Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Jag är definitivt en sällanflygare (kanske 5-6 t/r) per år. För min del ser ekvationen lite annorlunda ut. Tidigare gav kortet 12.000 baspoäng per år och till det kunde jag lägga till baspoängen från flygningarna och så antingen få silver enkelt eller skjuts mot guld. Utöver detta något fler extrapoäng vid spend.

Men nu blir det inte så bra. Utöver vad jag flyger måste jag dessutom ha ganska "hög" spend för att få det jag tidigare fick "gratis". Tidigare var spenden ganska valfri då poängen kom från flyg+gratispoängen. Så nedgradering till vanliga kortet väntar.

@Fredrik Jag skulle tro att mängder av medlemmar här har minst 45 flyg. Jag hade utöver andra bolag tresiffrigt antal flyg bara med SAS min senaste 12m period, reser du frekvent i jobbuppdrag nås höga tal snabbt!

Diskussionen om alla hobby EBG:are numera är ett intressant tema. Det rör sig garanterat om tusentals personer som i princip aldrig flyger!

Jag gissar att en del kanske försvinner framöver då Guld försvåras nu för den majoritet av folket som faktiskt tjänar mindre netto än 26666kr/mån i kortspend för samma statuspoäng med SAS MC.

Håller helt med, har varit för enkelt.
Sen kan man ju dra in typ 7500p på en dag med ass-in-seat på tex GOT-ARN-CPH-GDN T&R, har man tur kostar det ca 4000kr om man bokar under en FF-kampanj, men då ska man ju ut på MR (tror det är next level för många).

Det intressanta blir ju att se hur många som faktiskt säger upp sitt SAS MC Premium, de borde ju tänkt på detta med denna ändring. Kanske fler än de räknat med?

Med tanke på senaste AmEx kampanjen om 100.000p vid teckning för ett Elite kort är nog devalveringen av poängen hos SAS nära också. Skulle inte bli förvånad om det kostar 150.000p T&R till USA i business efter nyår (än viktigare blir FlyPremium isf).

@Doctor-X Allltid en risk med devalveringar, se på Radisson nu senast, men varför ska SAS egentligen förstöra värdet då det ändå aldrig finns plats i C? Dessutom minskar flottan longhaul. :rolleyes: Jag tror du kan vara inne på något med korten, många lär faktiskt säga upp dem, alternativt ta ett av Amex billigare alternativ. Jag ska kolla upp reaktionerna bland några hobbystatus folk jag känner.

Last edited:
@Doctor-X Allltid en risk med devalveringar, se på Radisson nu senast, men varför ska de förstöra då det ändå aldrig finns plats i C? Dessutom minskar flottan longhaul. :rolleyes: Jag tror du kan vara inne på något med korten, många lär faktiskt säga upp dem, alternativt ta ett av Amex billigare alternativ. Jag ska kolla upp reaktionerna bland några hobbystatus folk jag känner.

Nu blir det OT här,
Det verkar finnas överflöd av poäng i systemet med tanke på bristen på tillgängliga platser samt pandemin, och därav devalvering för att sänka antalet poäng i rullning. Jag håller inte riktigt med om att det aldrig finns platser i C (just nu är det dock extrem torka), men jag har rest iaf 8x i C long-haul på poäng med SAS senaste 6 åren och har två poäng-bokningar som ligger framöver i C på long haul också med SAS. Kanske bara tur?
Annars sker kanske devalveringen för destinationer som Nord-/Sydamerika och Mellanöstern/Nordöstra Afrika med Star Alliance, där har det ju ändå på sätt och vis funnits en del sweet spots. 130.000p T&R till Nordamerika är ju fortsatt ganska förmånligt.

Ringde precis till SAS MC kundtjänst för att kolla varför jag inte fått något mail om informationen, trots att jag alltid tidigare fått alla mail avseende kampanjer. Han trodde först jag ringde för att säga upp kortet - frågade lite försiktigt om hur läget var och det har tydligen varit många arga samtal avseende just ändringar och många uppsägningar och nedgraderingar redan här nu under morgonen. Många agerar säkert i affekt. Har man inte fått mail avseende ändringen lät kundtjänst meddela att informationen är satt att gå ut i 4 batcher över veckan.

@Doctor-X Sorry, aldrig var en överdrift, också rest mycket i C iaf ena vägen genom åren med fina FP bonusbokningar, men med familj skulle jag säga att det i princip är omöjligt att få till C bägge vägar. *A löper garanterat större risk för devalveringar, enig där. Detta kostar faktisk pengar för SAS. Intressant höra reaktionerna in till kundtjänst, tack för informationen.

Kommer sannolikt inte vara värt för mig att ha kvar kortet efter höjningen, har dock en resa med fly premium bokad i juli. Visst är det så att jag måste ha kvar kortet tills efter hemresan?

Kommer sannolikt inte vara värt för mig att ha kvar kortet efter höjningen, har dock en resa med fly premium bokad i juli. Visst är det så att jag måste ha kvar kortet tills efter hemresan?
Ja:

1667296188765.png

Har aldrig förstått mig på statushetsen som sällanresenärer håller på med. Vad ska man ha en status till om man knappt reser?
Exakt samma sak som den som reser ofta. Lounge, fast track, bagageförmåner, med mera, är väl lika önskvärt vid resan vare sig man gör 1, 10 eller 100 resor per år?

Med ditt resonemang skulle även Lifetime Gold vara ointressant för antingen flyger man så mycket att man ändå har guld eller så behöver man inte guld. ;)

Först när jag läste om detta var jag redo att dumpa MC ganska omgående. I alla fall då EBG är klappat och klart för innevarande år medan EBD verkar svårt, då mina planerade resor (plus Amex+MC gamla modell) för nästa tio månader lämnar mig 20k poäng från gränsen. Så varför betala för att få statuspoäng jag inte behöver och hålla en FlyPremium jag knappast kommer kunna använda? Är det värt det för de ströpoäng jag får från ställen som inte tar AMEX?

Men nu har jag jobbat mig mot två stycken 2-4-1 i år (ett exceptionellt år för spend för mig), som jag inser att med mitt resemönster inte ger mig någon större nytta. Nästa år tror jag det blir att försöka pricka en sådan och resten på MC. För SAS-biljetter (speciellt i jobbet) så blir det MC för 25p/kr, men även spend i utländsk valuta där man når samma 20p/kr som Amex. Privata semesterresor fortsätter jag lägga på AMEX för försäkringarna.
Om jag kan timea lite spend kring deras övergångskampanjer så kanske jag kan vrida detta till min fördel, speciellt om jag kan flytta en 2-4-1 värt av spend till MC.

Är jag inte övertygad efter 2023 så blir det att dumpa kortet. Men för någon i min position så har SEB lyckats, dvs övertygat mig att flytta spend från AMEX till MC, men detta gäller absolut inte alla. Och baserat på @Doctor-X s samtal med kundtjänst, är det många som inte är alls lika övertygade.

Toppen