Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Om jag inte läser alldeles snett gäller förändringarna enbart rena SAS-awards, de som kostar 60 000/80 000/100 000 EB-poäng t.o.r. i Go/Plus/Business mellan Skandinavien och USA, och som inte har någon bokningsavgift.

Det är f.n. inga förändringar av Star Alliance awards, som även kan innehålla SAS-segment blandat med andra bolag, som kostar 70 000/130 000 EB-poäng t.o.r. i ekonomi/business (och inte kan bokas i Plus/Premium economy) och som sedan tidigare debiteras 450 kr i bokningsavgift. Där bör ändringsavgiften fortsatt vara 150 kr.

Det ser förstås lite ologiskt ut att en ändring av en ren SAS-award på long haul ska kosta mer än för en Star Alliance-award, men så verkar det bli 1 februari.
Mm, fast vad händer om man konverterar en SAS-award till en Star-award? 750 eller 150? Vet man att man tänker boka om så kanske man ska boka en Star-award även om den (till en början) enbart består av SAS-flighter?

De kunde gott haft avgiftsfritt om man lägger till hemresa på en bokad utresa. Alltså att man utan ombokningsavgifter kan boka en komplett tur och retur. Det här gör ju att 241 voucher blir mkt mindre värd och att flypremium blir mkt mer värt, ska man boka en attraktiv resa är det två enkelbokningar som gäller.

Bättre hade varit MYCKET mer tillgänlighet på biljetter helt enkelt så att det alltid går att boka det man önskar, i kombination med en sådan här avbokningsavgift. Säg fram till 60 dagar före utresa. Då hade jag aldrig bokat något förrän jag var ganska säker på att åka. Det finns ju begränsat med poäng så det hade ju reglerat sig själv med tiden.

Det handlar dock inte om att hjälpa resenärerna utan om att dra in mer pengar. De räknar kallt med att folk bokar enkelbiljetter som ska ombokas till ToR, kaching 750:- extra inkomst. Sen alla som måste avboka av en eller annan anledning drar de in en bra hacka på. Lite som bijletter där du KAN avboka din 5000:- biljett mot en avgift på 600€...

Undrar hur de gör på biljetter där skatt/avgifter är mindre än 750:- förresten. Säg en enkel från USA. Ska de då efterdebitera ?

Det där är väl lite överdrivet, men det skulle inte kräva någon större uppoffring att:

- Ta bort blackout perioderna, och i stället höja poängpriset under dessa tider.
- Förplikta sig att alltid släppa 2 platser i Business och 2 platser i Plus till alla avgångar.

(Det är verkligen inte så att de alltid släpper platser utanför blackoutperioderna,
"otur" för den som bokat utresa om de plötsligt, och under okänd tid, slutar släppa platser för hemresor)

Kan man det idag, d.v.s. konvertera snarare än att boka av + boka nytt? Jag har aldrig gjort det.
Japp. Hade en ren SAS-award (ARN-CPH-BOS//EWR-ARN) där benet CPH-BOS ställdes in och bokade då om till *A-award (ARN-ZRH-JFK//EWR-ARN). Fick betala 450kr men inte ngn ändringsavgift då det var SAS som ställde in. Hur det löstes rent tekniskt hos SAS vet jag ju inte men jag var tydlig med att hemresan med SAS inte fick avbokas.

Japp. Hade en ren SAS-award (ARN-CPH-BOS//EWR-ARN) där benet CPH-BOS ställdes in och bokade då om till *A-award (ARN-ZRH-JFK//EWR-ARN). Fick betala 450kr men inte ngn ändringsavgift då det var SAS som ställde in. Hur det löstes rent tekniskt hos SAS vet jag ju inte men jag var tydlig med att hemresan med SAS inte fick avbokas.
Fast en ombokning till följd av att SAS ställde in (och därmed hade en skyldighet att boka om dig) är väl inte riktigt ett bevis för att det generellt går att konvertera? Ökade poängpriset också, och räknades skatterna om?

Ok, det tyder ju på att de faktiskt gjorde en konvertering snarare än uppfyllde lagkravet på ombokning och passade på att ut en "fuskavgift" från dig för att de varit lite mer flexibla än de ibland är. :)

Han ändrade ju destinationen från BOS till JFK, om de däremot bokat om med annat bolag till BOS borde de inte tagit ut någon avgift eller fler poäng.

Toppen