Senaste nytt

Cathay till Filippinerna

FrontX

Medlem
Vi planerar resa till Filippinerna i November, och sist vi flög dit så var Cathay det bästa valet. Nu ska vi göra samma resa igen och vill egentligen flyga Cathay igen tack vare deras, i vårt tycke. Bra Business produkt.

Men vågar man boka med Cathay pga deras ekonomiska tillstånd och hur transit i HK just nu är?. Möjligtvis ändras ju transitreglerna till resan i November men ändå en stressfaktor och det faktum att Cathay ligger pyrt till pga hur HK myndigheter beter sig.

Någon som har erfarenhet av dels transit i HK just nu och dels om det är värt risken att boka?
 

henrik l

Medlem
Är nog omöjligt att gissa hur det ser ut i november. Ett problem kan vara om det går att göra transfer samma dag. Hade en flight med Ctahay från Frankfurt till Bangkok via HKG i slutet av juni. Flyg går, men oregelbundet och transfer funkar siså.
 

FrontX

Medlem
Är nog omöjligt att gissa hur det ser ut i november. Ett problem kan vara om det går att göra transfer samma dag. Hade en flight med Ctahay från Frankfurt till Bangkok via HKG i slutet av juni. Flyg går, men oregelbundet och transfer funkar siså.

De flyg vi kollar på har anslutande flyg 1tim 20min efter ankomst till HK men det känns rätt tajt med tid om man krävs på diverse dokumentation även vid transit. PCR-testet, separat dokument som visar ackrediterat testlabb och vaccinationsbeviset. Allt för att man inte ens ska in i HK. Var den processen komplicerad när du gjorde din transit?
 

NotRyan

Medlem
De flyg vi kollar på har anslutande flyg 1tim 20min efter ankomst till HK men det känns rätt tajt med tid om man krävs på diverse dokumentation även vid transit. PCR-testet, separat dokument som visar ackrediterat testlabb och vaccinationsbeviset. Allt för att man inte ens ska in i HK. Var den processen komplicerad när du gjorde din transit?
Behöver man verkligen göra det där vid transit? Normalt säger jag att du inte går in i Hong Kong så nej, men nu under C19 så vet man aldrig.
 

FrontX

Medlem
Behöver man verkligen göra det där vid transit? Normalt säger jag att du inte går in i Hong Kong så nej, men nu under C19 så vet man aldrig.

Yes, tyvärr behövs detta även vid transit. Helt absurt.
Hårdare kontroll vid transit än vid den faktiska slutdestinationen.

Det gör att folk helt enkelt väljer andra transithubbar som t.ex Singapore som inte kräver någonting i princip, istället. Likaså för de som ska in till HK där 7 dagars karantän på hotell krävs. Därför har Cathay inte fått en ärlig chans att kunna återhämta sig heller.
 
Last edited:

Link

Medlem
Så länge Kina envisas med sin vansinniga strategi mot C19 så kommer det bli oerhört utdraget och städer och distrikt riskerar att bli totalt avstängda i flera år framöver.

Jag hade definitivt valt bort så många problem som möjligt, annars hade jag inte fått något lugn det närmaste halvåret.
Lite beroende på var på Filippinerna ni ska så finns det strålande anslutningsmöjligheter från massor av länder i närområdet, det är dessutom så pass nära så ett kort skutt i även ekonomiklass är genomförbart.
 

FrontX

Medlem


Helt bisarrt. Undrar om de själva vet varför de gör som de gör eller bara gör det i ren desperation i brist på bättre vetande.

Skulle vara rätt intressant att höra hur myndigheterna tänker med alla restriktioner och inresekrav. Så vitt jag vet så är väl Kina och HKG de enda som kräver PCR test och speciella intyg även för transit
 
Toppen