Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

Flyer722

Medlem
Många med mig bokar av när vi ser att A350 ändras till A330. Många i mitt kontaktnät runt om i Europa och USA byter ut SAS tack vare detta, om de nu inte måste iväg akut. A350 lockar fler, nya & fräscha plan. SAS har skurit ner tillräckligt nu på mycket, nånstans så rinner bägaren över. Hi Fly är ju nästan bara det droppen. Just nu bokar vi SAS, men vad ändras produkten till när det är en vecka till avresa ?
Dendär diskussionen har vi också haft tidigare på BC och ingen bryr sig om det är A321, A330 eller A350 förutom du, några av dina vänner samt några andra här. Ditt kontaktnät är inte representativt för hur gemene man reser.
 

mha321

Medlem
Dendär diskussionen har vi också haft tidigare på BC och ingen bryr sig om det är A321, A330 eller A350 förutom du, några av dina vänner samt några andra här. Ditt kontaktnät är inte representativt för hur gemene man reser.
Särskilt som det faktiskt är samma kabin i dem vad gäller stolar osv... Hade folk faktiskt brytt sig om sådant hade ingen flugit tex Turkish där det ju ofta är ren tombola på vad det blir för kabin. Eller Lufthansa överhuvudtaget med tanke på deras omoderna kabin. Osv.

Visst tappar man säkert enstaka passagerare på marginalen. Men kostnadsskillnaden på en leasad 350 jämfört med en ägd 330 är större.
 

SK989

Medlem
Jag håller med om åsikten att för de allra flesta passagerare har det ingen som helst betydelse om det är A330 eller A350. Sen finns det en liten, liten minoritet som faktiskt väljer flygbolag eller flight beroende på vilken flygplanstyp det är som trafikerar. För den lilla minoriteten, som väl jag själv kan sägas ingå i ibland, är det enligt min mening inte alls så att A350 alltid "vinner" över A330. Reser jag i ekonomiklass med familjen (vi är totalt fyra) så är A350 ett klart sämre alternativ eftersom konfigurationen är 3-3-3 medan A330 har 2-4-2. Reser man fyra personer i sällskap, särskilt 2 vuxna 2 barn, är konfigurationen 3-3-3 mycket sämre än 2-4-2. Att A350 är nyare spelar mindre roll om man måste sitta bredvid en okänd i 10 timmar på en nattflygning.
 

henke12

Medlem
Jag undrar hur många procent av passagerarna som ens har aning om det är en Airbus eller Boeing de flyger med när de kliver på ett flygplan på Arlanda.

Tänker mig att gemene passagerare klassificerar flygplan som:
- "Jumbojet" (A380/B747)
- Stora som man flyger långt! (B767/B777/B787/A330/A340/A350)
- "Vanliga" (A320/B737) som man åker inrikes och Europa
- "Propellerflygplan" korta flygningar med propellerflygplan
:)
 

Jannes

Medlem
På sin höjd tror jag att folk som avbokar för att SAS A350 byts mot A330 är klart i marginalen, typ entusiaster, YouTubare och kanske i högre grad Award-resenärer som vill testa en ny produkt?
Om SAS då från början lägger sina planer med A330 så kanske det inte är så stor påverkan ändå?
 

Johlai

Medlem
Frågan måste väll ändå vara hur attraktivt är SAS är för Japaner och Kineser? Turistandet har ju inte kommit igång nämnvärt i något av länderna. Var i Kina månadsskiftet Jan/ Feb och flög med SAS. Runt 200 på båda flighterna. Är det bra eller dåligt kan diskuteras. Från Kina uppfattar jag att det finns ett enormt sug efter resor. Det kan ju bara öka från här. Så det dröjer nog inte länge innan Kina släpper och tillåter turistvisum igen.”Visa on arrival” tillåts igen, dock ej för turister. Såg att Air China skall gå upp till tre avgångar i veckan från Stockholm och SAS ökar från två till tre.
 

FlyHi

Medlem
Jag håller med om åsikten att för de allra flesta passagerare har det ingen som helst betydelse om det är A330 eller A350. Sen finns det en liten, liten minoritet som faktiskt väljer flygbolag eller flight beroende på vilken flygplanstyp det är som trafikerar. För den lilla minoriteten, som väl jag själv kan sägas ingå i ibland, är det enligt min mening inte alls så att A350 alltid "vinner" över A330. Reser jag i ekonomiklass med familjen (vi är totalt fyra) så är A350 ett klart sämre alternativ eftersom konfigurationen är 3-3-3 medan A330 har 2-4-2. Reser man fyra personer i sällskap, särskilt 2 vuxna 2 barn, är konfigurationen 3-3-3 mycket sämre än 2-4-2. Att A350 är nyare spelar mindre roll om man måste sitta bredvid en okänd i 10 timmar på en nattflygning.
Enig. På Business er A350 bedre da man slipper luftmadrassen i stolen. Men jeg vælger A330 any day på Go eller Plus. 2-4-2 er klart bedre end 3-3-3 for de fleste. Helt generelt får færre pax midtersæder. På Plus er stolene også bredere på A330 og der er 50% færre midtersæder end på A350. På Go og Plus forsøger jeg aktivt at undgå A350.

At en A330 så er langt billigere at operere end en A350 og helt generelt passer bedre til SAS pga. færre stole er en anden sag.

SAS skulle aldrig have købt A350, men i stedet ventet på A330neo, hvor størrelsen passer langt bedre til deres behov og er betydeligt billigere. Men desværre var A330neo ikke på markedet da SAS bestilte nye langrute fly og timingen dermed dårlig. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis det er SAS langsigtede plan at fase A350 ud og erstatte med A330neo - det ville give god mening.
 

KevS

Medlem
Vet inte om jag haft otur. I business fungerar stolen 99% av flighterna. SAS Premium economy är stolen på raden längst fram regelbundet trasigt (fotstödet speciellt). 1/3 av mina flyg.
 

marbe166

Medlem
Det star inte 3 SAS A350 pa backen i USA, 1 star i USA (RSB), 1 star i CPH (RSA), 1 ar avyttrad (f.d. RSC). RSD, RSE och RSF ar i trafik. Det ryktas att RSA ska vara tillbaka i trafik i april, men RSB ar hogst sannolikt ute ur flottan.
 
Toppen