Ska spela djävulens advokat lite ( är djävulen själv kind of sort of)
Dom har en poäng att SAS via media målar upp en bild av deras arbetssituation, inte minst lönerna på ett felaktigt sätt.
Ni har alla säkert läst om snitt lönen på 95000kr, det lämnar inte mycket till övers för sympati från folket.
Men då dom 95000kr inte är lögn så är det en ordentligt sanning med modifikation.
SAS piloterna har väldiga skillnader mellan dom olika senioriteterna. Det sitter en grupp gamla rävar där som har helt sinnesjuka inkomster, dessa är dom som drar upp snittlönen. 50% av dessa piloter går i pension under dom kommande 3-5 åren. SAS själva har bekräftat att dom skall anställa 150 piloter på år dom kommande 10 åren, och att dessa nya piloter kommer kosta långt mycket lägre än dom befintliga legenderna..och det kommer ge mycket mer klirr i kassan hos SAS.
Så hur ser det ut för en ny SAS pilot lönemässigt?
Styrman går in på 33K upp till 68K ( över 20 år!!!)
Kapten går in på 60K upp till 86K ( över 15år, då det i snitt tar 8 år innan du blir uppgraderad)
Detta är då exklusive traktamenten som jag inte tycker ska nämnas ens i media, men det gör det. Ett traktamente är inget man får gratis, man måste spendera tid borta från hemmet så det är en personligt pris man betalar för dom pengarna.
För jämförelse, och det SAS piloterna menar med marknadsmässiga löner.
Luthansa ( man vill gärna jämföra flag carrier med flag carrier)
Styrman går in på 55K upp till 120K ( över 20 år )
Kapten går in på 135K upp till 155K ( över 15 år)
Dessa är shorthaul lönerna på LH, en longhaul kapten på LH med högsta senioritet drar in 243K i månaden!
Låt oss ta Norwegian som SAS gillar att kolla ner på.
Styrman går in på 40K upp till 68K
Kapten går in på 70K upp till 100K
Så !