme båd; ingen plads bør være hellig. Toiletterne skal deles mellem alle (klassevist), og personalet må afvente deres tur til når der ikke er kø.

Last edited:
Passageren er kongen, personalet er tjenerne. Hvis passagerne tillader personalet at bruge deres toilet er det OK. Men det omvendte er helt uhørt? På et hotel, gæstehus, eller restaurant kan/må personalet da heller ikke benytte kundetoiletterne? De er henvist til at drikke mindre (er det her problemet ligger?) eller et minitoilet uden faciliteter? For cockpittet kan man anvende comfort bottles så man undgår det evendelige rend af uniformer frem og tilbage mellem cockpit og kabine. Sygdomme/smitte? Angst æder sjæle op, som Fassbinder sagde. Hvis dette er argumentet kan man jo også insistere på kønsopdelte toiletter...og handicaptoiletter...der bliver ikke megen plads tilbage til passagerstole? Dette er jo et fly hvor alle er i samme båd; ingen plads bør være hellig. Toiletterne skal deles mellem alle (klassevist), og personalet må afvente deres tur til når der ikke er kø.

Det stämmer att ett flygbolag ska leverera en viss produkt till sina kunder där personalen har en nyckelroll för bra service och en trevlig upplevelse. Men, det innebär inte samma sak som att vara tjänare eller betjänt. Det innebär inte heller att man ska utföra sitt jobb under vilka arbetsförhållanden som helst, vilket du insinuerar i ditt inlägg. Vill vi ha en arbetsmarknad där arbetsmiljön och arbetsvillkoren för indiska migrantarbetare ska utgöra normen? Där man faktiskt uppmanas att låta bli att dricka för att inte behöva gå på toaletten på arbetstid? Jag tror inte det.

Jag har inte förespråkat könsseparerade toaletter. Vad könsseparerade toaletter har med sjukdom och smitta att göra förstår jag inte?
Risken för sjukdomar/smitta har inte så mycket med oro att göra. Jag ser det snarare som ett hot mot säkerheten och servicen. Om någon i personalen t ex blir sjuk under de 24 timmar som man sover över i Shanghai, Washington etc. så skulle det kunna innebära att man får ställa in flygningen eller dra ner på serviceutbudet.

Ibland så har man hunnit bli ganska så pinknödig under tiden man står i toalettkön och att vid det tillfället företa sig några andra aktiviteter låter sig inte göras utan att man troligtvis gör i byxan. Hur bra för säkerheten är det ifall ombordpersonalen hamnar i en sådan situation samtidigt som det inträffar något i kabinen som kräver deras uppmärksamhet?

Det är inte ofta jag har varit på SAS personalens sida när det gäller deras krav gentemot arbetsgivaren men när det gäller behovet av en dedikerad personaltoalett så får jag nog faktiskt hålla med dem.

Man kan ju också vända på frågan, hur viktigt det är med en ytterligare toalett för dem som reser i Business class? Jag får intrycket av att Business nästan alltid är fullt på SAS och vad jag har förstått från personer som har betydligt större erfarenhet från Business än jag (bl a här på BC) så är SAS Business Class bland de bästa i Europa. Så hur viktigt är det egentligen?

Jag håller med om att man ska ha rena toaletter till sin personal.....
Passgernes toiletter bliver næppe renere af at personalets toilet er rent? Snarere tværtimod, det fører automatisk til nedprioritering af de øvrige toiletter..? I min optik bør personalet ikke have adgang til First og Business klasse toiletterne, da det kompromitterer produktet..?

Passgernes toiletter bliver næppe renere af at personalets toilet er rent? Snarere tværtimod, det fører automatisk til nedprioritering af de øvrige toiletter..?

Detta är en helt annan fråga. Det handlar om arbetsinnehåll och att utföra sina arbetsuppgifter. Här tycker jag, liksom SAS ledning, att ombordpersonalen ska bli bättre på att underhållsstäda toaletterna, alla toaletter. Men vägen dit är inte att man ska ha gemensamma toaletter.

Som vanligt så är det ingen som vet vad som står i kollektivavtalen, men en generell regel på svensk (och skandinavisk?) arbetsmarknad är att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Det inkluderar också arbetsinnehåll. Detta borde vara en icke-fråga egentligen, men som vanligt så verkar SAS och dess personal röra sig vid sidan om resten av arbetsmarknaden.

Passgernes toiletter bliver næppe renere af at personalets toilet er rent? Snarere tværtimod, det fører automatisk til nedprioritering af de øvrige toiletter..? I min optik bør personalet ikke have adgang til First og Business klasse toiletterne, da det kompromitterer produktet..?

Om villkoret är att man ska ha rena toaletter så får man se till att de blir rena. På andra bolag städar personalen toaletterna. Vill inte SAS personal göra det så får de väl ha en städare med på planet. Använder pax och personal samma toaletter så är det svårare att ducka och ignorera smutsiga toaletter för personalen. Därför menar jag att de blir renare.

Flygplanet är dimensionerat för att alla toaletter ska vara tillgängliga för passagerare. Man vill inte ha pax stående i gången mer än absolut nödvändigt. Framförallt inte i tider av mer osynlig turbulens och liknande.

Håller inte med dig i din övriga inställning till att personalen är betjänter och passagerare kung dock.

Och vidare, om det är så att det är jobbigt med folk i galley när man kör service kan man ju göra som BA och stänga främre toan medan de fixar med maten och öppna igen efter.

Det innebär inte heller att man ska utföra sitt jobb under vilka arbetsförhållanden som helst,
Självklart inte, men man måste väl ändå lite välja sina strider. Att dra till med MBL och centrala förhandlingar för att få fortsatt ha en toalett som är designad för passagerarna, som som används av passagerarna på alla andra bolag, och vars motsvarighet används av passagerarna på alla andra flygmodeller även hos SAS, som sin egna privata personaltoalett och dra till med helt orimliga snyfthistorier om hur det är en säkerhetskatastrof om den skulle användas på annat vis, är i mitt tycke helt orimligt, och verkligen ett exempel på att riskera att vinna striden och förlora kriget.

Flög ARN-ORD i business igår med ca 70% full businesskabin och de båda toaletterna som är dedikerade för businesspassagerare var ytterst sällan upptagna båda två. Vet dock inte hur det påverkar de bakre kabinerna att dela på övriga 5 (?) toaletter…

Toppen