Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ja, du måste ju ha allt i sin ordning på första flygplatsen och bli incheckad hela vägen och inte bara del av sträcka. Har du boardingpass för nästa flight ska du komma in med det även om du går ut.

Sen kan det finnas lokala regler på olika flygplatser som säger att man inte får gå ut och in mer än 1 gång och på andra ställen kan det vara en avgift/skatt (även om jag aldrig behövt betala fast de påstods att jag skulle göra det).

Okej, försöker hitta ifall det finns något sådant i för Thailand(Bangkok) men hittar egentligen bara att man behöver betala för "Transit". Men det är ju inte Transit man har när man har en lång Layover eller har jag fel?
 

palmen

Moderator
Okej, försöker hitta ifall det finns något sådant i för Thailand(Bangkok) men hittar egentligen bara att man behöver betala för "Transit". Men det är ju inte Transit man har när man har en lång Layover eller har jag fel?
Just Bangkok jag råkade ut för det. Det är någon avgift som ska betalas om man går ut och in (då den avgiften inte ingår i biljetten när man reser vidare). Men jag slapp som sagt, om det är för att Thailand är Thailand eller berodde på något annat låter jag vara osagt. Men om det kostat några hundra baht hade det ju inte varit end of the world direkt.
 

eddo

Medlem
Har en star alliance-bokning där TK ställt till det genom att ställa in och boka om flighter så att resan inte längre går ihop. Som det ser nu är vi t.ex. kvar på flygplats A när nästa flight avgår från flygplats B. Senaste ändringen tidigare idag. Om jag avbokar nu - får jag tillbaka även bokningsavgiften på 450 kr per person? Funderar på att bara avboka och leta någon helt ny resa med annan destination.

Om ja - brukar det fungera att använda "ansök om återbetalning" på "mina bokningar"? Dvs brukar poäng, voucher och skatter/avgifter betalas tillbaka utan problem? Alltid avbokat via telefon tidigare men såg nu att funktionen finns online.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

majoren

Medlem
När jag via telefon avbokat "omöjliga" resor har bokningsavgiften alltid återbetalats Dock mer än tveksamt om systemet förstår att resan inte längre går ihop och därmed automatiskt betalar tillbaka även bokningsavgiften. Föreslår att du ringer in.
 

eddo

Medlem
När jag via telefon avbokat "omöjliga" resor har bokningsavgiften alltid återbetalats Dock mer än tveksamt om systemet förstår att resan inte längre går ihop och därmed automatiskt betalar tillbaka även bokningsavgiften. Föreslår att du ringer in.
Tack för svar! Jag testade avboka online tidigare idag, fick följande mail:
"SAS will make the refund instantly and return the amount to the same form of payment used for purchase. However, please allow up to five business days for the amount to reach your account."

Voucher + poäng tillbaka inom några sekunder. Sen återstår det att se, precis som du skriver, om systemet "fattar" att både skatter och bokningsavgift ska betalas tillbaka. Avvaktar 5 dagar och ser om det funkar annars får jag ringa in. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

BjörnL

Medlem
Jag var tvungen till att ringa in för att avboka en SAS bonusresa då hemsidan bara gav mig felmeddelanden, antagligen för det blev något fel när jag bokade den då det inte drogs vare sig poäng eller voucher, bara skatter/avgifter.

Återbetalningen av pengarna skulle skötas manuellt sa dom, vilket jag antar betyder att jag får räkna med att det tar längre tid än när det funkar via hemsidan. Men hur länge är rimligt att vänta innan man ringer och frågar var pengarna blir av? Det hade känts bättre om jag fått något som helst meddelande att ärendet är registrerat, men jag har inte fått något på mail/sms efter samtalet, bara att bokningen är borta från mina bokningar.

Hamnar jag i samma kö som alla som väntar på ersättning efter strejken nu?

Iofs inte hela världen för 500kr, men ändå irriterande.
 
Experter, frugan har bokat sin första award Business med turkish till Istanbul skall dit med väninnor, hon blev idag ombokad till ett senare flyg, fine men i sas appen står det nu SAS plus Bonus tidigare stod det SAS businessBonus bokningsklassen är som tidigare I. Frågan är nu om hon är ombokad till typ ekonomi eller om det fortfarande är business som gäller? Och vad betyder plus bonus.
 
Toppen