Senaste nytt

Reserapport: Ut på tur och galenskap!

1676446867254.png

Det blir tågförbindelse mellan de olika terminalerna samt biluthyrningen som precis som i SFO placeras i ett och samma hus. Blir klart någon gång under hösten 2023. Därför är hela LAX en byggarbetsplats just nu.

Det undrar jag med. De fanns där innan förra sommaren men i januari var det bara att ställa sig i kön. Kommer man med många andra internationella flighter kan det ta tid. När vi flög SAS kom vi ihop med en flight från Australien och en från UK, tog runt 20 min kö o snabb koll av pass. Allt som allt 30 min tills vi gick iväg med bagaget. Men som sagt, vet inte varför maskinerna är borta. Någon som vet ?

Ja, jag vet.

Det är för att TSA kör med ansiktsigenkänning och de automaterna de körde med hade inte den tekniken.

Nu ser gränskontrollanten vem du är redan när du kommer fram till disken, och den primära kontrollen är då redan gjord (du är vem du säger du är och eventuella overstays etc är redan flaggat för kontrollanten). I teorin ska detta snabba upp flödet men det har inte märkts något av detta än. Bilder sparas i någon databas för all framtid.

Effekten verkar dock ha blivit att de numera är betydligt mer intresserade av att se hotellbokningar, returbiljetter och i förekommande fall coviddokument. Eftersom folk inte har vett att ha grejerna utskrivna, och mobiltäckning och Wi-Fi sällan fungerar bra så tar det vansinnigt lång tid för vissa att passera även om allt är i sin ordning. På JFK tog det närmare två timmar och då hade jag eskort från AF till kön.

I teorin ska detta också i framtiden leda till automatiserade grindar som när du passerar till EU men i nuläget kräver amerikansk lag att alla som passerar gränsen ska interagera med CBP.

Ja, jag vet.

Det är för att TSA kör med ansiktsigenkänning och de automaterna de körde med hade inte den tekniken.

Nu ser gränskontrollanten vem du är redan när du kommer fram till disken, och den primära kontrollen är då redan gjord (du är vem du säger du är och eventuella overstays etc är redan flaggat för kontrollanten). I teorin ska detta snabba upp flödet men det har inte märkts något av detta än. Bilder sparas i någon databas för all framtid.

Effekten verkar dock ha blivit att de numera är betydligt mer intresserade av att se hotellbokningar, returbiljetter och i förekommande fall coviddokument. Eftersom folk inte har vett att ha grejerna utskrivna, och mobiltäckning och Wi-Fi sällan fungerar bra så tar det vansinnigt lång tid för vissa att passera även om allt är i sin ordning. På JFK tog det närmare två timmar och då hade jag eskort från AF till kön.

I teorin ska detta också i framtiden leda till automatiserade grindar som när du passerar till EU men i nuläget kräver amerikansk lag att alla som passerar gränsen ska interagera med CBP.
Mina 2 senaste passager in i USA har gått väldigt snabbt när man väl kommit fram till båset. Knappt några frågor alls. Nu senast undrade de vad jag skulle göra, semester och åka hem på lördag, ok du är välkommen... Tog inte många sekunder, men kön innan tog desto längre tid.

Mina 2 senaste passager in i USA har gått väldigt snabbt när man väl kommit fram till båset. Knappt några frågor alls. Nu senast undrade de vad jag skulle göra, semester och åka hem på lördag, ok du är välkommen... Tog inte många sekunder, men kön innan tog desto längre tid.

Ja, mina har också gått snabbt, vilket får mig att undra varför varje person framför mig tar flera minuter.

Åka taxi till bryggerier är intressant, man kan få väldigt bra samtal med vissa förare som vill tipsa om allt lokalt bra de har.

Utan att bli politisk pratade vi senaste öl releaser i området, Sverige & Nato, Ukraina, svenska vapen mm på vägen till Hen House Barrel Place i Petaluma (ligger precis vid Lagunitas).

Nu dricker jag Stoked! Citra
20230215_163958.jpg

Ja, jag vet.

Aha, ok. De nya passen kan ha en funktion också, inga manuella Fingeravtryck denna gång (januari i år). Men som du säger, nu är det andra saker som stannar upp flödet (hotell etc). Vi får hoppas det löser sig och går snabbare snart.

Toppen