Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

PP4EH

Medlem
Tack för bra input & information.

Då är det mao Lufthansa long-haul man ska satsa på... :)
Visst fan är det så.
Bara att bli flytande på Tyska, och sen klara något som heter DLR test.
Ungefär i klass med ett NASA test haha.

Eller så tar du dina talanger till Kina och tjänar 300K usd på ett år efter skatt om du kan flyga en 787 dreamliner från vänster sätet.
 

MrDollar

Medlem
I mitt fall är nog att lära sig tyska minsta problemet...
Har inte ens suttit i en flightsimulator... Men för 300k usd efter skatt är jag villig att göra ett gott försök i en riktig 787, oavsett vilken sida sätet är på... :rolleyes:
Visst fan är det så.
Bara att bli flytande på Tyska, och sen klara något som heter DLR test.
Ungefär i klass med ett NASA test haha.

Eller så tar du dina talanger till Kina och tjänar 300K usd på ett år efter skatt om du kan flyga en 787 dreamliner från vänster sätet.
 

PP4EH

Medlem
Men isåfall är det ju inte pilotbrist, utan pilotöverskott p g a att en del aktörer är nära konkurs och ingen vill jobba där.
Beror på hur det ser på det, folk har en tendens att tänka lokalt.

Globalt som flyg är så kom boeing med en rapport att under dom närmsta 20 åren behövs det 637.000 piloter globalt.

Av dom ca 130.000 i Europa.

Så NAS kan gå i konkurs ett par gånger om det löser inte problemet.
 
Varför är det så då? Borde inte det gå att ändra på? Givetvis behöver man börja om till viss del om det är en helt annan flygplanstyp men det låter som det är något annat som stoppar här?

Min gissning är att flygbolagen införde systemet från början för att det passar dem bäst.
Har du en arbetsplats där alla arbeten är i princip identiska, är det svårt att motivera att man tar in någon som omedelbart får högre lön än den som redan haft samma jobb i flera år.

Dessutom slipper flygbolagen oroa sig för att man plötsligt förlorar medarbetare som behöver täckas upp - svårt för piloterna att hoppa in och flyga två flygplan samtidigt :eek:
 

Canadien

Medlem
Globalt som flyg är så kom boeing med en rapport att under dom närmsta 20 åren behövs det 637.000 piloter globalt.
Men då bör ju rimligtvis SAS tvingas ta bort denna policy som försvårar att anställa erfarna piloter? Eller är det facket som håller emot och vill värna de som finns inom SAS?
 
Toppen