Senaste nytt

Cathay till Filippinerna

apknug

Medlem
Helt bisarrt. Undrar om de själva vet varför de gör som de gör eller bara gör det i ren desperation i brist på bättre vetande.

Skulle vara rätt intressant att höra hur myndigheterna tänker med alla restriktioner och inresekrav. Så vitt jag vet så är väl Kina och HKG de enda som kräver PCR test och speciella intyg även för transit
Det där kan verka löjligt men han sprejar alltså plattan där inkommande plan taxar in med desinfektionsmedel.

Alla som kan nåt om flyg vet att kaptenen, innan avgång, gör att en walk around för att kolla att allt är ok och då sparkar han på däcken. Han skulle riskera att få Corona på skorna och dra in det på mattan i kabinen om inte taxi vägen sprayats.
 

LarsCph

Medlem
Helt bisarrt. Undrar om de själva vet varför de gör som de gör eller bara gör det i ren desperation i brist på bättre vetande.

Skulle vara rätt intressant att höra hur myndigheterna tänker med alla restriktioner och inresekrav. Så vitt jag vet så är väl Kina och HKG de enda som kräver PCR test och speciella intyg även för transit

Det er meget enkelt - Jinping vil vise at han agerer og holder en stram nul-politik i forhold til Covid. Han vil ikke give nogen indrømmelser som kan svække ham før valget senere på året og så er det jo klart at farlige fly fra fremmede lande som er kommet videre og ikke længere særbehandler Covid i forhold til andre sygdomme kan medbringe virus på hjulene. Derfor meget vigtigt at sikre ingen virus overlever på landingsbanen.

I forhold til rejse til Filippinerne ville jeg hvis det skal være Oneworld se nærmere på Qatar Airways som alternativ og dermed undgå Hong Kong. De har et meget godt business produkt.
 

FrontX

Medlem
För att gå lite OT, men kan ett transitland neka en passagerare fortsatt resa till sin slutdestination?

Tänker ju främst på HKG som kräver diverse dokumentation, och om de inte godkänner dessa. Kan de då neka någon? Känns väl rätt kontraproduktivt om man dels redan är där och dels redan suttit 12 timmar på ett flyg dit. Är det inte slutdestinationens inreseregler som gäller?
 
För att gå lite OT, men kan ett transitland neka en passagerare fortsatt resa till sin slutdestination?

Tänker ju främst på HKG som kräver diverse dokumentation, och om de inte godkänner dessa. Kan de då neka någon? Känns väl rätt kontraproduktivt om man dels redan är där och dels redan suttit 12 timmar på ett flyg dit. Är det inte slutdestinationens inreseregler som gäller?

Nej. Transferregler (speciellt i Asien) är oklara och tolkas helt random. För många gånger jag vet om när det inte funkat av fel anledningar och även funkat av lika fel anledningar.
 

FrontX

Medlem
Nu bokade vi Cathay i alla fall, och får väl hoppas på det bästa.

Dock vissa frågetecken:
1. Om vi missar vårt anslutande flyg pga försening. Vad händer då? (alltså i dessa tider). Såg att vi endast har 1hr 20min transit i HKG, och med tanke på att de flesta flighter LHR-HKG verkar vara minst 45-60min försenade så verkar det rätt tight, speciellt när man måste gå igenom en massa processer även vid transit nuförtiden. Borde inte Cathay ha det i åtanke när man planerar sina flighter, i synnerhet när man inte har någon annan flight på 4 dagar?. Finns dock andra bolag men med byte i Manila.

2. För inresa i HKG krävs PCR-test, det gör däremot inte Filippinerna som enligt min biljett är min final destination. Men om vi missar anslutningen så måste vi ju hämta vårt bagage och checka in på nytt. Hur sköts den processen då, med en passagerare som måste ut från transit området utan PCR-test?

Någon som har en hum om hur detta funkar nu?
 

Ricci

Medlem
Måste säga att det är friskt vågat med Cathay redan i november.
Nu släpper HKG vissa restriktioner på fredag, men det är verkligen vågat att använda dem i år.
Tänk på att det är tyfon säsong också i Filippinerna i november.
(Dock gillar jag att besöka Filippinerna just denna månad, då det är bra väder och lågsäsong dvs om inte en tyfon drar förbi..)
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Måste säga att det är friskt vågat med Cathay redan i november.
Nu släpper HKG vissa restriktioner på fredag, men det är verkligen vågat att använda dem i år.
Tänk på att det är tyfon säsong också i Filippinerna i november.
(Dock gillar jag att besöka Filippinerna just denna månad, då det är bra väder och lågsäsong dvs om inte en tyfon drar förbi..)

Varför skulle det vara särskilt vågat att använda Cathay? Det är ju Hong Kong som är problemet, dock är man väl något lättare än Kina.
Man tog ju i alla fall bort kravet på PCR-test från särskilt ackrediterat lab för transitpassagerare 1 Juni, så att använda Cathay i sig är nog inga problem, om allt går som det ska. Men det var ju just det scenariot jag var lite frågande till om det inte gör det. Men restriktioner eller inte, så kvarstår ju faktum att missade anslutningar händer med alla bolag.
Men det var väl mer om någon visste hur proceduren ser ut just nu. För flygplatsen måste väl rimligen ha en lösning på den typen av situation, som förmodligen inte är helt unik i så fall.

Tyfonerna är jag fullt medveten om. Vi har varit där i Nov/Dec tidigare också.
 

Ricci

Medlem
Varför skulle det vara särskilt vågat att använda Cathay? Det är ju Hong Kong som är problemet, dock är man väl något lättare än Kina.
Man tog ju i alla fall bort kravet på PCR-test från särskilt ackrediterat lab för transitpassagerare 1 Juni, så att använda Cathay i sig är nog inga problem, om allt går som det ska. Men det var ju just det scenariot jag var lite frågande till om det inte gör det. Men restriktioner eller inte, så kvarstår ju faktum att missade anslutningar händer med alla bolag.
Men det var väl mer om någon visste hur proceduren ser ut just nu. För flygplatsen måste väl rimligen ha en lösning på den typen av situation, som förmodligen inte är helt unik i så fall.

Tyfonerna är jag fullt medveten om. Vi har varit där i Nov/Dec tidigare också.
Precis, HKG är huvudproblemet och Cathay får dominoeffekten...
Om ni missar flyget (som det ser ut efter fredag) och måste ta er (land side) kommer det krävas 3 dagar i karantän.
Jag skulle verkligen inte chansa på den resan dvs om ni inte fått en gratis biljett eller betalt för att resa. :)
Kul att fler upptäckt att perioden nov/dec är trevligt i Filippinerna.
 

FrontX

Medlem
Precis, HKG är huvudproblemet och Cathay får dominoeffekten...
Om ni missar flyget (som det ser ut efter fredag) och måste ta er (land side) kommer det krävas 3 dagar i karantän.
Jag skulle verkligen inte chansa på den resan dvs om ni inte fått en gratis biljett eller betalt för att resa. :)
Kul att fler upptäckt att perioden nov/dec är trevligt i Filippinerna.

Fast den infon baseras väl på hur de nya "lättade" restriktionerna är efter fredag, rent generellt. Har svårt att tänka mig att 3 dagars karantän skulle krävas för att man missat sitt anslutande flyg. Det är ju ohållbart för alla som reser med anslutande flyg, och inte bara till Filippinerna. Flygplatsen måste väl, som sagt rimligen ha en procedur och riktlinjer för den typen av händelse.
Eller så får man väl helt enkelt ta ett PCR-test innan avresa, i förebyggande syfte då, OM man skulle missa sitt flyg.
 
Toppen