Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Arlanda lämnar helt klart mycket mer att önska. Men riktigt så illa som "moderna Europas" sämsta flygplats tycker jag nog inte att ARN förtjänar att utses till. Utöver CDG (särskilt term. 1) och GOT så tycker jag nog att valfri LCC-flygplats snor ARN på jumboplaceringen!

Du har nog helt rätt i att anledningen att ingen specialbehandling ges nog kan tillskrivas Jantelagen... Det är väl därför ARN och SAS är nästan ensamma om att nästan aldrig ha fungerande prio boarding eller prio bagage?!

Åkte med SAS från HKG till Arlanda för några år sen. Full focus gällande prioritet, boarding, barn och barnvagnar mm var helt exemplariskt i Hong Kong. Det första vi ser av Sverige på F piren är en icke fungerande rulltrappa upp till gången som leder till passkontrollen :)
 

JohnR

Medlem
En grej jag irriterade mig på nu när jag var på besök.

Varför kan man inte längre hämta/lämna av folk direkt vid terminalen? Hänvisad till en parkering med trappor/hiss för att kunna checka in? Är detta temporärt pga ombyggnation?
 

mha321

Medlem
En grej jag irriterade mig på nu när jag var på besök.

Varför kan man inte längre hämta/lämna av folk direkt vid terminalen? Hänvisad till en parkering med trappor/hiss för att kunna checka in? Är detta temporärt pga ombyggnation?

Det stängdes åtminstone i samband med att bygget påbörjades. Återstår att se om det blir kvar när det är klart.
 
Som boendes i Malmö så är ju Kastrup (CPH) min huvudsakliga flygplats, med Sturup (MMX) på andra plats.

Jag har dock passerat Arlanda (ARN) några gånger, främst transit till Hongkong (HKG) och New York (EWR) eller inrikes.
De saker jag reflekterat kring som jag tycker borde förändras (nu är detta 2 år gamla minnesbilder, så det kan ju ha ändrats redan) är att passkontrollen borde uppgraderas till att ha mer självservice, som man bl a har på Kastrup. Jag tror att det skulle öka kapaciteten och därmed tempot lite.

Jag vill också minnas att man vid ankomst, efter passkontrollen, hamnar vid bagagebanden vilket jag tyckte var ganska irriterande eftersom jag hade vidare flygning söderut till Kastrup. Man borde ha möjligheten att, som på Kastrup, välja ett "spår" som leder in till avgångshallen istället för att behöva ta omvägen förbi bagagebanden.


Någon gång har jag också flugit point-to-point CPH/MMX-ARN eller omvänt, men jag kan inte påstå att jag upplevt några särskilda störningsmoment då. Tvärtom så har jag oftast gillat att passera genom Arlanda, men det kan ju kanske bero på att det är lite omväxling från mitt vanliga resemönster. :)

Kommer att passera ARN igen i september. Vi får väl se om jag fortfarande är positiv då. :)

Eftersom (SAS)lounge efter passkontrollen nämnts i tråden så tänkte jag bara säga att jag håller med. Någon form av lounge efter passkontrollen är önskvärt. Jämfört med Kastrup så är det på Arlanda ganska långt mellan SAS lounge och passkontrollen. Med en, som jag upplever det, ganska långsam passkontroll så hade det absolut varit ett lyft med en lounge efter passkontrollen.

Jag vill dock säga att behovet inte enbart finns hos EBD eller EBP utan hos alla som normalt sett är berättigade till lounge, så om SAS mot förmodan skulle öppna en lounge efter passkontrollen så hoppas jag att det är en som välkomnar EBG+ och businesspassagerare.

Men, jag tror inte att det är särskilt troligt att SAS öppnar ytterligare en lounge på ARN, även om man ju faktiskt hade tre lounger tidigare och nu bara två. En tredjeparts lounge kan så klart vara ett alternativ och att SAS då ger EBG+ samt businesspassagerare access till den.
 

palmen

Moderator
Jag vill också minnas att man vid ankomst, efter passkontrollen, hamnar vid bagagebanden vilket jag tyckte var ganska irriterande eftersom jag hade vidare flygning söderut till Kastrup. Man borde ha möjligheten att, som på Kastrup, välja ett "spår" som leder in till avgångshallen istället för att behöva ta omvägen förbi bagagebanden.
Det finns transit security innan bagagebanden, och fanns innan pandemin också. Det är fullt möjligt att komma airside igen även om du kommer från non Schengen.

Eftersom (SAS)lounge efter passkontrollen nämnts i tråden så tänkte jag bara säga att jag håller med. Någon form av lounge efter passkontrollen är önskvärt. Jämfört med Kastrup så är det på Arlanda ganska långt mellan SAS lounge och passkontrollen. Med en, som jag upplever det, ganska långsam passkontroll så hade det absolut varit ett lyft med en lounge efter passkontrollen.
Så långt är det inte, tar typ 1 minut att gå. På Kastrup tar det ju dock 10 sekunder så i jämförelse är det mycket längre. Men att Arlanda skulle bedömas som dåligt dör att det är 1 minut till passkontroll från lounge så har man väldigt höga krav om det skulle ses som dåligt.
 
Det finns transit security innan bagagebanden, och fanns innan pandemin också. Det är fullt möjligt att komma airside igen även om du kommer från non Schengen.

Tack, bra att veta.

Jag vet med bestämdhet att jag åtminstone två gånger har hamnat vid bagagebanden efter passkontrollen. Samtidigt så ser jag i min resehistorik att jag vid minst fyra tillfällen anlänt ARN från HKG så troligtvis har jag vid minst två tillfällen hamnat airside igen.
Antingen så var det dåligt skyltat (=ARN förbättringspotential) eller så behövde jag nya glasögon (är i så fall redan åtgärdat nu :)).

Eller så var jag inte riktigt vaken. Det är nog kroniskt, så det får jag leva med. :)

Nu vet jag i alla fall till nästa gång jag anländer från non-Schengen, även om det troligvis inte kommer att bli särskilt ofta nu när HKG linjen inte finns längre. :(
 

Sir Lemon

Medlem
Det finns transit security innan bagagebanden, och fanns innan pandemin också. Det är fullt möjligt att komma airside igen även om du kommer från non Schengen.


Så långt är det inte, tar typ 1 minut att gå. På Kastrup tar det ju dock 10 sekunder så i jämförelse är det mycket längre. Men att Arlanda skulle bedömas som dåligt dör att det är 1 minut till passkontroll från lounge så har man väldigt höga krav om det skulle ses som dåligt.
1 minut från SAS-loungerna ARN till passkontrollen?
 
Det finns transit security innan bagagebanden, och fanns innan pandemin också. Det är fullt möjligt att komma airside igen även om du kommer från non Schengen.


Så långt är det inte, tar typ 1 minut att gå. På Kastrup tar det ju dock 10 sekunder så i jämförelse är det mycket längre. Men att Arlanda skulle bedömas som dåligt dör att det är 1 minut till passkontroll från lounge så har man väldigt höga krav om det skulle ses som dåligt.

Nja, här känner jag nog att jag vågar protestera. Jag har aldrig klarat att gå från loungen till passkontrollen på Arlanda på 1 minut. Jag har korta ben, men inte så korta. Det måste väl ändå vara närmre 5 minuter att gå?
 

mha321

Medlem
1 minut från SAS-loungerna ARN till passkontrollen?
Nja, här känner jag nog att jag vågar protestera. Jag har aldrig klarat att gå från loungen till passkontrollen på Arlanda på 1 minut. Jag har korta ben, men inte så korta. Det måste väl ändå vara närmre 5 minuter att gå?
Speciellt långt tycker jag inte det är, men definitivt mer än 1 minut. En mycket odetaljerad koll på Google ger att det är minst 400m. Världsrekordet på 400m är visserligen under 45 sekunder, men det är knappast på flygplats och i typisk rese utstyrsel....
 
Toppen