SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

  • Thread starter Thread starter Jonas C
  • Start date Start date
Jag har haft tur varje gång jag ringer.

Serviceminded personal och försöker hitta lösningar. Synd att jag aldrig kommer ihåg namnen.

Jag har däremot problem med att hitta BKK-UME för 3 pers i C i April och SAS verkar inte vara så mycket bättre än mig på just det.
 
Jag ringde i fredags och lyssnade om min 2-4-1 resa till BKK med LX gick att boka om trotts att vouchern gått ut redan i mars 2021 och då var förlängd reda, läste på BC att resor till BKK innan den 31 mars kunde man boka om min resa var bokad den 17 mars.

Efter 8 minuters väntan svarade en ung tjänsteman att det var inga problem men jag måste åka till Asien och boka samtidigt som jag bokade av/om, tänkte vilken tur jag har som fick denna kille som verkligen kan sitt jobb man har ju läst på BC om det ena konstiga svar efter det andra, jag hade inte planerat någon resa, efter 30 minuter hade jag hittat en resa till Asien.



En annan yngling svarar o fa. nu blir det problem tänkte jag han var väldigt "pratig" och informerade mig att det var bäst att om jag avbokade min 2-4-1 och fick tillbaka vouchern så kan jag välja vilket resmål som helst!



Jag sa vad jag hade fått för information jag hade fått för 30 minuter sedan, han säger att det är lättare för oss om man bokar om i samma zon, men du har rätt att boka om vart du vill så jag kommer att se till att din voucher kommer att gälla till den 31 mars, då har du tid att hitta resa som passar dina önskemål, och du kan se vouchern på ditt konto på måndag förmiddag

Jag var tveksam att detta skulle fungera, men hör och häpna igår förmiddag satt den på mitt konto.



Vad har jag lärt mig av detta, jo tro inte på personer som verkar säkra i sin information
 
Då var det dags att uppdatera tråden.



Samtal ifrån Colombia idag till denna härligt goda 2-4-1 kundtjänst (ironi). Ungefär såhär:



Efter ca 45-60 minuter väntetid (vilket verkar vara standard nuförtiden):



(Jag): Skulle vilja kolla first class möjligheter ifrån IAH, MEX, GRU nästkommande dagar

(kundtjänst): Första klass? Ehh.. Men du reser ju i det?

(Jag): Nej jag reser i business (Utläggning om skillnad mellan business & första klass, även koderna I och O)

(kundtjänst): Ok, jag letar.

10 minuter senare. nej hittar inget.

(Jag): Ok, lugnt, skulle du kunna ändra sista två benen till BCN-ZRH-GOT, Swiss ifrån tidigare LH?

(Kundtjänst): Absolut! Skall vi se hur man gjorde detta. (talar i bakgrunden). *F3+ctrl*, *cancel award*, *skall vi se*.. *nej, så var det inte*.. (nervöst) *eeehh.. du har ingen voucher eller poäng som gått ut ? Jag måste avboka allt och boka igen.

(Jag):Nej allt var iordning åtminstone tills nu. Men säkerställ nu, med tanke på att man är i Sydamerika att allt är ok när vi avslutar samtalet

(Kundtjänst): Ehhh.. jo men det skall nog gå bra detta. Skall vi bara se här .. ehhh.. joo .. tror det gick bra.. skickar till kö för betalning av skatter.

(Jag): hmm.. förra gången ni gjorde det avbokades biljetterna pga. att ni inte tog hand om det i tid.

(Kundtjänst): Ehh nej men det skall nog gå bra. Inom en timme skall du ha dem konfirmerade.

(Jag): Tack, hade ju varit bra med tanke på att vi behöver komma hem,

(Kundtjänst): Absolut. Allt är ok, hej.



Resultat: 99.000 poäng återbetalade och 150.000 poäng dragna för enkelresa BAQ-GOT 2-4-1 (2 personer i C) och 12h senare är biljetterna inte konfirmerade. Grrr .. skitservice.
 
Jag har klagat så mycket på SAS när man ska boka bonusresor efter att Tallinn försvann. Stött på så många nötter. Men plötsligt händer det. ET bokar av (ställer in) flyg till Seychellerna. Resan är om lite drygt 2 veckor. Jag tänker att det är kört. Ringer SAS och får en fantastisk kvinna/tjej som letar som bara den. Till slut hittar hon via WAW-MXP-ADD-SEZ allt i C. Hörde inte hennes namn men vad hon kämpade. Eloge till henne. Det blir en dag kortare resa men det tar jag.

Fast ET jäklar vad de bokar om/av/på igen etc. Tänkte att det var klart och jag hade klarat det när det var så nära inpå men inte då. Nu hoppas jag det här håller.
 
Johanna skrev:Jag har klagat så mycket på SAS när man ska boka bonusresor efter att Tallinn försvann. Stött på så många nötter. Men plötsligt händer det. ET bokar av (ställer in) flyg till Seychellerna. Resan är om lite drygt 2 veckor. Jag tänker att det är kört. Ringer SAS och får en fantastisk kvinna/tjej som letar som bara den. Till slut hittar hon via WAW-MXP-ADD-SEZ allt i C. Hörde inte hennes namn men vad hon kämpade. Eloge till henne. Det blir en dag kortare resa men det tar jag.Fast ET jäklar vad de bokar om/av/på igen etc. Tänkte att det var klart och jag hade klarat det när det var så nära inpå men inte då. Nu hoppas jag det här håller.Klicka för att utvidga...
Ja, många ändringar på ET just nu. Fått göra tre ombokningar bara den här veckan på en resa i nyår. Tror att de stuvar om nu när efterfrågan ökar...
 
Mikeswe skrev:Då var det dags att uppdatera tråden.Samtal ifrån Colombia idag till denna härligt goda 2-4-1 kundtjänst (ironi). Ungefär såhär:Efter ca 45-60 minuter väntetid (vilket verkar vara standard nuförtiden):(Jag): Skulle vilja kolla first class möjligheter ifrån IAH, MEX, GRU nästkommande dagar(kundtjänst): Första klass? Ehh.. Men du reser ju i det?(Jag): Nej jag reser i business (Utläggning om skillnad mellan business & första klass, även koderna I och O)(kundtjänst): Ok, jag letar.10 minuter senare. nej hittar inget.(Jag): Ok, lugnt, skulle du kunna ändra sista två benen till BCN-ZRH-GOT, Swiss ifrån tidigare LH?(Kundtjänst): Absolut! Skall vi se hur man gjorde detta. (talar i bakgrunden). *F3+ctrl*, *cancel award*, *skall vi se*.. *nej, så var det inte*.. (nervöst) *eeehh.. du har ingen voucher eller poäng som gått ut ? Jag måste avboka allt och boka igen.(Jag):Nej allt var iordning åtminstone tills nu. Men säkerställ nu, med tanke på att man är i Sydamerika att allt är ok när vi avslutar samtalet(Kundtjänst): Ehhh.. jo men det skall nog gå bra detta. Skall vi bara se här .. ehhh.. joo .. tror det gick bra.. skickar till kö för betalning av skatter.(Jag): hmm.. förra gången ni gjorde det avbokades biljetterna pga. att ni inte tog hand om det i tid.(Kundtjänst): Ehh nej men det skall nog gå bra. Inom en timme skall du ha dem konfirmerade.(Jag): Tack, hade ju varit bra med tanke på att vi behöver komma hem,(Kundtjänst): Absolut. Allt är ok, hej.Resultat: 99.000 poäng återbetalade och 150.000 poäng dragna för enkelresa BAQ-GOT 2-4-1 (2 personer i C) och 12h senare är biljetterna inte konfirmerade. Grrr .. skitservice.Klicka för att utvidga...
Du försökte alltså boka om en redan påbörjad bonusresa trots att reglerna inte tillåter det?
 
Jonas C skrev:Du försökte alltså boka om en redan påbörjad bonusresa trots att reglerna inte tillåter det?Klicka för att utvidga...


Nu stod det ju



“enkelresa BAQ-GOT 2-4-1 (2 personer i C)”i inlägget så Nej! Och ja, stämmer vi var 2 personer så framgick nog inte helt klart.



Däremot kom vi till Colombia ifrån Hamburg med LM eftersom de hade gott med tillgång i O relativt långt före avresa.
 
Karlssonskan skrev:Så när du har börjat ett nytt jobb kan man då anta att du har varit helt rookie i allt?Jag tycker det är trist att döma ut detta innan vi ens har ett hum om någonting.Ang förlängning på vouchers, det lär vara strikta order uppifrån oavsett.Klicka för att utvidga...
Står du kvar vid din ståndpunkt här? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Ringde i dag och bokade en 2-4-1

Inget frågande efter EB nummer, en röst sa 10 minuters väntan, fick svar efter 30 sekunder, ynglingen som svarade vist direkt mitt namn, frågade hur han viste det, vi fick ett nytt telesystem i tisdags, och du ringer från det telefonnummer du har i profilen.

Vi lever i en förändlig värd, hur kommer detta sluta?
 
011430121 skrev:Ringde i dag och bokade en 2-4-1Inget frågande efter EB nummer, en röst sa 10 minuters väntan, fick svar efter 30 sekunder, ynglingen som svarade vist direkt mitt namn, frågade hur han viste det, vi fick ett nytt telesystem i tisdags, och du ringer från det telefonnummer du har i profilen.Vi lever i en förändlig värd, hur kommer detta sluta?Klicka för att utvidga...
Härligt! Men så har det funkat på KLM sen flera år. Väldigt smidigt när man ringer in.
 
011430121 skrev:Ringde i dag och bokade en 2-4-1Inget frågande efter EB nummer, en röst sa 10 minuters väntan, fick svar efter 30 sekunder, ynglingen som svarade vist direkt mitt namn, frågade hur han viste det, vi fick ett nytt telesystem i tisdags, och du ringer från det telefonnummer du har i profilen.Vi lever i en förändlig värd, hur kommer detta sluta?Klicka för att utvidga...


Jag är inget fan av detta, alls. Jag använder mig ofta av olika telefonnummer, och inte av det telefonnummer som står i min profil.



Känns som typiskt SAS detta. Why fix something that ain't broken? Fokusera istället på att hjälpa sina kundstjänstanställda att få tillräckligt med kunskap för att kunna hantera ärendena.



Att jag som kund slipper skriva in mitt Eurobonusnummer ger mig inget större mervärde.
 
Tonton skrev:Jag är inget fan av detta, alls. Jag använder mig ofta av olika telefonnummer, och inte av det telefonnummer som står i min profil.Känns som typiskt SAS detta. Why fix something that ain't broken? Fokusera istället på att hjälpa sina kundstjänstanställda att få tillräckligt med kunskap för att kunna hantera ärendena.Att jag som kund slipper skriva in mitt Eurobonusnummer ger mig inget större mervärde.Klicka för att utvidga...




Samma här, nästa steg är väl att man måste ringa från numret i profilen.
 
Tonton skrev:Jag är inget fan av detta, alls. Jag använder mig ofta av olika telefonnummer, och inte av det telefonnummer som står i min profil.Känns som typiskt SAS detta. Why fix something that ain't broken? Fokusera istället på att hjälpa sina kundstjänstanställda att få tillräckligt med kunskap för att kunna hantera ärendena.Att jag som kund slipper skriva in mitt Eurobonusnummer ger mig inget större mervärde.Klicka för att utvidga...


Instämmer helt. Hoppas satsningen görs tillsammans med internutbildning i annat än det nya systemet.
 
Jag ser inte problemet. Ifall detta var en funktion i det nya systemet så är det inte bort från någon ifall man använder det?



Ringer du från numret i profilen, då behöver du inte knappa in EB-numret.

Ringer du från annat nummer, då behöver du göra det.

What’s the big deal?



Enda problemet/risken jag kan tänka mig är att man lämnar kvar ett gammalt nummer, någon ny SAS kund får det när de tar nytt abonnemang och sedan ringer in och misstas för någon annan. Men de ska väl inte gå att göra ändringar utan säkerhetskoden ändå?
 
Tonton skrev:Jag är inget fan av detta, alls. Jag använder mig ofta av olika telefonnummer, och inte av det telefonnummer som står i min profil.Känns som typiskt SAS detta. Why fix something that ain't broken? Fokusera istället på att hjälpa sina kundstjänstanställda att få tillräckligt med kunskap för att kunna hantera ärendena.Att jag som kund slipper skriva in mitt Eurobonusnummer ger mig inget större mervärde.Klicka för att utvidga...
Jag ser problemet, men för mig är det gudasänt. Oftast ringer jag i stressiga situationer, tex medan jag tar mig mellan flyg och att knappa siffror i ett talsvar tar för mig värdefull tid och ökar stressnivån.



Även jag har olika telefonnummer och håller inte heller koll på vilket nummer har jag reggat i olika profiler. Men min lösning är att jag har en telefon med dubbla sim och telefonboken har ett system för att hålla reda på vilket sim som ska användas beroende på vem jag ringer. Så jag har helt enkelt bara gått igenom alla mina kundservice-nummer i adressboken och sett till att de använder "rätt" sim för uppringning.
 
Jannes skrev:...Enda problemet/risken jag kan tänka mig är att man lämnar kvar ett gammalt nummer, någon ny SAS kund får det när de tar nytt abonnemang och sedan ringer in och misstas för någon annan. Men de ska väl inte gå att göra ändringar utan säkerhetskoden ändå?Klicka för att utvidga...
Det är säkerligen därför de använder den uppringandes namn i samtalet.

Och de flesta ärenden kräver ju att den uppringande ger detaljer (bokningsreferens, kunskap om kontot som man vill göra ändringar på osv) att det är svårt att se att ett ouppdaterat nummer i profilen skulle leda till stora konsekvenser
 
Jannes skrev:Jag ser inte problemet. Ifall detta var en funktion i det nya systemet så är det inte bort från någon ifall man använder det?Ringer du från numret i profilen, då behöver du inte knappa in EB-numret.Ringer du från annat nummer, då behöver du göra det.What’s the big deal?Enda problemet/risken jag kan tänka mig är att man lämnar kvar ett gammalt nummer, någon ny SAS kund får det när de tar nytt abonnemang och sedan ringer in och misstas för någon annan. Men de ska väl inte gå att göra ändringar utan säkerhetskoden ändå?Klicka för att utvidga...


Jag menar om man satsar på ett nytt system istället för att kompetenshöja personalen. Om båda görs är det väl jättebra, men ofta så verkar man tro att nya system/saker ska lyfta kvaliteten, vilket det sällan gör. Passande ordspråk i detta sammanhang skulle kunna vara… ”som att sminka en gris/ glitter on a turd”.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20230623/d9b83db9fd77cc85417d95f620c11ff7.jpg



//uploads.tapatalk-cdn.com/20230623/f224873f1ceadd536200e2de7e95f33e.jpg
 
Nu kan ju personalen fokusera på att hjälpa kunderna istället för att börja samtalet med typ "sa du ett Q eller ett K i bokningskoden" osv.
 
Back
Top