Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Har samma problem med att mina poäng har "stutsat" enligt Amex, ska ringa igen under veckan och kolla vad det är som dröjer...
Jag har 2 månader på mig...

Jag hade stora bekymmer med att namnen inte matchade mellan SAS och American Express. Det räckte inte med att första förnamnet, efternamn och EB-nummer var rätt. Av någon anledning hade jag alla förnamn med hos American Express, och enda lösningen var att lägga till alla förnamn på SAS.

Efter att den ändringen gick igenom kunde jag efter ca: 1 vecka kontakta Amex för överföring av poäng och då gick det i nästa autosweep.

Om man kontaktar Amex för snabbt efter namnändring på SAS verkar det som att deras system ändå inte synkat med SAS, så bra att låta det gå en vecka så deras synk hinner runt ett varv eller två.

Jag hade stora bekymmer med att namnen inte matchade mellan SAS och American Express. Det räckte inte med att första förnamnet, efternamn och EB-nummer var rätt. Av någon anledning hade jag alla förnamn med hos American Express, och enda lösningen var att lägga till alla förnamn på SAS.
Lite OT, men du hade alltså bara ett namn på ditt EB konto?
Jag hade det så, men plötsligt tvingade SAS ut ett nytt kort med alla förnamn. Jag frågade varför och de sa att man måste ha exakt samma i EB konto som i folkbokföringen. Det var heeelt omöjligt att få lov att ha sitt tilltalsnamn bara.
Det var ett par år sedan det hände mig.

Jag hade det så, men plötsligt tvingade SAS ut ett nytt kort med alla förnamn. Jag frågade varför och de sa att man måste ha exakt samma i EB konto som i folkbokföringen. Det var heeelt omöjligt att få lov att ha sitt tilltalsnamn bara.
Exakt. Jag hade bara första förnamnet, och det har fungerat utmärkt i alla år.

Det beror väl på hur viktigt det är för dig att få in poängen i början av ditt medlemår. Personligen tycker jag inte hinner du skrapa ihop 25.000p innan maj och vill ha guld så fort som möjligt så är det kanske värt det. Men som jag tolkar det så har du inte flugit in några poäng senan ditt brytdatum så jag ser inte poängen med det hela. Om du är ute efter förmånerna som silver så har du ju ändå dom medlemskapsperioden efter det år du kvalificerade dig
Instämmer, ser ingen poäng i att säga upp sitt kort och sedan försöka "hamna i synk". Första gången man tar kortet kanske man kan fundera på när man tar det, folk brukar rekommendera att man undviker att skaffa kortet för nära brytet för sitt EB-kvalificeringsår för AMEX varit lite svajigt med exakt när poängen trillar in, och det då kan bli så att man får 40k poäng ett år, men 0 poäng nästa.
Så när man sedan första gången uppnår EBG - om det är målet alltså - så kvittar det när under året man får poängen, om man inte sedan lägger i en högre växel och siktar på EBD.

Skumt. Jag har två förnamn varav det andra är tilltalsnamn och jag har endast tilltalsnamn och efternamn i mitt EB-konto. Inga påtryckningar från SAS att lägga till ett förnamn och ej heller några problem att resa med tilltalsnamn och efternamn.
Är det fler som har fått denna påtryckning från SAS?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Instämmer, ser ingen poäng i att säga upp sitt kort och sedan försöka "hamna i synk". Första gången man tar kortet kanske man kan fundera på när man tar det, folk brukar rekommendera att man undviker att skaffa kortet för nära brytet för sitt EB-kvalificeringsår för AMEX varit lite svajigt med exakt när poängen trillar in, och det då kan bli så att man får 40k poäng ett år, men 0 poäng nästa.
Så när man sedan första gången uppnår EBG - om det är målet alltså - så kvittar det när under året man får poängen, om man inte sedan lägger i en högre växel och siktar på EBD.

Jag håller inte riktigt med på slutknorren. Har man EB-brytpunkt t.ex. 30/4 och får in sina poäng 25/4 2023 och sedan råkar Amex vara sena så att du får nästa års poäng 5/5 2024.. och nästa gång igen 25/4 2025 så har du fått 0p för kvalificeringsåret 2024 och 40000 för kvalificeringsåret 2025.

Jag tycker att man gör bäst i att försöka hålla sig minst tre månader ifrån brytpunkten oavsett vad.

Jag håller inte riktigt med på slutknorren. Har man EB-brytpunkt t.ex. 30/4 och får in sina poäng 25/4 2023 och sedan råkar Amex vara sena så att du får nästa års poäng 5/5 2024.. och nästa gång igen 25/4 2025 så har du fått 0p för kvalificeringsåret 2024 och 40000 för kvalificeringsåret 2025.

Jag tycker att man gör bäst i att försöka hålla sig minst tre månader ifrån brytpunkten oavsett vad.
Ja, men det var lite min poäng i startknorren där jag nämner exakt detta med 40 000 poäng och 0 poäng beroende på när AMEX skickar ut poängen. Så bara man undviker brytet på kvalificeringsåret, så kvittar det ganska långt när man redan är EBG/EBD. Var kanske lite otydligt att jag menade IF X THEN Y i detta sammanhang.

Poängen var att det är ganska onödigt att säga upp ett kort man har bara för att försöka "synka" med nåt kvalificeringsår för det är bara relevant när man första gången ska upp i status.

Last edited:
Jag har varit i kontakt med AMEX-support 6-7 gånger nu gällande mina 20.000 statuspoäng som jag saknar sedan jag uppgraderade i början på december. Fortfarande ingen lösning, pinsamt dåligt hanterat. Vad jag har läst mig till är vi väldigt många som har samma problem? Man betalar dyra pengar för ett kort och missar en av de stora fördelarna, de vägrar också konstant att kompensera för det här.

Jag har varit i kontakt med AMEX-support 6-7 gånger nu gällande mina 20.000 statuspoäng som jag saknar sedan jag uppgraderade i början på december. Fortfarande ingen lösning, pinsamt dåligt hanterat. Vad jag har läst mig till är vi väldigt många som har samma problem? Man betalar dyra pengar för ett kort och missar en av de stora fördelarna, de vägrar också konstant att kompensera för det här.
Börja prata om ARN och sånt med dem, och se till att prata med svensk kundtjänst och insistera att de startar ett ärende, inte chatten.

Toppen