Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

taxvalp

Medlem
Jag skulle också säga att det är en stor svaghet för en flygplats att inte ha lounger utanför passkontrollen. Jämför tex Helsingfors Vanda. Det är väl rätt klart att en flygplats vill ha alla resenärer så fort som möjligt på "utsidan"? Dels för att inte riskera förseningar med passagerare som inte hinner fram (och efterföljande avlastning av baggage). Dels för att det går att sälja på de diverse varor och tjänster när de är där.

Men har det inte åtminstone funnits en lounge i F-piren? Har ett svagt minne av att suttit i en lounge i södra änden av F-piren före en resa med Qatar.

Stämmer, lounge fanns där före pandemin. Användes av Qatar m fl men även tillgång med Priority Pass.
 

RobHK

Medlem
Men har det inte åtminstone funnits en lounge i F-piren? Har ett svagt minne av att suttit i en lounge i södra änden av F-piren före en resa med Qatar.

Yes, jag brukade köra den loungen med diverse kreditkort, eller när jag flög Qatar. God delicato-chockladtårta! Men somsagt, SAS som ändå får anses vara huvudflygbolaget har bara sina båda SAS lounger brevid varandra på fel sida.

Givetvis om man sällan flyger via F-piren ser man inte problemet, men måste väl för tusan kunna se ett problem även om det inte drabbar än själv. Jag drabbas inte av barnvagnsproblemet som beskrivs i denhär tråden men kan väl ändå hålla med om att det är urkasst!
 

RobHK

Medlem
När jag senast tog mig till F-piren för tre veckor sedan. Tyckte synd om alla dom som skulle med flighter till mellanöstern och inte hade EU pass. Jag gled igenom på 15-20 min, men det va minst 1h för dom. Då var det också rejäla köer igenom Security, snacka om att man behöver va tidigt på flygplatsen om man ska hinna njuta av loungen. Även Pontus ligger ju så att säga på fel sida.
92697e9676c8f344d1a04538a9b8a23f.jpg
 

EgOscar

Medlem
Inte ett problem? Fråga dom som inte har EU pass, 1h räcker nog inte ens i den kön.
Lustigt att jag tycker det är katastrof-dåligt och du inte ens upplever det som ett problem :D

Jag har sympati för de som behöver köa i en timme, stressigt. Men förhoppningsvis löser sig bemanningsfrågan/köproblemet under hösten.

Att enstaka resenärer ibland inte får tillgång till lounge är sk i-landsproblem. Get over it eller alternativt: kontakta Menzies eller AMEX, förmå dem att starta upp loungen (igen). För det känns orealistiskt att just SAS i dagens läge skulle investera i en ny lounge på Arlanda.
 

RobHK

Medlem
Att enstaka resenärer ibland inte får tillgång till lounge är sk i-landsproblem. Get over it eller alternativt: kontakta Menzies eller AMEX, förmå dem att starta upp loungen (igen). För det känns orealistiskt att just SAS i dagens läge skulle investera i en ny lounge på Arlanda.

Du drar i-landsproblemskortet när diskussion är vad som är dåligt med Arlanda flygplats? :)

Givet att Menzies lokalen finns, så hade ju SAS ganska enkelt kunna stänga sin ena lounge och ha en på vardera sida..
 

AABack2ARN

Medlem
Att hänvisa till att andra flygplatser också har problem gör inte Arlanda till en bättre flygplats tycker jag men så jäkla illa tycker jag kanske inte att Arlanda är trots allt.

Dock är det helt klart att Arlanda inte är speciellt bra anpassad för att flera stora långdistansplan skall avgå "samtidigt" från non-schengen (eller samtidigt överhuvudtaget om man ska vara petig). Jämför med Helsingfors som har massor med automatgater och ett stort antal manuella luckor för att hantera in- och utträde ur Schengen. På Arlanda finns väl inte plats för mer än 5-6 luckor med nuvarande konstruktion. Dessutom har Helsingfors en transfer security area som snabbt kan hantera flera långdistansplan parallellt. Finavia (tillsammans med Finnair) har ju helt klart lyckats bättre än vår svenska motsvarighet att skapa en attraktiv flygplats.

Att bygga en SAS lounge i Non-schengen tror jag är orealistiskt och jag tycker mig läsa i andra trådar att "njutningen" är begränsad på flygplatserna i Chicago och New York. En eventuell lounge på Arlanda lär ju knappast bli större än de egna i USA.
 

palmen

Moderator
Givet att Menzies lokalen finns, så hade ju SAS ganska enkelt kunna stänga sin ena lounge och ha en på vardera sida..
Det skulle ju inte fungera då guld loungen går på bristningsgränsen och folk får köa för att komma in där, att då stänga en av de två loungers för att flytta till F piren skulle inte göra problemet bättre. Dessutom skulle det behövas två uppsättningar personal för att ta hand om loungerna och istället för att kunna nyttja samma personal.

Det finns definitivt ett behov av Lounge ute i F piren (non Schengen). Men med tanke på hur få avgångar det är per bolag så skulle nog en 3e part lounge vara det mest resonabla. Som påtalat om tex CPH där sas inte heller har lounge efter passkontroll trots avsevärt fler avgångar per dag och nästan long haul. Där finns det dock två 3e part lounger (om jag kommer ihåg rätt).
 

RobHK

Medlem
Ja ni har nog rätt att 3:e partslounge vore bättre, men vore trevligt om man kunde komma in med EB status också. Men bara den tidigare Menzies var ju också bra!
 

mha321

Medlem
När jag senast tog mig till F-piren för tre veckor sedan. Tyckte synd om alla dom som skulle med flighter till mellanöstern och inte hade EU pass. Jag gled igenom på 15-20 min, men det va minst 1h för dom. Då var det också rejäla köer igenom Security, snacka om att man behöver va tidigt på flygplatsen om man ska hinna njuta av loungen.

Inte bara dem. Det går tex London flighter samtidigt. Och de får också roa sig med 1.5+ timmar i passkö.

Det gäller definitivt att undvika de avgångarna då också. Men det finns en eller två sas avgångar där tex som passar väldigt bra till anslutningar i London mot USA. Där har jag flera bekanta som nätt och jämt hunnit med sina flighter pga den kön..

Givet att Menzies lokalen finns, så hade ju SAS ganska enkelt kunna stänga sin ena lounge och ha en på vardera sida..

SAS nuvarande lounger är ju redan överfulla och har under sommaren ofta haft stopp på insläpp. De kan definitivt inte stänga.

Det skulle isåfall handla om att öppna en till. Vilket iofs vore trevligt men inte känns sannolikt. Utöver ett par longhaul flyg under ett par timmar , så skulle ju den loungen istället ha ganska låg beläggning under större delen av dagarna med enstaka flyg till tex London. Alternativet vore att göra som i ord tex och helt enkelt bara ha öppet ett par timmar före USA avgångarna, men då skulle det nog bli en hel del klagomål från tex London resenärer.

Var det inte dessutom en gång i tiden snack om att sas var på väg att öppna en lounge i F, men att de planerna lades ner om det var antingen vid finanskrisen eller stejk&saskris 2012.

Det finns definitivt ett behov av Lounge ute i F piren (non Schengen). Men med tanke på hur få avgångar det är per bolag så skulle nog en 3e part lounge vara det mest resonabla. Som påtalat om tex CPH där sas inte heller har lounge efter passkontroll trots avsevärt fler avgångar per dag och nästan long haul. Där finns det dock två 3e part lounger (om jag kommer ihåg rätt).

Ja om något borde sas ha en lounge där på cph.

Och Arlanda borde definitivt ha en partner lounge. Kanske något för den berömda Pontus att titta på :) men nogon form av priority pass/lounge key vore passande. Och sas kunde få tex lyxa på med att ge voucher/gratis insläpp till tex intercont business kunder medans övriga (ebg/d/plus) fick lösa det själva.
 

palmen

Moderator
Och Arlanda borde definitivt ha en partner lounge. Kanske något för den berömda Pontus att titta på :) men nogon form av priority pass/lounge key vore passande. Och sas kunde få tex lyxa på med att ge voucher/gratis insläpp till tex intercont business kunder medans övriga (ebg/d/plus) fick lösa det själva.
Får man drömma lite så skulle de öppna en "Polaris" liknande lounge som man bara har access till i Business samt EBP och kanske EBD också. Behöver ju inte vara ala carte meny, men lite bättre mat och kanske en bemannad bar. Har man den då öppen till tiden som det är USA avgångar så täcker det den största delen, samt att det är där omkring som Mellanöstern bolagen har sina avgångar också med längre köer. Skulle ju kunna fungera med öppet typ 4h per dag.
 
Toppen