Senaste nytt

Cathay till Filippinerna

henke12

Medlem
Fast den infon baseras väl på hur de nya "lättade" restriktionerna är efter fredag, rent generellt. Har svårt att tänka mig att 3 dagars karantän skulle krävas för att man missat sitt anslutande flyg. Det är ju ohållbart för alla som reser med anslutande flyg, och inte bara till Filippinerna. Flygplatsen måste väl, som sagt rimligen ha en procedur och riktlinjer för den typen av händelse.
Eller så får man väl helt enkelt ta ett PCR-test innan avresa, i förebyggande syfte då, OM man skulle missa sitt flyg.


Det är mycket som inte är logiskt i HK :)

jag kan mkt väl tänka mig att det blir 3d karantän och massa PCR tester ifall du missar flyget.
HK upphör aldrig att förvåna
 

FrontX

Medlem
Det är mycket som inte är logiskt i HK :)

jag kan mkt väl tänka mig att det blir 3d karantän och massa PCR tester ifall du missar flyget.
HK upphör aldrig att förvåna

Nej, det är väl i och för sig sant. Only time will tell. Dock verkar inte HK vara riktigt lika fanatiska som Kina.
Cathay försöker väl i första hand lösa situationen för sina passagerare, och det är ju alltid en fördel när man bokat direkt med flygbolaget och inte via en tredje part.
 

FrontX

Medlem
Så, då börjar det roliga med Cathay som ni alla varnade för :D.

Men i alla fall. Utan att ha skickat ut någon info om det, så upptäckte vi av en slump att vår connection i HKG nu bara är 40min. pga flygtiden till HKG plötsligt ökat med 40min (hur man nu kan veta det redan nu). Vem som helst inser väl att 40min för att byta flyg i Hong Kong knappast är realistiskt, varken för passagerare eller bagage. Det är ju liksom inte en liten nationell flygplats.

Det hade ju inte varit några problem om Cathay haft andra flyg den dagen, eller kommande dag till Cebu dit vi ska. Men nu har dem bara det flyget på tisdagen och ett på söndagen och inga andra bolag flyger direkt.

Så vad kan bli våra alternativ i en sådan situation? Är det bara att gilla läget och leva i ovisshet till man anländer Hong Kong eller kan man begära att de redan nu ordnar så att vi får platser på ett annat bolag som då flyger HKG-MNL-CEB?

Det måste väl finnas ett system eller en mänsklig person som ser att det inte kommer funka med den korta transittiden? och att man i så fall får ändra avgångstiden på den flighten istället, eftersom det generellt är mellan drygt 1h-40min transit för alla flyg som ska till just Cebu.
 

palmen

Moderator
Utan att ha skickat ut någon info om det, så upptäckte vi av en slump att vår connection i HKG nu bara är 40min. pga flygtiden till HKG plötsligt ökat med 40min (hur man nu kan veta det redan nu).
Det är rätt enkelt, flygbolagen har en starttid och ankomsttid att förhålla sig till, sen flyger man precis så snabbt man behöver för att landa på utsatt tid. Nu har man av någon anledning valt att landa 40 minuter senare, varför vet vi ju inte men lär vara operational reasons. Kan tex ha med kriget i Ukraina att göra att man lägger på extra tid nu som ett exempel.
Det handlar alltså inte hur snabbt de kan flyga, utan hur snabbt de planerar att flyga. Av den anledningen vet de redan nu hur snabbt de planerar att flyga.

Vem som helst inser väl att 40min för att byta flyg i Hong Kong knappast är realistiskt, varken för passagerare eller bagage. Det är ju liksom inte en liten nationell flygplats.
Hong Kong är ju enkelt att byta på. Innan Covid så hade man hunnit på 40 minuter om man inte släpar benen efter sig. Det finns tåg som kör en genom terminalen så man slipper gå tex. 40 minuter är dock under minimum connection time.

Det måste väl finnas ett system eller en mänsklig person som ser att det inte kommer funka med den korta transittiden? och att man i så fall får ändra avgångstiden på den flighten istället, eftersom det generellt är mellan drygt 1h-40min transit för alla flyg som ska till just Cebu.
Det finns säkert något som fångar upp detta. Men det sitter inte personer och granskar alla biljetter som får tidsändringar. Du gör bäst i att själv höra av dig.
Att tro att flygbolaget ska flytta en avgång bara för dig och att du riskerar missa planet är lite naivt. Cathay flyger ju normalt 10.000-tals personer varje dag. Inget flygbolag ändrar om tidtabellen för att connecting pax riskerar missa ett flyg. Man låter hellre en person missa flyget än ändra flygtiden till det sämre för 300 andra resenärer. Sen finns ju aspekten att det måste finnas slottar för både start och landning samt flygsträckan i sig, det är inget flygbolagen själva bestämmer över utan man får hålla sig till det man tilldelas.
 

FrontX

Medlem
Det är rätt enkelt, flygbolagen har en starttid och ankomsttid att förhålla sig till, sen flyger man precis så snabbt man behöver för att landa på utsatt tid. Nu har man av någon anledning valt att landa 40 minuter senare, varför vet vi ju inte men lär vara operational reasons. Kan tex ha med kriget i Ukraina att göra att man lägger på extra tid nu som ett exempel.
Det handlar alltså inte hur snabbt de kan flyga, utan hur snabbt de planerar att flyga. Av den anledningen vet de redan nu hur snabbt de planerar att flyga.


Hong Kong är ju enkelt att byta på. Innan Covid så hade man hunnit på 40 minuter om man inte släpar benen efter sig. Det finns tåg som kör en genom terminalen så man slipper gå tex. 40 minuter är dock under minimum connection time.


Det finns säkert något som fångar upp detta. Men det sitter inte personer och granskar alla biljetter som får tidsändringar. Du gör bäst i att själv höra av dig.
Att tro att flygbolaget ska flytta en avgång bara för dig och att du riskerar missa planet är lite naivt. Cathay flyger ju normalt 10.000-tals personer varje dag. Inget flygbolag ändrar om tidtabellen för att connecting pax riskerar missa ett flyg. Man låter hellre en person missa flyget än ändra flygtiden till det sämre för 300 andra resenärer. Sen finns ju aspekten att det måste finnas slottar för både start och landning samt flygsträckan i sig, det är inget flygbolagen själva bestämmer över utan man får hålla sig till det man tilldelas.

Nej, det fattar jag ju också att man inte ändrar bara för några få passagerare. Men tänkte eftersom det generellt är kort anslutning på detta flyg, och samtidigt har man en flight i veckan att man då kanske borde anpassa flyget därefter.

Hade vi missat vår anslutning pga t.ex försening så är det ju som det är, men nu har det ju gjorts en avsiktlig ändring redan innan men en connection under minimum. Så då borde ju bolaget ta action på det redan innan. Har såklart kontaktat Cathay men de är rätt dryga på att svara, så kunde vara intressant och höra era tankar också
 

palmen

Moderator
Nej, det fattar jag ju också att man inte ändrar bara för några få passagerare. Men tänkte eftersom det generellt är kort anslutning på detta flyg, och samtidigt har man en flight i veckan att man då kanske borde anpassa flyget därefter
Säg att Cathay har 100 flyg som teoretiskt kan connecta till detta flyg. Nu har ett av dessa 100 flyg fått problem att göra connection is. Ska man då flytta detta för övriga 99 flyg?

Så fort d börjar flytta flyg blir det följdproblem. Skjut fram avgång med 1h och helt plötsligt kan 30 andra flyg connecta med kort connection, rinse and repeat.

Det troliga är att Cathay säljer ut detta plan om det går 1 gång i veckan oavsett om du hinner med eller inte. Den bistra sanningen är då att de ändrar inget för att en passagerare blir lidande.

Om du inte hinner med din connection så kommer de boka om dig på annat sätt. Det är så det funkar på alla flygbolag då de har ett ansvar att ta dig till din destination.

Hade vi missat vår anslutning pga t.ex försening så är det ju som det är, men nu har det ju gjorts en avsiktlig ändring redan innan men en connection under minimum. Så då borde ju bolaget ta action på det redan innan. Har såklart kontaktat Cathay men de är rätt dryga på att svara, så kunde vara intressant och höra era tankar också
Sånt här uppmärksammas ofta förr eller senare av flygbolaget. Men onekligen har de ingen robot som kontrollerar alla passagerares connections vid tidtabelländring. Det kan ju mycket möjligt vara så att din biljett däremot är flaggad och ändring kommer ske när det är din biljetts tur i turordningen, vilket kan vara någon dag innan avgång.

Enda du kan göra är ju att ta detta med flygbolaget, även om de är dryga med svaren. Det löser sig p något sätt, men frågan är bara när.
 
Toppen