Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Jag är kanske den enda som tycker avgiften är för liten. Vill jag boka en resa som backup är 750 kr inte mkt tycker jag. Nä, låt alla skatter och avgifter inte vara återbetalningsbara. Låt sen vara att det är en ändringsavgift från ex eco till biz eller man lägger till en flight på 750:-, så länge det finns en ursprungsresa om det är en longhaul.

Efter att ha gjort en bokning av en enkelresa (Star Alliance) i går blir jag ju nyfiken på hur det ligger till med detta med att poängpriset sänks från 60% till 50%... Var hittar ni det?

Då jag flyger några gånger per år på poäng inrikes ser jag direkt en konflikt mellan att behöva välja mellan poäng och återbetalningsavgift de gångerna SAS lanserar kampanj med 30% rabatt på poängpriset efter att man bokat och hittar alternativa biljetter.

Annars är jag också försiktigt positiv till detta. Är övertygad om att detta styrmedel stillar många trigger happy bokningsfingrar.

Efter att ha gjort en bokning av en enkelresa (Star Alliance) i går blir jag ju nyfiken på hur det ligger till med detta med att poängpriset sänks från 60% till 50%... Var hittar ni det?
Det står inte att den är sänkt till 50%, de säger bara att de sänker priset. Att se sänker till 50% är en gissning.

Det står inte att den är sänkt till 50%, de säger bara att de sänker priset. Att se sänker till 50% är en gissning.
Det är ingen gissning enligt

Screenshot_20230125_223238_Firefox.jpg

Ett annat use case som blir något problematiskt, om inte i alla fall dyrare är när anslutningsflyg till ex. GOT inte finns som award när långa benet finns.
Av någon anledning släpps de väldigt slumpmässigt på GOT-CPH vilket innebär att det ex. finns CPH-SFO men lägger jag till GOT-CPH-SFO finns det inga vanliga awards och vi pratar om en prissättning på 330 000 poäng.
Att då boka CPH-SFO t&r för att sedan när det dyker upp lägga på GOT-CPH t&r med en kostnad av 750 kr per biljett...

OT: När det gäller GOT-CPH/CPH-GOT så kan det ibland vara vidöppet, för att nästa dag vara noll, för att nästa dag igen vara vidöppet igen och så fortsätter det loopa varannan dag.. Känns nästan som en bugg.
Just det här händer mig ofta (behöver lägga till anslutning) . Bokar ofta åt sonen som ska östra usa-sdl eller tvärt om. Hittar långa benet men arn-sdl finns oftast inte långt före. Dyker nästan alltid upp senare och då är det värt 150kr att lägga till. Men 750kr är tveksamt. Har också problemet att han inte vet långt före när sista dagen i skolan är. Brukar då boka alternativ men jag bokar av dom så snart jag vet (flera månader före). Ett annat "use case" är ju som någon skrev att man lägger till tex ett united-ben. Ska man då betala 750kr i av/ombokning + 450 kr i *A-avgift. Men blir tillgången mycket bättre så är det ju bara bra. Annars mycket sämre for mig. Hade föredragit att dom gjort som med betalbiljetter. Ett högre pris så blir det full flex.

Just det här händer mig ofta (behöver lägga till anslutning) . Bokar ofta åt sonen som ska östra usa-sdl eller tvärt om. Hittar långa benet men arn-sdl finns oftast inte långt före. Dyker nästan alltid upp senare och då är det värt 150kr att lägga till. Men 750kr är tveksamt. Har också problemet att han inte vet långt före när sista dagen i skolan är. Brukar då boka alternativ men jag bokar av dom så snart jag vet (flera månader före). Ett annat "use case" är ju som någon skrev att man lägger till tex ett united-ben. Ska man då betala 750kr i av/ombokning + 450 kr i *A-avgift. Men blir tillgången mycket bättre så är det ju bara bra. Annars mycket sämre for mig. Hade föredragit att dom gjort som med betalbiljetter. Ett högre pris så blir det full flex.
Om jag inte läser alldeles snett gäller förändringarna enbart rena SAS-awards, de som kostar 60 000/80 000/100 000 EB-poäng t.o.r. i Go/Plus/Business mellan Skandinavien och USA, och som inte har någon bokningsavgift.

Det är f.n. inga förändringar av Star Alliance awards, som även kan innehålla SAS-segment blandat med andra bolag, som kostar 70 000/130 000 EB-poäng t.o.r. i ekonomi/business (och inte kan bokas i Plus/Premium economy) och som sedan tidigare debiteras 450 kr i bokningsavgift. Där bör ändringsavgiften fortsatt vara 150 kr.

Det ser förstås lite ologiskt ut att en ändring av en ren SAS-award på long haul ska kosta mer än för en Star Alliance-award, men så verkar det bli 1 februari.

Toppen