Senaste nytt

Amex plat, avbokningsskydd summa?

KRYSS

Medlem
Jag har försökt söka men antingen gör jag fel eller så finns inte frågan.
Vi har ett amex plat, jag funderar kring villkoren på försäkringen. Det står under "Avboka, skjuta upp och avbryta resa".
"Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp, ändrar eller avbryter sin resa på grund av att:"

Vet någon om det är per person eller totalt för hela resan? Vi är fem i familjen, alla barn är under 18 och bor hemma. Blir det då totalt 50 000 eller 250 000 i avbokningsskydd?
 

Berglund

Medlem
Brukar stå längst bak i det/sådana stycken just om vilken total ansvarsbegränsning som trots allt finns.

Men läs ditt eget citat, ”den försäkrade”

Vem är försäkrad? Jo kortinnehavaren och dennes familj.

= kortinnehavaren kan få ”upp till 50 000 kr”
 
Last edited:

KRYSS

Medlem
Fast blir det verkligen så? Om om alla är försäkrade så borde inte alla kunna få 50000 då? Jag tycker det är lite otydligt
 
Fast blir det verkligen så? Om om alla är försäkrade så borde inte alla kunna få 50000 då? Jag tycker det är lite otydligt
Typiskt sett så är kortinnehavaren den försäkrade, och övrig familj omfattas av den försäkrades försäkring. Men det här är avhängigt just din försäkring och exakta ordalydelse. Läs definitionen i avtalet precis som Hr. Berglund föreslår så behöver du inte gissa eller få gissningar :)
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Apropå Platinums reseförsäkring (eller reseförsäkringar överlag). Det nämns ju alltid att "Resan måste betalas till minst 75% med" respektive kort.
Vad betyder det i praktiken? är det då inom ramen för resans början till resans slut?..

Exempel:
Flygbiljetterna är betalda med kortet och utgör 50% av resan
Boende är inte betalt med kortet, då detta görs på plats och utgör då resterande 25%.

Mina väskor blir försenade på ditresan eller jag är i behov av försäkringen på annat sätt. Gäller den fortfarande fast jag inte nått upp till 75%?
 

igelkotten

Medlem
Apropå Platinums reseförsäkring (eller reseförsäkringar överlag). Det nämns ju alltid att "Resan måste betalas till minst 75% med" respektive kort.
Vad betyder det i praktiken? är det då inom ramen för resans början till resans slut?..

Exempel:
Flygbiljetterna är betalda med kortet och utgör 50% av resan
Boende är inte betalt med kortet, då detta görs på plats och utgör då resterande 25%.

Mina väskor blir försenade på ditresan eller jag är i behov av försäkringen på annat sätt. Gäller den fortfarande fast jag inte nått upp till 75%?

Är din fråga vad som gäller om hotellet betalas med annat kort än ditt Amex-kort? Om ja, så gäller inte Amex reseförsäkring.

Om du betalar hotellet på plats med Amex-kortet så är det ju inga problem.
 
Är din fråga vad som gäller om hotellet betalas med annat kort än ditt Amex-kort? Om ja, så gäller inte Amex reseförsäkring.

Om du betalar hotellet på plats med Amex-kortet så är det ju inga problem.
Det är ju besynnerligt hur denna myt fortsätter att spridas. Väskorna är försenade på en flygresa. Amex skiter fullständigt i andra aktiviteter, exv om man bor privat eller inte. Man ska ju inte behöva gå igenom en grundlig ekonomisk revision och visa upp alla kontoutdrag för sig själv, partners och andra som skulle ha möjlighet att betala hotell och andra kostnader. :D
 

Tonton

Medlem
Det är ju besynnerligt hur denna myt fortsätter att spridas. Väskorna är försenade på en flygresa. Amex skiter fullständigt i andra aktiviteter, exv om man bor privat eller inte. Man ska ju inte behöva gå igenom en grundlig ekonomisk revision och visa upp alla kontoutdrag för sig själv, partners och andra som skulle ha möjlighet att betala hotell och andra kostnader. :D


Nej, de skiter inte alls i det? De kollar sådant.
 

TP12

Medlem
Det är ju besynnerligt hur denna myt fortsätter att spridas. Väskorna är försenade på en flygresa. Amex skiter fullständigt i andra aktiviteter, exv om man bor privat eller inte. Man ska ju inte behöva gå igenom en grundlig ekonomisk revision och visa upp alla kontoutdrag för sig själv, partners och andra som skulle ha möjlighet att betala hotell och andra kostnader. :D

Detta har du väl diskuterat tidigare och fått svar på att det inte är någon myt. Tex. Banköverföring via kreditkort för att få försäkring? | Sida 2 | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor men tråden som helhet ger bra svar.
 
Toppen