Senaste nytt

SAS Öppnar från Ålborg och Landvetter till New York

Man funderar verkligen hur det går, nu borde det vara högsäsong. Jag skall åka över till New York samt Toronto ett par ggr och bor i norra Skåne, så jag har 2 tim till Göteborg och 1,5tim till Kastrup. När jag tittar på biljetter från Göteborg så är de förvånansvärt billiga, speciellt i business, det gäller även Toronto från Stockholm, kan inte vara någon jätte succ, eftersom annars har biljetter till Nord Amerika varit väldigt dyra ett tag tycker jag.

Ja, mycket tyder på att det här inte verkar fungera som man hoppats på. Tycker iof hela satsningen känns lite halvhjärtad och ”brist på annat”. Är inte näringslivet de som kan få detta att fungera på längre sikt? Då kanske det skulle varit bättre att dra igång i augusti/september. Kan också tänka mig att det tar relativt lång tid och mycket bearbetning att nå ut med en sådan här linje. De som rest mycket och företagen har nog väl inarbetade mönster via de stora hubbarna sedan ett antal år tillbaka. Tänker lite på hur svårt det skulle vara att slå sig in i tex Linköping där KLM varit över ett årtionde. Blir lite som ”självklara” valet på gamla meriter. Var iof många år sedan jag flyttade men redan då kändes de väldigt etablerade. SAS ”satsning” gick väl också sådär vad jag förstår även fast även den verkar ha varit konstig med dåliga tider för connection i Köpenhamn. Officiella versionen var väl maskinbrist men å andra skulle väl linjen ha prioriterats om den bar sig bra.

Man funderar verkligen hur det går, nu borde det vara högsäsong. Jag skall åka över till New York samt Toronto ett par ggr och bor i norra Skåne, så jag har 2 tim till Göteborg och 1,5tim till Kastrup. När jag tittar på biljetter från Göteborg så är de förvånansvärt billiga, speciellt i business, det gäller även Toronto från Stockholm, kan inte vara någon jätte succ, eftersom annars har biljetter till Nord Amerika varit väldigt dyra ett tag tycker jag.
Så ser det "alltid" ut från Sverige om du jämför priser från Köpenhamn. Inget konstigt i det.

Man säger ju också att det brukar ta upp emot 5 år att etablera en linje, vi är fortfarande inne på första året och enbart några veckor har gått för de två nya linjerna till New York.

Högsäsongen har inte börjat ännu. Barnen går fortfarande i skolan och de flestas semestrar börjar efter midsommar, det är då svenska högsäsongen börjar.

SAS har haft i genomsnitt 78 passagerare på linjen från Ålborg till New York vilket ger en beläggning på 50%, den 22 maj var det endast 42 pax ombord
Returen ser något bättre ut med 103 passagerare i snitt vilket ger en beläggning på 66 % SAS tror den högre beläggningen beror på att den sena avgången klockan 23,30 ger sista avgången till Europa och många kommer inflygandes från övriga USA till EWR.
Inga uppgifter om hur Göteborgslinjens siffror ser ut.

Källa: CHECK-IN.dk

Helt ovetenskapligt och i högsäsongen ser det ut enligt Expertflyer på EWR-GOT de 4 juli

IMG_1705.jpg

Returen den 5 juli ser ut så här.
IMG_1704.jpg

SAS har haft i genomsnitt 78 passagerare på linjen från Ålborg till New York vilket ger en beläggning på 50%, den 22 maj var det endast 42 pax ombord
Returen ser något bättre ut med 103 passagerare i snitt vilket ger en beläggning på 66 % SAS tror den högre beläggningen beror på att den sena avgången klockan 23,30 ger sista avgången till Europa och många kommer inflygandes från övriga USA till EWR.

Inte förvånad. Tycker det ganska ofta dyker upp alternativ på bonus resor arn-cph-aal-ewr även i business som ligger kvar i flera veckor innan nogon tar dem (eller revmgmt drar tillbaka dem).

Frågan är hur lång tid man ger det? Det tar ju en stund att bygga linjer...

Tycker det är förvånansvärt bedrövliga siffror hur man än vrider och vänder. Sedan kan man debattera att man måste låta det ta tid osv. Mycket tråkigt och oroande om inte detta fungerar, har känts lite som en nisch där SAS skulle kunna slå sig in annars.

Personligen väljer jag bort direktlinjen Got-ewr och flyger via ARN istället pga tiderna.
Ewr-got 23.30-13.15
Ewr-Arn-got 17.35-09.15
Kommer hellre hem 4 timmar tidigare med mellanlandning än att åka direkt.

Dit är man framme 21:30 med direktlinje och 12.55 via ARN. Så väljer via ewr även dit. Vet inte om jag är unik som väljer bort direktlinjen men lite svårt att se varför man ska välja den.

Tycker det är förvånansvärt bedrövliga siffror hur man än vrider och vänder. Sedan kan man debattera att man måste låta det ta tid osv. Mycket tråkigt och oroande om inte detta fungerar, har känts lite som en nisch där SAS skulle kunna slå sig in annars.

Klarar man inte att fylla en av skandinavernas favoritresmål mitt i högsäsong är ju något fel. Frågan är vad.

Kollar man på GOT imorgon är avgången inställd. Avgången efter det har 50% platser tagna i C och Plus där fri platsbokning ingår så det ger en fingervisning. Go är helt tomt utan sätesval i nuläget. Kollar man på dagens 918 som av någon anledning går till CPH istället för GOT så är det halvfullt. Så det kanske blir så även på andra avgångar.

Klarar man inte att fylla en av skandinavernas favoritresmål mitt i högsäsong är ju något fel. Frågan är vad.

Kollar man på GOT imorgon är avgången inställd. Avgången efter det har 50% platser tagna i C och Plus där fri platsbokning ingår så det ger en fingervisning. Go är helt tomt utan sätesval i nuläget. Kollar man på dagens 918 som av någon anledning går till CPH istället för GOT så är det halvfullt. Så det kanske blir så även på andra avgångar.
Den svaga svenska kronan gör inte saken bättre, och NYC i synnerhet har ju blivit orimligt dyrt.

Toppen