Senaste nytt

SAS introducerar bekräftade uppgraderingar på interkontinentala flygningar

Funkar, åker till nyc idag uppgraderade mamma fick svar igår dvs 24 h innan. Dock 40k från 30k känns sådär...

frågan är om detta går att kombinera med optionstown, dvs ha två vägar till ev uppgradering

om man t.ex blir uppgraderad med poäng, betalar optionstown tillbaka då eller?

Om du bokar både samtidigt, så lär poänguppgraderingen gå igenom före OT och då kan OT inte uppgradera dig. Således bör de betala tillbaka din UtO-avgift.

Om du däremot först får igenom en OT, så kan du troligen göra en poänguppgradering Y->C ovanpå detta. Men jag tycker det verkar otroligt att man skulle få igenom en OT M->Y men inte M->C (vilket man alltid ska välja om man kan) och sedan få igenom en förbokad poänguppgrade.

Nu blev det lite rörig beskrivning, hoppas ni fattar...

Hellre betalar lite högre pris med poäng om jag får bekräftat upgrade istället att vänta tills du är på flygplats och får veta om det blir upgrade eller inte.

Hellre betalar jag lägre och kan direkt se om det finns uppgraderings stolar lediga, antingen direkt vid köp av biljetten eller när jag vill senare om uppgraderings stol öppnas upp.

Oj glömde visst, det är ju inte på SK... ;)

Funkar hittills bra för mig; enkel och snabb registrering av önskemål om uppgradering, och sisådär 40 timmar före avgång fick jag en ny bokningsbekräftelse via mail. Nu slipper jag stå och hänga vid gaten i morgon kväll.

Hm, bokningsklass P, tydligen. Finns den? :)

Last edited:
Nja, det är väl fortfarande inte en katastrof med tanke på att de inte tar ut några extra avgifter som vissa andra bolag gör

Men man kunde ju nästan kräva att man blev uppgraderad ÄVEN på anslutande sträckor i den mån de sträckorna har en högre serviceklass (exempelvis intra-Skandinavien) fast det var väl lite för mycket begärt...

Hm, bokningsklass P, tydligen. Finns den? :)

Eftersom P är en bokingsklass för bonusresa blir man lite förvånad att den annvänds till detta. Om de enbart tänker uppgradera till Business Class om det finns I-klass ledigt kommer det inte hända ofta. Men det kanske är så att de tar den lägsta bokningsklassen i den aktuella serviceklassen när de bestämt sig för att uppgradera. Det spelar hur som helst mindre roll eftersom poängintjäning sker enligt den ursprungliga biljetterade bokningsklassen.

Toppen