Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Jaha, då har jag fått svar från Amex...
Så nu håller Sas koll på att ingen får mer än 20 000 från Amex, förut verkade ju dom inte hålla koll för flera av oss har ju fått error och fått dubbla.
Men nu är det tydligt att sas gjort justeringar så att systemet skickar tillbaka om det kommer mer än 20 000

Efter vårat samtal tidigare idag fick jag återkoppling från vårat backoffice angående överföringen av de 20.000 statusgrundande poängen.

Anledningen till varför poängen studsar är för att SAS nekar överföringen då du redan mottog statusgrundande poäng i höstas. Under 2022 kom en förändring där Amex kunder inte längre fick erhålla 2 eller fler set av 20 tusen statusgrundande poäng efter en överenskommelse mellan Amex och SAS. Detta då det möjliggör att man i praktiken kan ha flera elitekort och på så sätt få högre nivå på SAS genom våra kort. I dagsläget kan man endast få en överföring på 20.000 statusgrundande poäng per år.
 
Last edited:
Jaha, nån som vet när denna regel infördes och kommunicerdes? Känns som en retroaktiv bestraffning för dem/oss som skaffade kort 2022 utan vetskap om denna regel.
 
Jaha, nån som vet när denna regel infördes och kommunicerdes? Känns som en retroaktiv bestraffning för dem/oss som skaffade kort 2022 utan vetskap om denna regel.
Det verkar ha införts under 2022, kan inte minnas att det skickats ut något.
Men har säkert trycks in i liten text någonstans när man gör om sina avtal...

Så enda anledningen nu att ha 2 Elite är ju om man vill ha fler 241
 

P-L

Medlem
Jag har period 1 april -31 mars där mina 20 000- poäng kommer i början av januari 2024 dvs ganska sent i perioden. Jag skulle vilja skifta att fr o m 2024 1 april så kommer poängen i början av min period istället. Vad är bästa sättet att göra detta på? Har två vouchers som går ut 2024-12-31 som jag inte vill bli av med. Nån månad hit och dit spelar ingen större roll
Tack!
 

MrRob

Medlem
Jag har period 1 april -31 mars där mina 20 000- poäng kommer i början av januari 2024 dvs ganska sent i perioden. Jag skulle vilja skifta att fr o m 2024 1 april så kommer poängen i början av min period istället. Vad är bästa sättet att göra detta på? Har två vouchers som går ut 2024-12-31 som jag inte vill bli av med. Nån månad hit och dit spelar ingen större roll
Tack!

Ta det inte som obestridd fakta men mig veterligen är enda sättet att säga upp kortet och ansöka om ett nytt som ger dig en "brytpunkt".

Varför vill du byta? Så länge du redan har statusen du försöker bibehålla så spelar det väl ingen roll när i intjäningsperioden poängen utbetalas?
 

P-L

Medlem
Ta det inte som obestridd fakta men mig veterligen är enda sättet att säga upp kortet och ansöka om ett nytt som ger dig en "brytpunkt".

Varför vill du byta? Så länge du redan har statusen du försöker bibehålla så spelar det väl ingen roll när i intjäningsperioden poängen utbetalas?

Var mer att ha möjligheten att kunna klämma in LTG under Q2 2025 istället för Q1 2026. Så kan man lägga ner den verksamheten
 
Var mer att ha möjligheten att kunna klämma in LTG under Q2 2025 istället för Q1 2026. Så kan man lägga ner den verksamheten
Om du med "verksamheten" menar att samla eurobonus bas- och statuspoäng, kan du lägga ner den dag du har fått ihop 25 000 poäng själv. Den dagen vet du att du är guld resten av livet (eurobonus liv, alltså), helt oavsett när de sista 20 000 poängen trillar ner.

Det enda som skulle kunna inträffa tidigare, är att du får kuvertet som välkomnar dig som LTG. Själv skulle jag inte hålla på att joxa med att säga upp och teckna om kreditkortet (med tillhörande risk för 2-4-1 och försäkringar) bara för den skull.

Om du däremot menar att du ska säga upp ditt Amex omedelbart efter du nått LTG, så skulle jag ÄNNU hårdare rekommendera mot det. Amex har rätt att dra tillbaka de 20 000 statuspoängen om man säger upp kortet inom, om jag minns rätt, 1 år, och vad som då eventuellt skulle kunna hända med ett LTG skulle åtminstone jag inte vilja ha personlig erfarenhet av...
 
Någon som vet hur många veckor det tagit på sistone att få sina statuspoäng? Dags att skaffa nytt snart iom att jag inte hinner få till Guld med flyg+MC-spend som jag trodde.
 
Toppen