Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

PP4EH

Medlem
Men då bör ju rimligtvis SAS tvingas ta bort denna policy som försvårar att anställa erfarna piloter? Eller är det facket som håller emot och vill värna de som finns inom SAS?
Ja kraven blir ju lägre och lägre, supply and demand.
Men många bolag gillar att forma piloter i sina egna led, man vill gärna ha någon ung som jobbar upp sig.
Säkerligen så att facket har ett finger med i spelet.
Tyska pilot facket låter bland annat inte Lufthansa slopa kravet på tyska eller DLR testerna.
 

Alf

Medlem
Vill man jobba på hemmaplan blir ju möjligheterna alltid mindre att byta arbetsgivare, speciellt om man ligger i toppskiktet. Lufthansa har alltid betalt bra, men alla piloter kan inte jobba där. Tycker inte senioritetslisan hos SAS är särskilt negativ. Det finns ganska många 40 åriga kaptener i bolaget.
Det blir ju ofta strul med senioritet vid nerdragningar och sammanslagningar. Det var många kaptener från Linjeflyg som fick sätta sig i högersits och offra ett befälsstreck när dom fick gå över till SAS vid sammanslagningen trots att många hade betydligt större erfarenhet än kaptenen dom fick flyga med.

Det handlar ändå i allmänhetens ögon som en lyxstrejk. Det finns vissa yrkesgrupper som har svårt att få stöd från allmänheten vid sina strejker, med all rätt. Några exempel:
- piloter inom SAS
- flygledare
- sopåkare i Stockholm
- hamnarbetare som tillhör syndikalisterna
 

apknug

Medlem
Vill man jobba på hemmaplan blir ju möjligheterna alltid mindre att byta arbetsgivare, speciellt om man ligger i toppskiktet. Lufthansa har alltid betalt bra, men alla piloter kan inte jobba där. Tycker inte senioritetslisan hos SAS är särskilt negativ. Det finns ganska många 40 åriga kaptener i bolaget.
Det blir ju ofta strul med senioritet vid nerdragningar och sammanslagningar. Det var många kaptener från Linjeflyg som fick sätta sig i högersits och offra ett befälsstreck när dom fick gå över till SAS vid sammanslagningen trots att många hade betydligt större erfarenhet än kaptenen dom fick flyga med.

Det handlar ändå i allmänhetens ögon som en lyxstrejk. Det finns vissa yrkesgrupper som har svårt att få stöd från allmänheten vid sina strejker, med all rätt. Några exempel:
- piloter inom SAS
- flygledare
- sopåkare i Stockholm
- hamnarbetare som tillhör syndikalisterna
Nu är det ju mer än 25 år sedan SAS och Linjeflyg slogs ihop. Vore intressant att veta om denna senioritets problematik skulle kunna hända idag eller om avtalen och fackens makt har ändras tillräckligt?
 

apknug

Medlem
SAS ombordanställda är alltid duktiga på.att tala om hur "mycket" de får arbeta under vissa perioder. När man frågar dem hur mycket de jobbar totalt på ett år då brukar klockan bli mycket och de får annat för sig.

Jag vet ingen annan yrkesgrupp som har inskrivet i sina avtal att de skall jobba så fruktansvärt lite totalt sett, en vanlig dödlig jobbar ca 1 800 timmar om året. Frågan till en SAS kapten som jobbat 7 helget på raken blir? Hur många timmar jobbade du på dessa veckor och hur mycket ledigt har du nu? Förresten hur många timmar jobbar du på ett år?
 

PP4EH

Medlem
SAS ombordanställda är alltid duktiga på.att tala om hur "mycket" de får arbeta under vissa perioder. När man frågar dem hur mycket de jobbar totalt på ett år då brukar klockan bli mycket och de får annat för sig.

Jag vet ingen annan yrkesgrupp som har inskrivet i sina avtal att de skall jobba så fruktansvärt lite totalt sett, en vanlig dödlig jobbar ca 1 800 timmar om året. Frågan till en SAS kapten som jobbat 7 helget på raken blir? Hur många timmar jobbade du på dessa veckor och hur mycket ledigt har du nu? Förresten hur många timmar jobbar du på ett år?
Vet inte hur det är med cabin crew, men piloterna får inte jobba mer än 1000 flygtimmar per år. Varför? jo säkerhet.
Sen finns det en jäkla massa andra tids regler per dygn och vecka bla bla bla, allt med säkerhet som baktanke.

Ska ge dig ett exempel på min vecka.

Jag åkte hemifrån 02.50 natten mellan Söndag och Måndag.
Jag är inte hemma förrän Lördag vid 16.50.

Alltså borta i 134 timmar denna veckan.

Måndag var en resedag för att komma dit jag skulle flyga ifrån.
På måndag lämnade jag hotellet 23 och var på nästa hotell 04, så 5 timmar tjänst. ( flyg tid 1 tim 40 min)
Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)
Fredag lämnar jag hotellet 20 och är på nästa hotell 00, Så 4 timmar tjänst ( flyg tid 1tim 40)
På Lördag åker jag hem och är hemma som tidigare nämnt 16.50

Så total tjänstetid denna vecka 34 timmar
Total flyg tid 13 tim 20 min.

Så gör jag 3 av 4 veckor i månaden ( diffar lite beroende på rutt) och den 4e veckan är jag ledig.

Så bestäm du hur du vill se det.

Ser du det som 13tim. 20 min i veckan så klart man tycker att piloterna grinar

Ser du det som 34 timmar så är du inte långt i från en vanlig tjänst ( 40 timmars vecka)

Ser du det som att jag är borta 134 timmar från hemmet i veckan så har jag en lön sämre än en Mcdonalds anställd.

PS
Jag har ett ganska bra schema jämfört med många andra i branschen.
 

apknug

Medlem
Vet inte hur det är med cabin crew, men piloterna får inte jobba mer än 1000 flygtimmar per år. Varför? jo säkerhet.
Sen finns det en jäkla massa andra tids regler per dygn och vecka bla bla bla, allt med säkerhet som baktanke.

Ska ge dig ett exempel på min vecka.

Jag åkte hemifrån 02.50 natten mellan Söndag och Måndag.
Jag är inte hemma förrän Lördag vid 16.50.

Alltså borta i 134 timmar denna veckan.

Måndag var en resedag för att komma dit jag skulle flyga ifrån.
På måndag lämnade jag hotellet 23 och var på nästa hotell 04, så 5 timmar tjänst. ( flyg tid 1 tim 40 min)
Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)
Fredag lämnar jag hotellet 20 och är på nästa hotell 00, Så 4 timmar tjänst ( flyg tid 1tim 40)
På Lördag åker jag hem och är hemma som tidigare nämnt 16.50

Så total tjänstetid denna vecka 34 timmar
Total flyg tid 13 tim 20 min.

Så gör jag 3 av 4 veckor i månaden ( diffar lite beroende på rutt) och den 4e veckan är jag ledig.

Så bestäm du hur du vill se det.

Ser du det som 13tim. 20 min i veckan så klart man tycker att piloterna grinar

Ser du det som 34 timmar så är du inte långt i från en vanlig tjänst ( 40 timmars vecka)

Ser du det som att jag är borta 134 timmar från hemmet i veckan så har jag en lön sämre än en Mcdonalds anställd.

PS
Jag har ett ganska bra schema jämfört med många andra i branschen.
Kul input men jag kan inte och många med mig kan inte räkna tiden det tar att åka till jobbet som arbetstid. Det finns inte många, skulle säga nästan ingen, mer än SAS crew som kan räkna tiden det tar att resa till jobbet så som arbetstid.

Ryanair hade "rykte" om sig att "tvinga" piloterna att jobba 999 timmar per år, detta var på.den tiden då SAS piloter jobbade 500-600 timmar. Per år.

Så frågan kvarstår. Hur många timmar står det i SAS kollektivavtal att SAS piloter skall jobba?

För några år sedan så postades en länk till CC kollektivavtal när.det var är en steward som syftade om att han "tvingades" jobba 47 timmar per vecka. Något svar på årsarbetstid fick vi aldrig från CC han försvann.
 

PP4EH

Medlem
Kul input men jag kan inte och många med mig kan inte räkna tiden det tar att åka till jobbet som arbetstid. Det finns inte många, skulle säga nästan ingen, mer än SAS crew som kan räkna tiden det tar att resa till jobbet så som arbetstid.

Ryanair hade "rykte" om sig att "tvinga" piloterna att jobba 999 timmar per år, detta var på.den tiden då SAS piloter jobbade 500-600 timmar. Per år.

Så frågan kvarstår. Hur många timmar står det i SAS kollektivavtal att SAS piloter skall jobba?

För några år sedan så postades en länk till CC kollektivavtal när.det var är en steward som syftade om att han "tvingades" jobba 47 timmar per vecka. Något svar på årsarbetstid fick vi aldrig från CC han försvann.
Ta bort resetiden då..

134- ca 24 timmar säger vi för skojs skull.

110 timmar ändå gånger 3 veckor så 330 tim i månaden från hemmet.

Men du tycker säkert ändå att vi jobbar lite.

Jag har inget kollektivavtal att lägga upp från SAS, men jag vet att dom jobbar 5-3
Dvs 12 dagar ledigt i månaden. kontra en vanlig arbetares 8 dagar.

Sen hur dom 12 dagarna faller hos sas vet jag inte, kan vara på vardagar, kan vara 2 dagar åt gången eller alla 12 i en stöt..
 

mha321

Medlem
Fast man kan knappast räkna antal timmar borta. Jag är ofta borta runt 100 timmar en vecka men det är inget man räknar. Det som räknas är ca 45-50 timmars faktiskt arbete. Övrig tid får man traktamente, men det är inte arbetstid. (utöver om den används för att jobba över såklart, men så räknas ju även sådan tid hemma).
 
Toppen