Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Känns som att jag kämpar mot väderkvarnar i min fordran mot Lufthansa.

I december ställdes mitt flyg ARN-FRA in ca 18h innan avgång. Jag bokades om till ett flyg som avgick 6h tidigare och ankom destination ca 8h tidigare.
Solklart Eu 261 case tänkte jag, så jag skickade in mitt claim i början av januari. Det tyckte Lufthansa också när de svarade såhär i fredags:
Dear Abbs.

We realize that you have been waiting on our response to your claim for a significant amount of time and we would like to apologize for this delay. This certainly does not reflect the standard of service you rightly expect from us.

In order to resolve your concern we would like to offer you a payment of 400 EUR, in the hope that this pragmatic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience. Please note that this offer is without prejudice to the legal and factual situation.

Please provide us with your bank details (clearing number / bank code (always 4 digits long) and account number (9-10 digits long) IBAN, a copy of your identity document and your address in order for us to initiate the transfer to your account without further delay.

Lufthansa takes the security and protection of your personal information very seriously. The documents you submit are for the sole purpose of verifying your identity with respect to this request and thus your personal protection. This ensures payments reach only the intended recipient. After a review of your ID and relevant booking details, your personal information is used solely for quality assurance purposes and will be destroyed 2 months after your claim has been processed.

Varvid jag skickade in alla nödvändiga bankdetaljer.

Idag fick jag denna repons:
Dear Abbs,

Thank you for your feedback dated January 08, 2023. We realize that you have been waiting on our response. We would like to apologize for this delay. This certainly does not reflect the standard of service you rightly expect from us.

We agree with you that such incidents should not happen, as we understand how inconvenient and this must have been for you. Please accept our sincere apologies for your discomfort. At the same time, we want to thank you for bringing this unpleasant experience to our attention.

We sincerely apologize for the inconvenience this caused you because of the misconnection earlier. Even with all of the effort we make to always maintain the flight schedule and avoid waiting times: We unfortunately cannot fully rule out Third Party Responsibilities..

The flight was cancelled due to Responsibility of the Third party at the airport for which Lufthansa does not take liability, Unfortunately, we cannot comply with your request for compensation.

We are sorry that this regulation frustrated you, and hope you understand our viewpoint of the situation, as we would be happy if you continued to enjoy travelling with Lufthansa.
Detta är då samma individ på kundtjänst som skickar ovan svaret på mina efterfrågade bankdetaljer.

Vad bör jag göra i nästa steg? ARN? Kronofogden? Lufthansa är nu goddag yxskaft.

I december ställdes mitt flyg ARN-FRA in ca 18h innan avgång. Jag bokades om till ett flyg som avgick 6h tidigare och ankom destination ca 8h tidigare.
Solklart Eu 261 case tänkte jag, så jag skickade in mitt claim i början av januari. Det tyckte Lufthansa också när de svarade såhär i fredags:

Detta är då samma individ på kundtjänst som skickar ovan svaret på mina efterfrågade bankdetaljer.

Vad bör jag göra i nästa steg? ARN? Kronofogden? Lufthansa är nu goddag yxskaft.

Det är så de är. Jag påminde dem om ett case och att de är långt utanför sitt sjudagarsfönster om återbetalning, fick först ett väldigt otrevligt svar att jag minsann inte behövde påminna dem. Sedan ett trevligt burksvar från någon annan. Jag tror inte de vet vad de gör riktigt.

Påminn dem igen om att de lovat dig, och eskalera sen. Du kan skicka till ARN och jag tror du kan skicka till den tyska arbitreringsdomstolen också som finns länkad i deras passenger rights.

Hela Lufthansa gruppen är ett skämt när det kommer till att ta ansvar och göra rätt för sig. Jag hade börjat med ARN men jag vet inte om de följer arns beslut som exempelvis SAS gör.

Det är så de är. Jag påminde dem om ett case och att de är långt utanför sitt sjudagarsfönster om återbetalning, fick först ett väldigt otrevligt svar att jag minsann inte behövde påminna dem. Sedan ett trevligt burksvar från någon annan. Jag tror inte de vet vad de gör riktigt.

Påminn dem igen om att de lovat dig, och eskalera sen. Du kan skicka till ARN och jag tror du kan skicka till den tyska arbitreringsdomstolen också som finns länkad i deras passenger rights.

Hela Lufthansa gruppen är ett skämt när det kommer till att ta ansvar och göra rätt för sig. Jag hade börjat med ARN men jag vet inte om de följer arns beslut som exempelvis SAS gör.
Tack! Skickade en påminnelse via formuläret och svarar de inte positivt blir det en eskalering.

försökte ARN men …

Motiveringen till nämndens beslut
Ärendet gäller rätten till ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
Eftersom orsaken till incidenten har inträffat i Tyskland är nämnden inte behörig att pröva tvisten.
Behörigt organ i Tyskland, är Schlichtungsstelle Luftverkehr.

Det verkar superskumt att du får helt två olika (standard?)formuleringar.
Jag har själv blivit erbjuden - och accepterat - ersättning från LH men väntar fortfarande på pengar. Om det inte kommit några på måndag kommer jag att skriva ett påminnelsebrev med en dealine och lägga till att om pengarna inte satts in på mitt konto den och den dagen kommer jag att lämna över det till Kronofogden.
Det är längesedan jag läste en del juridik, men nyligen hade jag kontakt med en advokat i ett annat fall - där någon sagt att de ska betala och jag accepterat det. Därmed har de en skuld till mig. Om de inte betalar kan man vända sig till Kronofogden för att få hjälp att få betalt, det kostar 300 kronor och man kan begära ersättning samt ränta som de åker på att betala förutom skulden. Om de bestrider kravet skickar Kronofogden ärendet vidare till tingsrätten. Och det går förhoppningsvis snabbare än hos ARN, vars beslut de inte behöver följa...

Så i ditt fall skulle jag ha tagit fasta på det första mejlet, svarat att jag accepterar deras erbjudande (lite goddag yxskaft tillbaka, varför inte?) ange bankdetaljer igen eller hänvisa till dem du uppgav och sätt en deadline någon vecka framåt i tiden. Antingen kan man vänta lite och sen skriva eller skriva på en gång att man avser att skicka ärendet vidare till ---- (den du vill skicka till) om pengarna inte finns på kontot då och då och kort beskriva vad det förfarandet innebär.

Det är trist att de ska vara så här, men samtidigt verkar det vara ett lotteri de roar sig med där på kundtjänst. Lycka till vad än du gör!

Har ju ett case mot LH (läs några inlägg uppåt) där förseningen uppstod i JNB med 12 tim via FRA och slutdest ARN. LH skriver crew rest och operation som anledning och avvisar krav. Nu ser jag att vissa föreslår att man ska ta det till ARN för prövning, men det verkar ju inte gå.
1. Vid vilka fall prövar då ARN fall mot LH, endast vid avresa i Sverige eller vad? Enligt citatet från ARN ovan så verkar det ju som att de menar att det ska prövas i landet där incidenten inträffat vilket är orimligt, då diskvalificeras ju alla flygningar TILL EU som utförs med EU-bolag. Eller uttrycker sig ARN slarvligt och menar att LH har säte i Tyskland?
2. Om jag har både kompensationskrav OCH krav på kostnader för hotell etc, är det i samma case eller gör man olika?
3. Letar exempel på ett rättsfall/prejudicat med LH inblandat där utfallet fastslås att vanlig "operation and planning/crew rest" INTE är att anse som extraordinär omständighet.

Just extra kostnader man haft borde väl gå att ta mot reseförsäkring? Så får försäkringsbolaget ta det med Lufthansa...

Just extra kostnader man haft borde väl gå att ta mot reseförsäkring? Så får försäkringsbolaget ta det med Lufthansa...
Problemet med reseförsäkringar är att de ofta har en ganska låg begränsning till belopp för den typen av kostnader. SAS Amex Premium till exempel ersätter bara max 2000 kr för merkostnader vid förseningar. IF stora hemförsäkring med Resxtra ger bara ett schablonbelopp med 1000 kr om man blir försenad ett dygn.

Last edited:
Toppen