Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Nu har jag iofs inte testat just detta. Men de sista få gånger jag frågat om hjälp med något "resetekniskt" i loungen CPH (ex boardingpass) så har jag fått arga blicken och information att de minsann inte är så många personal i loungen längre med hänvisning till transfer-desk.
Ibland har de väl folk vid service diskarna precis till vänster när man kommer in. Men de kanske fyller på med personal vid dem just vid irrops, och inte har det annars?

Kan bara hålla med om att det blir en riktigt bra förmån när det går att ändra avgång direkt i appen - innan dess inte riktigt lika bra. Jag använde möjligheten nu i veckan på avgång från ARN till CPH där SAS Servicepoint snällt bokade om mig till flighten innan utan problem, även om det var riktigt fullt. Jag fick inte någon ny seating, men vid gate ordnades detta. Just anslutningar i huvudstadstriangeln lär vara en sweet-spot då det finns många avgångar, men priserna gör att man helst bokar sent eller tidigt...

Frågan är ju om den möjligheten kommer att komma. Det känns som att denna förmån blir lite för bra i så fall om det enkelt går att boka om i appen.

Kan rapportera tillbaka att det var exakt detta som hände

Nu har jag iofs inte testat just detta. Men de sista få gånger jag frågat om hjälp med något "resetekniskt" i loungen CPH (ex boardingpass) så har jag fått arga blicken och information att de minsann inte är så många personal i loungen längre med hänvisning till transfer-desk.

Väl vid transferdesk blev vi erbjudna ombokning till den förmånliga kostnaden på 1,150 DKK per person. Mer än vad vi betalade för själva biljetten. Hade väl en smärtgräns på 200-300 per person. Känns som en suboptimal modell att inte ens göra det rimligt prisat, de frigör plats på kommande flyg och i lounge.

Kan rapportera tillbaka att det var exakt detta som hände

Väl vid transferdesk blev vi erbjudna ombokning till den förmånliga kostnaden på 1,150 DKK per person. Mer än vad vi betalade för själva biljetten. Hade väl en smärtgräns på 200-300 per person. Känns som en suboptimal modell att inte ens göra det rimligt prisat, de frigör plats på kommande flyg och i lounge.
Det är en optimal modell. Varför låta folk köpa billiga biljetter om de kan ändra detta på flygplatsen för kaffepengar tillbaka en annan flight som var mycket dyrare. Nu fick du ju erbjudandet att betala prisskillnad till den andra flighten vilket du tyckte var för dyrt.

SAS behöver troligtvis inte mer kapacitet på din flight. Hade så varit fallet och den var överbokad hade de erbjudit folk gratis eller mot ersättning ta andra flyg.

Det är en optimal modell.

Nu blir vår diskussion väldigt off topic, men låt oss.

Varför låta folk köpa billiga biljetter om de kan ändra detta på flygplatsen för kaffepengar tillbaka en annan flight som var mycket dyrare

Det är ju inte det som är poängen här. Om de har kapacitet 15 minuter innan boarding ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja skapa barriärer för ett enkelt byte på en sträcka som CPH-ARN. Helt omöjligt att på ett rimligt sätt systematisera riskfritt i större skala och därmed utnyttja systemets loopholes.

Nu fick du ju erbjudandet att betala prisskillnad till den andra flighten vilket du tyckte var för dyrt

Till saken hör ju att det var ungefär 15 min innan boarding, så några nya passagerare hade ju inte tillkommit utöver oss. Dvs SAS tjänar 0 extra kronor om ingen förändring sker (snarare viss kostnad på att ha 2 hungriga resenärer i lounge i 4h). När jag bokade flyget var kostnaden densamma (~100 SEK skillnad). Nu har priserna stigit, då det är samma dag, så självklart är skillnaden idag större, men då har ju värdet på våra befintliga också stigit så där ser jag inte att man kan hitta >1000 DKK. Möjligen några kronor i admin fee / någon hundralapp om de värderar 15:30-flighten högre.

Lägg därtill att vi båda är EBG, visst, ingen större bedrift i sig men det bör ju ge någon fördel.

SAS behöver troligtvis inte mer kapacitet på din flight

Den enda vettiga förklaringen. Om flighten var fullbokad hade det naturligtvis varit orimligt att förvänta sig något annat, men nu fanns det ju platser som ej kommer att nyttjas.

Jag vidhåller att modellen är suboptimal.

Ibland har de väl folk vid service diskarna precis till vänster när man kommer in. Men de kanske fyller på med personal vid dem just vid irrops, och inte har det annars?
Vad jag förstått har permanent staff där försvunnit. Är inte lika frekvent besökare som förr, men de gånger jag varit förbi post-corona har det alltid varit tomt. Kostnadsbesparingar säkerligen.

Nu blir vår diskussion väldigt off topic, men låt oss.

Det är ju inte det som är poängen här. Om de har kapacitet 15 minuter innan boarding ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja skapa barriärer för ett enkelt byte på en sträcka som CPH-ARN. Helt omöjligt att på ett rimligt sätt systematisera riskfritt i större skala och därmed utnyttja systemets loopholes.

Till saken hör ju att det var ungefär 15 min innan boarding, så några nya passagerare hade ju inte tillkommit utöver oss. Dvs SAS tjänar 0 extra kronor om ingen förändring sker (snarare viss kostnad på att ha 2 hungriga resenärer i lounge i 4h). När jag bokade flyget var kostnaden densamma (~100 SEK skillnad). Nu har priserna stigit, då det är samma dag, så självklart är skillnaden idag större, men då har ju värdet på våra befintliga också stigit så där ser jag inte att man kan hitta >1000 DKK. Möjligen några kronor i admin fee / någon hundralapp om de värderar 15:30-flighten högre.

Lägg därtill att vi båda är EBG, visst, ingen större bedrift i sig men det bör ju ge någon fördel.

Den enda vettiga förklaringen. Om flighten var fullbokad hade det naturligtvis varit orimligt att förvänta sig något annat, men nu fanns det ju platser som ej kommer att nyttjas.

Jag vidhåller att modellen är suboptimal.
Om alla viste att de skulle sälja platser för några hundra extra om planet inte var fullt skulle varenda kotte utnyttja detta och sätta i system och aldrig boka de dyra avgångarna. De skulle då vara i det närmaste tomma och alla kunde då få flyga med trots att de betalat en billig avgång senare på dagen. Av förklarliga skäl så erbjuds inte detta inom Europa. USA är ju dock en annan sak.

Men om detta är viktigt för dig, flyg in ett EBD så får du gratis byta till vilken flight du vill samma dag om det finns lediga platser. Självklart ska sas spara dessa platser till folk dom är EBG/P och inte ge ut de till alla hundratusen EBG som finns.

Systemet är som det är idag, annars skulle det grovt utnyttjas av alla. Sista flighten från Köpenhamn till Stockholm skulle bli den populäraste Att boka då den ofta är billig och sen skulle man boka om på flygplatsen till den flight man vill åka. Det är inte direkt vanligt att flighterna går proppfulla på huvudsradstriangeln mer än någon flight per dag.

Vad jag förstått har permanent staff där försvunnit. Är inte lika frekvent besökare som förr, men de gånger jag varit förbi post-corona har det alltid varit tomt. Kostnadsbesparingar säkerligen.

Det är ofta tomt där, även innan pandemin var det öde. De bemannar upp när det är trafikstörningar och ofta finns det typ en person i krokarna som kommer om man tar en kölapp.

Har vi någon som testat konceptet från utestation och medresenärer i samma bokning?
Exempelvis EBD + fru reser LLA-ARN?

Har vi någon som testat konceptet från utestation och medresenärer i samma bokning?
Exempelvis EBD + fru reser LLA-ARN?
Frågade på LLA angående detta när jag var förbi i annat ärende och fick besked att de endast kunde boka om biljetter i biljettklass C(flexbiljett). Så tyvärr verkar det inte funka med den förmånen från åtminstone LLA

Toppen