Det är ju 75% av resp del av resan. Om något skiter sig på själva flygresan så är det den man ska ha betalt till 75% med kortet. En utflykt man inte kan vara med på pga en inställd flygresa ersätts naturligtvis inte om inte den är betald med kortet men den har ingen betydelse för väskorna som blev försenade. Det är helt orimligt att försäkringsbolaget ska bry sig om annat, som man inte begär ersättning för.
Jo så kan man tycka men så är inte villkoren formulerade. Det är en reseförsäkring, du får ersättning för saker och ting som täcks av reseförsäkringen (även om de inte är köpta med ditt amex) under förutsättning att minst 75 % av din resa är betald med ditt amex. Det är inte så att försäkringen bara täcker enskilda delar av resan under förutsättning att dessa enskilda delar är betalda med minst 75 % med någons amex.
Vet inte var det framstår som oklart: "I ditt Platinum ingår en omfattande reseförsäkring som kompletterar dina övriga försäkringar. Den träder i kraft när du betalar minst 75 % av din resa (transport, övernattning) med ditt Platinum."
Ett Platinum ger tex. följande skydd oavsett hur du har betalt för de saker som blivit föremål för stöld:
"Personliga ägodelar, pengar och resedokument
Upp till 25 000 kr i ersättning för personliga ägodelar, pengar eller resedokument som tappas bort, stjäls eller skadas."