Senaste nytt

Reserapport: Ut på tur och galenskap!

British Airways multi carrier award

Postades för några månader sedan om en bokning som var bokad med denna relativt okända möjlighet att boka awards hos BA.

https://www.businessclass.com/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-här-2022.101768/post-1003838

Då jag hade poängen för att göra det efter att ha fyllt på Qatar poängen från Amex MR i somras så var det bara att sätta sig vid ritbordet och se vad man kunde få ihop och när man skulle kunna åka.
När Qatar gick ut med info om att de börjar flyga A380 till Perth så öppnades också möjligheten upp ordentligt med awards på rutten.
Då jag ville åka under vintern så fanns det tyvärr ingen möjlighet att få in QR First till Doha från Paris, men bokade in QR Q-suite från Stockholm till Doha som ändå är helt ok. Finnair kom sedan in och tog över denna del av bokningen med deras A330 med nya kabinen.

För att hitta tillgängliga awards är det bara söka på BAs hemsida. Det du hittar på AA/QF/QR hemsidorna är inte säkert att BA kan boka fick jag erfara. Det var ändå relativt enkelt att få ihop en resa som skulle passa.

Vad är då en multi carrier award?
Kortfattat åker man med flera olika bolag och de tär då en separat poängtabell för detta som baseras på hur långt man totalt flyger på alla flighterna. Det fina i det hela är att hela biljetten prissätts utifrån vad längsta flighten är. Är längsta flighten ekonomi och alla andra flighter i Business/First så betalar man ändå bara ekonomi-priset i poäng.

https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gb

Längsta flighterna som är enkla att boka är MEL/SYD-LAX med antingen AA eller QF. Bokar man Doha-Sydney som är 7687 miles så måste man boka MEL-LAX som är 7921 miles (SYD-LAX blir för kort).

Att göra bokningen visade sig vara lite knepigt, ringde först vanliga supporten som inte hade någon koll och inte kunde göra en sådan bokning. Hittade ett nytt nummer för emeralds där de snabbt kunde fixa min bokning. Totalt 8 flighter får man ha och jag nyttjade detta till max för att få ihop resan. Det finns en hel del icke publicerade regler också, utöver destinationen får man ha 2 stop overs (en åt varje håll) och det är även möjligt att lägga in open jaws.

Min bokning blev följande:
ARN-DOH Finnair Business A330
DOH-PER Qatar First A380
PER-SYD Qantas Business B737
//Stopover//
SYD-LAX Qantas Economy B787
//Destination + Open Jaw//
MRY-PHX American Airlines Domestic First
PHX-ORD American Airlines Economy A321
ORD-LHR British Airways First A380
LHR-ARN British Airways Business A320

Totalt landar resan på 25088 miles, tyvärr precis över gränsen vid 25k miles som hade kostat 120k Avios. Lyckades dock inte få ihop resan på annat sätt så jag hamnade under gränsen och det fick vara värt 20k avios till istället för att lägga på sista benet i en egen bokning.
Hade det funnits awards på SFO-LHR med BA F hade jag tagit det, då hade resan blivit 24465 miles och klarat 25k precis. Det var dock helt tomt på awards med BA på hemresan förutom från Boston och Chicago så det var inte så mycket att välja på.

Skatterna på en sådan här resa blir relativt dyra. Vet inte vad det ”ska” kosta, men jag fick betala ca 9500 kronor. Det är ju en hel del men kanske stämmer, oavsett vad så är det ett jäkligt bra pris för att kunna åka jorden runt i Business/First (och en flight i economy). Ibland är det bättre att bara låta saker vara än att gräva för mycket i det.

Separat tråd för denna typen av awards är skapad
Inte för att vara petig, men det är väl två Economyflighter (SYD-LAX och PHX-ORD)?
 
När tog de bort maskinerna för immigration på LAX? Minst 500 pers före i kön och allt görs manuellt. Åtminstone verkar nästan alla båsen öppna åtminstone.
Det undrar jag med. De fanns där innan förra sommaren men i januari var det bara att ställa sig i kön. Kommer man med många andra internationella flighter kan det ta tid. När vi flög SAS kom vi ihop med en flight från Australien och en från UK, tog runt 20 min kö o snabb koll av pass. Allt som allt 30 min tills vi gick iväg med bagaget. Men som sagt, vet inte varför maskinerna är borta. Någon som vet ?
 
*host host*

Vad var oddset på att jag gissade rätt på både SYD & LAX? :D

Måste ha varit en pärs att gå från First till boskap på samma resa?
It is what it is.
Var ju inställd på det och sjukt trött så jag somnade direkt. Hade en egen rad så det gick att bre ut sig en del. Det sämsta var att jag inte hade ett fönster att titta ut genom och vägg att luta mig mot, men jag prioriterade benutrymme.
 
Sådär, åter på flygplatsen och incheckad på ett bolag jag flygit 1 gång tidigare och det var magiskt bra. Tillbaka i First kabinen, även om det är domestic. Detta är den andra biljetten på denna resa.

Borde inte vara jättesvårt att lista ut vart jag ska, men lägger med en bild i alla fall. Var lite för trött för frukost efter gårdagens ölkalas på Monkish, så detta är vad jag petar i mig nu.
20230214_095609.jpg
 
Toppen