Eh, att minska utsläpp och bygga ut laddinfrastruktur för elbilar är väl lite annat än att ha skattebetalare stå för 150kr per resenär som stiger av ett tåg vid Arlanda?
Det ena skapar ett värde, det andra är att betala pengar åt ett monopol man själv skapat åt ett privatföretag.
Dessutom är bagagetruckar ett ypperligt mål för att elektrifiera: korta sträckor, långa perioder av stillastående, minskat servicebehov, minskat buller/utsläpp.
Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Det är ju inte pendlarnas fel att staten så gravt underskattade kapacitetsbehoven när Arlandabanan byggdes att man inte tyckte det var lönt att bygga själv utan gav uppdraget till ett konsortium som ett av få PPP-projekt i landet. Tycker man som region att det är viktigare att priset på kollektivtrafiken sänks och att resenärerna inte ska behöva vänta till 2040 eller 2050 (när nu kontraktet går ut) så får man ju ta det beslutet. Vi vet ju att staten inte tycker det är så viktigt, men region Uppsala kan ju ha en annan ingångspunkt där man har många invånare som behöver ta sig till jobbet på Arlanda.
Och det har ju regionen redan tagit till sig på ett sätt, ett månadskort på Arlandapassagen kostar bara 400kr i tillägg på ditt månadskort (ännu billigare om du köper årskort tror jag). Reser man mer än en gång tor Arlanda på en månad lönar det sig. Det Arlanda express lever på är sällanresenärerna.
Sen vad gäller elfordon, Lite off topic men det är bara drivlinan som har minskat servicebehov på elfordon. Allt annat ska fortfarande servas som vanligt och eventuella besparingar äts upp av batteribytena som är oundvikliga på elfordon som används kommersiellt, typ bussar, lastbilar etc. För en privatperson blir servicen i regel billigare och därför är det lätt att tro det gäller för alla elfordon, men för tung användning där fordonen används kanske 16 timmar per dygn not so much. Däremot kan det finnas andra skäl att byta till el, såsom tystare och renare arbetsmiljö. Men jag tycker fortfarande det är löjligt att slå sig för bröstet och säga hur duktiga vi är på att spara koldioxidutsläpp när man står med en liten eltruck vid ett gigantisk flygplan.