Nu blir vår diskussion väldigt off topic, men låt oss.
Det är ju inte det som är poängen här. Om de har kapacitet 15 minuter innan boarding ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja skapa barriärer för ett enkelt byte på en sträcka som CPH-ARN. Helt omöjligt att på ett rimligt sätt systematisera riskfritt i större skala och därmed utnyttja systemets loopholes.
Till saken hör ju att det var ungefär 15 min innan boarding, så några nya passagerare hade ju inte tillkommit utöver oss. Dvs SAS tjänar 0 extra kronor om ingen förändring sker (snarare viss kostnad på att ha 2 hungriga resenärer i lounge i 4h). När jag bokade flyget var kostnaden densamma (~100 SEK skillnad). Nu har priserna stigit, då det är samma dag, så självklart är skillnaden idag större, men då har ju värdet på våra befintliga också stigit så där ser jag inte att man kan hitta >1000 DKK. Möjligen några kronor i admin fee / någon hundralapp om de värderar 15:30-flighten högre.
Lägg därtill att vi båda är EBG, visst, ingen större bedrift i sig men det bör ju ge någon fördel.
Den enda vettiga förklaringen. Om flighten var fullbokad hade det naturligtvis varit orimligt att förvänta sig något annat, men nu fanns det ju platser som ej kommer att nyttjas.
Jag vidhåller att modellen är suboptimal.