Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Hej, Skulle behöva forumets expert hjälp. Bokade en bonusresa från köpenhamn till miami för nästan ett år sen. Tanken är att vi ska åka 22/11-22 med TAP Portugal. Men det har uppstått ett stort problem som jag inte hittar en lösning på. Har gift mig efter jag bokade biljetten och därmed bytt efternamn och kom på det först nu att mitt gamla efternamn är på biljetten.

Så jag ringde till SAS för byta efternamn som sa att det inte gick
Ringde till TAP portugal som sa att de är deras miles cluv som får göra namnändringen
Ringde till TAP miles club som sa att det är SAS som måste göra ändringen för de äger biljetten
Ringde SAS igen som sa att det inte går att ändra namn.

så nu har jag inte en aning om vad jag ska göra.
Det stämmer att sas inte tillåter namnändring på Star Alliance biljetter. Det har mig veterligen aldrig gått att göra, enbart på sas flyg.
 

apknug

Medlem
Det borde ju gå rent teoretiskt. Men tyvärr verkar det finnas någon spärr att åker man Business med Star Alliance blir connection med sas i go, även om det finns plus.
Har rapporterats 100-tals gånger och vi är nog alla lika frågande till varför det är så. Om det är en faktisk spärr eller okunskap från agenten hur man söker.
Gäller det bara vid enkelresa hem, inbound?

Har precis åkt min första award i business och det var enkel ARN-LHR-BKK med SAS Thai och då i SAS plus.
 
Hej Alla,

Har börjat fundera på nästa jul/nyårsresa (2023/24) och har några tankar och frågor ni kanske kan hjälpa med.

Har tänkt antingen åka till öst (Indonesien / Malaysia / Filippinerna) eller väst (Mexiko). Vilka flygbolag rekommenderar ni till dessa destinationer och är det kanske någon specifik leg som är nice? Tänkte utgå från era rekommendationer och börja titta på biljetterna när de släpps om 1-2 månader enligt Sammanställning av när Star Alliance bolag släpper awards.

Lite extra info kommer endast ha 220k poäng samt 2st 2-4-1 vouchers, så tänkte business ifall jag åker till Mexiko (även om brorsan kommer), men om brorsan kommer med till Asien får det nog bli Ekonomi :rolleyes:.

(Hoppas inlägget hamna rätt, kände att denna matchade bäst)
 

Rickard_O

Medlem
Hej Alla,

Har börjat fundera på nästa jul/nyårsresa (2023/24) och har några tankar och frågor ni kanske kan hjälpa med.

Har tänkt antingen åka till öst (Indonesien / Malaysia / Filippinerna) eller väst (Mexiko). Vilka flygbolag rekommenderar ni till dessa destinationer och är det kanske någon specifik leg som är nice? Tänkte utgå från era rekommendationer och börja titta på biljetterna när de släpps om 1-2 månader enligt Sammanställning av när Star Alliance bolag släpper awards.

Lite extra info kommer endast ha 220k poäng samt 2st 2-4-1 vouchers, så tänkte business ifall jag åker till Mexiko (även om brorsan kommer), men om brorsan kommer med till Asien får det nog bli Ekonomi :rolleyes:.

(Hoppas inlägget hamna rätt, kände att denna matchade bäst)
Varför ekonomi?
Kostar ju 165k poäng till mainland sydostasien och 210k till öregionerna i business för 2 personer med voucher.
 

jehansan

Ny medlem
Hej!

Har EB bonusresa med Swiss bokat i Maj. Min fru har lagt till mitt efternamn men har fortfarande pass med endast sitt efternamn. Bör hon avvakta med att byta pass med bägge efternamn tills efter resan? Har för mig att det ej går att ändra namn på Star Alliance bonusresor?
 

Mr Basic

Medlem
Vill bara spy lite galla.
Vad har hänt med telefonsupporten? Man ringer dem nu, och det kan ju mindre om eurobonusbiljetter än vad en tolvåring kan på lekplatsen.
Fick till svar, att jag är medlem i SAS och man inte kan boka biljetter med andra flygbolag (läs. thai airways) hah..
Inget som hänt nyligen utan när man stängde tfn-supporten i Tallinn (2-3 år sedan?). Gör så mkt du kan online så att endast det mest basala behöver göras av tfn-supporten. Ibland hittar man guldkorn som både kan och vill hjälpa dig som kund.
 

palmen

Moderator
Vill bara spy lite galla.
Vad har hänt med telefonsupporten? Man ringer dem nu, och det kan ju mindre om eurobonusbiljetter än vad en tolvåring kan på lekplatsen.
Fick till svar, att jag är medlem i SAS och man inte kan boka biljetter med andra flygbolag (läs. thai airways) hah..
Klassisk agent-roulette på SAS. Guldkornen finns men är svåra att hitta.
Tyvärr väldigt många som sitter på supporten som kommer med rena felaktigheter och "aldrig" kan svara rätt på något som inte står på första sidan i deras "manual". De tio budorden har funnits länge nu och förklarar precis just detta.

Se punkt 3
 
Toppen