Senaste nytt

SAS Webshopping

… som också sannolikt kan resultera i att man blir av med sina kreditkort. Gränsfall penningtvätt, men definitivt inte gränsfall att det bryter mot kreditkortens villkoret - det är långt förbi gränsen.
Att man bryter mot kreditkortets villkor säger jag inte emot men hur får du detta att närma sig penningtvätt? Penningtvätt för mig handlar om att dölja att pengar eller annan egendom härrör från brott eller brottslig verksamhet och jag har svårt att se att det är aktuellt här.

Nu hamnar vi extremt off-topic, men ja, jag fick också höra från CircleK kundservice att man kunde få återbetalning kontant. Jag tolkar det som att CircleK inte riktigt har tänkt igenom alla detaljer i sitt program, låtit juristerna titta på det osv, för det håller så klart inte i längden.

Penningtvätt är att avsiktligt utföra handlingar som syftar på att dölja pengars ursprung. Ursprunget behöver inte vara brottsligt. CircleKs policy är inte i sig penningtvätt, men det KAN vara penningtvätt att använda sig av den, beroende på syftet. CircleK riskerar därmed att utnyttjas för penningtvätt, vilket är just vad man är skydlig att motverka.

Penningtvätt är att avsiktligt utföra handlingar som syftar på att dölja pengars ursprung. Ursprunget behöver inte vara brottsligt.
Extremt off topic som sagt men så här definieras penningtvätt i denna lag.
Screenshot from 2023-04-20 09-34-20.png

Och så här skriver Åklagarmyndigheten:
Screenshot from 2023-04-20 09-32-21.png

Problemet väl inte i själva definitionen av penningtvätts, utan att alla som hanterar pengar är ålagda att vara säkra på att det inte förekommer penningtvätt. Därmed reagerar alla aktörer på transaktioner som skulle kunna vara penningtvätt. Aktörerna behöver inte på något sätt visa att det är eller troligen är penningtvätt. Istället agerar de på allt som gör att de inte kan vara säkra på att det inte är penningtvätt.
Så vilket transaktionell beteednde som helst som inte är vanlij kan trigga en aktör att vidta åtgärder.

Toppen