Senaste nytt

Singapore Airlines nu öppen för bokning med Eurobonus 2023-02-15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaa säg det...gissar att det blev för mycket av det goda... ingen vet,,, (förutom dom som tiger dvs ansvariga på SAS)...Logik har aldrig varit flygbolagens starka sida... ;-) Samtidigt så verkar man inte speciellt rädda för att kanadickerna skall storma in på samma sätt som vi nordbor gjorde...

Visa bifogad bild 139711
Sen när blev det en stor grej för Kanadensare (vilket är majoriteten av deras medlemmar) att flyga Singapore till Köpenhamn?

De skulle troligtvis se hög tillströmning om SQ öppnade upp vidöppet på 10-15 flighter om dagen från Kanada till Europa om möjligheten varit stängd 2 år och väldigt få andra alternativ fanns. Nu är det ju inte jämförbar då AC har extremt bra tillgång på awards på egna flighter så de är inte beroende av partners i samma utsträckning som eurobonus kunder.

Det låter tämligen udda att det skulle uppstå någon schism mellan SQ och SAS för att en mass EB medlemmar plötsligt skulle boka en massa SQ award.

Vi måste betänka att vi här på Businessclass.se representerar extremerna av SAS kundkrets. Vi nyttjar systemet till max men motsvarar en ytterst liten del av kundbasen som sannolikt inte ens ger krusningar på ytan.
Det innebär också att det förmodligen gått en hel del platser på SQ i economy. Kanske där skon har klämt?

Inte förvånad att det blev såhär, tillgängligheten och ruttmöjlighererna som öppnades med Singapore tillförde ett värde som eurobonuskund som var otroligt högt.

Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld. Ett bolag konstant på randen till konkurs med få avgångar och riktigt snålt med bonusplatser. Och sannolikt med de girigaste (bonus)kunderna av alla bolag.

Det var helt enkelt för bra för att vara sant.

Absolut vi är extrema här, men det hetsas rejält i FB-gruppen "Poängen med Eurobonus / AMEX / SAS MC" med 17500 medlemmar.
Håller med. Jag tycker den gruppen håller en rätt låg nivå, handlar mycket om "hur kan jag få allt det ni har utan att själv behöva anstränga mig".
Men det kanske bara är jag? Men jag är ju bara van vid den höga nivån BC håller

Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld.
Det kan väl vara sant, men är det relevant? Om Singapore Airlines säljer award platser till SAS kunder får de betalt i reda pengar. Har svårt att se någon vara missnöjd med det, om man inte satt fel pris.

Om intra-allians awards handlar om att dina egna medlemmar ska få tillgång till platser av samma kvalitet. Då skulle Star Alliance behöva bestå av enbart helt likvärdiga flygbolag. Typ ett barter system, där bolagen bara byter award platser med andra om de får samma tillbaka.
Då vore det relevant, SAS har exakt noll platser som är likvärdiga med SQ longhaul i business. Men varför gick de då in i ett avtal som startade för 2 veckor sedan...

Last edited:
Jag hann boka utresa till Sydney , nån info här var att man får lägga till ben i befintlig bokning. Kan jag då få returresan med SQ bokat trots detta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen