Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

Bryant

Medlem
De vill väl bara att man ska anmäla sin saknade väska till flygbolaget, för det gör man väl normalt sett vid ankomst om den inte finns på bandet? Annars skulle alla kunna hävda att väskan är försenad. Förstår inte riktigt problemet här.
Som @taxvalp skriver har jag koll på att väskan måste anmälas. Annars har jag ju inte ens ett case.

Under processen online fick jag frågan två ggr om jag försökt få ersättning från flygbolaget. Efter andra frågan om jag verkligen inte har kontaktat flygbolaget fick jag avslag med motiveringen, kontakta flygbolaget i första hand gällande ersättning. (Jag hade inte kontaktat flygbolaget då jag vid tidigare tillfällen gått direkt till försäkringsbolaget)

Jobbigt läge och en onödigt lång process om detta blir praxis…


”Ovanstående beslut är baserat på de försäkringsvillkor som gäller för dig och på de underlag som vi fick när du gjorde din skadeanmälan.

Vad är nästa steg

Vänligen var i direkt kontakt med det ansvariga transportföretaget. Mer information om hur du kommer i kontakt med dem kan du finna på deras hemsida.

Efter att du varit i kontakt med ditt transportföretag

Om du inte är nöjd med svaret från ditt transportföretag, ber vi dig vänligen att skapa ett nytt anspråk på:”
 
Som @taxvalp skriver har jag koll på att väskan måste anmälas. Annars har jag ju inte ens ett case.

Under processen online fick jag frågan två ggr om jag försökt få ersättning från flygbolaget. Efter andra frågan om jag verkligen inte har kontaktat flygbolaget fick jag avslag med motiveringen, kontakta flygbolaget i första hand gällande ersättning. (Jag hade inte kontaktat flygbolaget då jag vid tidigare tillfällen gått direkt till försäkringsbolaget)

Jobbigt läge och en onödigt lång process om detta blir praxis…


”Ovanstående beslut är baserat på de försäkringsvillkor som gäller för dig och på de underlag som vi fick när du gjorde din skadeanmälan.

Vad är nästa steg

Vänligen var i direkt kontakt med det ansvariga transportföretaget. Mer information om hur du kommer i kontakt med dem kan du finna på deras hemsida.

Efter att du varit i kontakt med ditt transportföretag

Om du inte är nöjd med svaret från ditt transportföretag, ber vi dig vänligen att skapa ett nytt anspråk på:”
OK, du har ju kontaktat Swiss. Avvakta deras svar och ta det därefter via Amex, beroende på vad Swiss svarar. Då kan du svara ja på deras fråga.
 

Migato

Medlem
Har också försenat bagage och tänkte göra anspråk när jag kommer hem. Jag kan å ena sidan förstå mängden ärenden som uppstår just nu i allt kaos men samtidigt betalar man ju för att få en reseförsäkring, varför göra det om försäkringsbolaget ska slussa en vidare till flygbolaget.

Om jag inte kan nyttja försäkringen som Amex har genom Axa, ska då Axa stå för kortavgiften eller del av kortavgiften? Väldigt extremt exempel, men principen är väl det viktiga. Varför betala eller ens ha en försäkring om man inte kan nyttja den?
 
Har också försenat bagage och tänkte göra anspråk när jag kommer hem. Jag kan å ena sidan förstå mängden ärenden som uppstår just nu i allt kaos men samtidigt betalar man ju för att få en reseförsäkring, varför göra det om försäkringsbolaget ska slussa en vidare till flygbolaget.

Om jag inte kan nyttja försäkringen som Amex har genom Axa, ska då Axa stå för kortavgiften eller del av kortavgiften? Väldigt extremt exempel, men principen är väl det viktiga. Varför betala eller ens ha en försäkring om man inte kan nyttja den?
Principen för att få ersättning från en försäkring är ju att man inte får ersättning någon annanstans ifrån för exakt samma saker. Axa har väl konstaterat att flygbolag har börjat ge ersättning för försenat bagage. Annars skulle de ju inte fråga. Det är inte ens säkert de kräver bevis på att man försökt, utan bara accepterar ett svar att man gjort det utan att få ersättning.
 

Migato

Medlem
Principen för att få ersättning från en försäkring är ju att man inte får ersättning någon annanstans ifrån för exakt samma saker. Axa har väl konstaterat att flygbolag har börjat ge ersättning för försenat bagage. Annars skulle de ju inte fråga. Det är inte ens säkert de kräver bevis på att man försökt, utan bara accepterar ett svar att man gjort det utan att få ersättning.
Får väl testa själv innan jag drar slutsatser men Austrians (flygbolaget i mitt fall) policy är enbart att bekosta en del av ens inköp.
”We will pay a share of the cost of any replacement items purchased (cosmetics, undergarments, clothing).”
 
Får väl testa själv innan jag drar slutsatser men Austrians (flygbolaget i mitt fall) policy är enbart att bekosta en del av ens inköp.
”We will pay a share of the cost of any replacement items purchased (cosmetics, undergarments, clothing).”
Om Axa ersätter mer eller allt hade jag gått direkt till dem med hänvisning till att jag inte skulle vara nöjd med ersättningen från Austrian.
 

taxvalp

Medlem
Principen för att få ersättning från en försäkring är ju att man inte får ersättning någon annanstans ifrån för exakt samma saker. Axa har väl konstaterat att flygbolag har börjat ge ersättning för försenat bagage. Annars skulle de ju inte fråga. Det är inte ens säkert de kräver bevis på att man försökt, utan bara accepterar ett svar att man gjort det utan att få ersättning.

Helt rätt. Försäkringsbolaget kan sedan driva frågan vidare mot flygbolaget, vilket är helt rimligt. Det har jag varit med om när jag av misstag blev inkopierad i en mejltråd mellan Axa och Air NZ, som hade slarvat bort vårt bagage.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Bryant

Medlem
För att ytterligare dra ut på tiden fick jag idag ett mejl från swiss där de önskar mer info för att gå vidare med ärendet.

Kopia på pass
Kopia på boardingkort
En pdf som skall fyllas i för att sedan skickas tillbaka.

Ungefär samma info som fylldes i online. Varför, varför kan man inte få all info direkt i första steget?

Det är så lite pengar att jag knappt orkar med byråkratin :).
 

taxvalp

Medlem
Talade med Axa i går. De har en anhopning av ärenden (ingen överraskning) och ligger efter. Normalt brukar det ta fem arbetsdagar men väntetiden är nu veckor (snarare än månader): enligt kundtjänst.
 

Hachans

Medlem
Principen för att få ersättning från en försäkring är ju att man inte får ersättning någon annanstans ifrån för exakt samma saker. Axa har väl konstaterat att flygbolag har börjat ge ersättning för försenat bagage. Annars skulle de ju inte fråga. Det är inte ens säkert de kräver bevis på att man försökt, utan bara accepterar ett svar att man gjort det utan att få ersättning.

En av anledningarna till att de börjat efterfråga bevis på att man hört av sig till flygbolaget är ju för att försäkringarna börjat missbrukas. Folk skickar in anspråk på flera håll vilket inte är tanken.

Försäkringen ska ju täcka det som flygbolaget inte täcker. Då är det rimligt att man först frågar flygbolaget.

Sen borde det finnas en gräns för hur lång tid flygbolaget får ta på sig. Har väntat en månad på att höra av KLM nu och skickat in anspråk till AXA med hänvisning till ärendenumret och att det nu gått mer än en månad. Får se vad de säger.
 
Toppen