Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
Ta bort resetiden då..

134- ca 24 timmar säger vi för skojs skull.

110 timmar ändå gånger 3 veckor så 330 tim i månaden från hemmet.

Men du tycker säkert ändå att vi jobbar lite.

Jag har inget kollektivavtal att lägga upp från SAS, men jag vet att dom jobbar 5-3
Dvs 12 dagar ledigt i månaden. kontra en vanlig arbetares 8 dagar.

Sen hur dom 12 dagarna faller hos sas vet jag inte, kan vara på vardagar, kan vara 2 dagar åt gången eller alla 12 i en stöt..

Det har blivit mer icke abnorma vilkor för SAS piloter och det är väl på tiden. Inte många år sedan de flög sina 500 timmar om året med massor av fritid och sedan "sålde" sina fridagar till arbetsgivaren. Det betydde att den fick 1/10 av månadslönen för att komma in och jobba en extra dag.

Sen är det alltid så att de saxar ut sina 47 timmar i veckan eller 5-3 dagar på en månad. Utslaget om året vad är timmarna enligt avtalet? Egendomligt tyst från dem som det är synd om.
 

PP4EH

Medlem
Fast man kan knappast räkna antal timmar borta. Jag är ofta borta runt 100 timmar en vecka men det är inget man räknar. Det som räknas är ca 45-50 timmars faktiskt arbete. Övrig tid får man traktamente, men det är inte arbetstid. (utöver om den används för att jobba över såklart, men så räknas ju även sådan tid hemma).
Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.
Jag tar mitten alternativet och räknar arbetstid.
Vilket blir ca 35-40 timmar i veckan i mitt fall och flesta andra piloter, som är helt i enlighet med en vanlig arbetare.
Vad jag får för tillägg för att vara borta och även andra piloter är samma som alla andra arbetstagare, dvs traktamenten.

Lika tyst som det är angående arbetstider från piloternas sida, lika tyst är det angående lönerna jag presenterade.

Bolaget som alla på forumet tycker är piss ( från irland) har bättre betalda piloter.

Så för att knyta säcken så kan man säga att facket har en stabil jäkla poäng när det gäller misinformation i media kring 96K snitt lönerna, samt att lönerna inte är marknadsanpassade.

Sen kan man dividera om det är för höga löner generellt.

Men då kan vi snacka andra diskussioner som tex att dom flesta andra arbetsgrupper inte betalar närmare 1 mille för sin utbildning.
Att dom inte testas var 6e månad och blir utsatta för extrem stress under dessa tester, eller blir medicinskt testade varje år.
Och massa annan skit.

Men men det kommer med territoriet att bli synad i sömmarna för vissa arbetsgrupper medans andra flyger under radarn och inte gör ett skit och lever loppan ( politiker bland andra)

Ändå värt med utsikter som denna :D

180108101632-1-northern-lights-sunrise-cnn-super-169.jpg
 

mha321

Medlem
134- ca 24 timmar säger vi för skojs skull.

110 timmar ändå gånger 3 veckor så 330 tim i månaden från hemmet.

Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.
Fast enligt ovan är de tju precis det du gör?

Måndag var en resedag för att komma dit jag skulle flyga ifrån.
På måndag lämnade jag hotellet 23 och var på nästa hotell 04, så 5 timmar tjänst. ( flyg tid 1 tim 40 min)
Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)
Fredag lämnar jag hotellet 20 och är på nästa hotell 00, Så 4 timmar tjänst ( flyg tid 1tim 40)
På Lördag åker jag hem och är hemma som tidigare nämnt 16.50

Så total tjänstetid denna vecka 34 timmar

Ska man jämföra med andra yrken så är det ju den timman man ska räkna. Men hur ser t.ex. "Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)" ut? Hur blr det 8 timmar?

I mitt fall t.ex. så lämnar jag kanske hotellet vid 8 på morgonen och är åter vid 19, vilket är 11 timmar på klockan, men det är 8 timmar i tjänst. Jag jobbar ju normalt inte på hotellet (åtminstone inte på ett sätt som räknas som arbetstid), precis som jag inte gör det hemma.

Eller går du i tjänst omedelbart när du länmar hotellet = alltid bor på airside-hotell och kan gå direkt till kontor/cockpit/mötesrum eller var dagen nu kan tänkas börja, utan att det tar mer än några minuter?

Jag är inte ute efter att nagelfara exakt hur många timmar det handlar om, men om man faktiskt ska jämföra timmar, så måste man räkna dem på samma sätt. Räknar jag ut/in från hotellet så har jag långt över lagstadgade timmar i princip varje vecka.

(Sedan blir det ju extra krångligt när tidszoner blir inblandade såklart, men jag tolkar ditt exempel som ett som inte innefattar det?)

Lika tyst som det är angående arbetstider från piloternas sida, lika tyst är det angående lönerna jag presenterade.
Om vi nu förutsätter att man faktiskt räknar timmar på samma sätt (vilket det forfarande inte låter som man ska) så ligger alltså en SAS Styrman på 33k-68k för 35-40 timmars arbetsvecka.

Medianlönen i Sverige är (eller var 2017) 30k, för vanig 40-timmars arbetsvecka.

Ingångslönen ligger alltså över medianlönen för riket. Man kan knappast hävda annat än att det är ett rejält välbetalt yrke.

Sedan kan man diskutera om det är värt det. Personligen tycker jag definitivt att en pilotlön är värd att ligga en god bit över medianen. Men det betyder inte att det inte är välbetalt.

Så för att knyta säcken så kan man säga att facket har en stabil jäkla poäng när det gäller misinformation i media kring 96K snitt lönerna, samt att lönerna inte är marknadsanpassade.

Är alltså inte snittlönen 96k? När man räknar in alla, inklusive de som varit med länge och sitter på de berömda gamla avtalen? Finns det någon siffra på vad den faktiskt är?

Däremot kan det säkert stämma att den inte är marknadsanpassad. Åtminstone beroende på hur man delar upp marknaden.

Att jämföra med Lufthansa är knappast relevant med tanke på bolagens profilering. Att jämföra med Norwegian är betydligt mer relevant. Om avtalen i övrigt är helt likvärdiga, så har SAS onekligen inte likvärdiga löner för kaptener (även om de är på ungefär samma nivå för styrman). De är inte helt uppåt väggarna, men de är markant sämre. Men är resten av avtalen likvärdiga?
 

Johan Hbg

Medlem
Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.
Jag tar mitten alternativet och räknar arbetstid.
Vilket blir ca 35-40 timmar i veckan i mitt fall och flesta andra piloter, som är helt i enlighet med en vanlig arbetare.
Vad jag får för tillägg för att vara borta och även andra piloter är samma som alla andra arbetstagare, dvs traktamenten.

Lika tyst som det är angående arbetstider från piloternas sida, lika tyst är det angående lönerna jag presenterade.

Bolaget som alla på forumet tycker är piss ( från irland) har bättre betalda piloter.

Så för att knyta säcken så kan man säga att facket har en stabil jäkla poäng när det gäller misinformation i media kring 96K snitt lönerna, samt att lönerna inte är marknadsanpassade.

Sen kan man dividera om det är för höga löner generellt.

Men då kan vi snacka andra diskussioner som tex att dom flesta andra arbetsgrupper inte betalar närmare 1 mille för sin utbildning.
Att dom inte testas var 6e månad och blir utsatta för extrem stress under dessa tester, eller blir medicinskt testade varje år.
Och massa annan skit.

Men men det kommer med territoriet att bli synad i sömmarna för vissa arbetsgrupper medans andra flyger under radarn och inte gör ett skit och lever loppan ( politiker bland andra)

Ändå värt med utsikter som denna :D

Visa bifogad bild 88730
Jag håller på piloterna. Klart de skall ha en ok lön och ok villkor. Jag känner mig iaf tryggare med en svensk pilot som är utvilad när jag är i luften.
Alla vill väl också veta sitt schema den närmaste tiden, säger sig självt.
 

Ricci

Medlem
@PP4EH CC har också 1000timmar (det är väl IATA max som ni också går under) under ett "flytande" år.
Det händer att CC ha slår i taket och får tvångsledigt.
 

mha321

Medlem
Jag håller på piloterna. Klart de skall ha en ok lön och ok villkor. Jag känner mig iaf tryggare med en svensk pilot som är utvilad när jag är i luften.
Alla vill väl också veta sitt schema den närmaste tiden, säger sig självt.
Jag vill passa på att poängtera att jag inte håller på någondera sidan i dagsläget, för jag har långt ifrån tillräckligt med information. Min vi kvarstår i att båda sidor är rätt duktiga med desinformation i media. Men det är på ingen punkt något konstigt, utan ganska normalt tyvärr.

Men det blir som alltid svårt att som arbetstagare vinna "gemene mans" stöd när man har ett rejält högbetalt yrke. Det är lättare för förskolepersonal eller andra faktiska låglöneyrke att göra det. Och det finns väl ytterst få andra höglöneyrken som mer eller mindre regelbundet tar till strejkvapnet?

Jag bryr mig i sig inte speciellt mycket om ifall det är en Svensk eller Tysk pilot t.ex. Men jag bryr mig absolut om att piloten är utvilad, och det finns en god anledning till att reglerna om maximal flygtid.

För visst är det flygtid 1000h man pratar om, och inte tjänstgöringstid? Det är väl det som gör att man i t.ex. USA har sådant som att faktiska arbetstiden inte börjar räknas förrän dörren är stängd på planet typ (eller är det bara CC)? Eller fungerar det så (med räkna-dörren-tid) även i Sverige?
 

PP4EH

Medlem
Fast enligt ovan är de tju precis det du gör?



Ska man jämföra med andra yrken så är det ju den timman man ska räkna. Men hur ser t.ex. "Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)" ut? Hur blr det 8 timmar?

I mitt fall t.ex. så lämnar jag kanske hotellet vid 8 på morgonen och är åter vid 19, vilket är 11 timmar på klockan, men det är 8 timmar i tjänst. Jag jobbar ju normalt inte på hotellet (åtminstone inte på ett sätt som räknas som arbetstid), precis som jag inte gör det hemma.

Eller går du i tjänst omedelbart när du länmar hotellet = alltid bor på airside-hotell och kan gå direkt till kontor/cockpit/mötesrum eller var dagen nu kan tänkas börja, utan att det tar mer än några minuter?

Jag är inte ute efter att nagelfara exakt hur många timmar det handlar om, men om man faktiskt ska jämföra timmar, så måste man räkna dem på samma sätt. Räknar jag ut/in från hotellet så har jag långt över lagstadgade timmar i princip varje vecka.

(Sedan blir det ju extra krångligt när tidszoner blir inblandade såklart, men jag tolkar ditt exempel som ett som inte innefattar det?)


Om vi nu förutsätter att man faktiskt räknar timmar på samma sätt (vilket det forfarande inte låter som man ska) så ligger alltså en SAS Styrman på 33k-68k för 35-40 timmars arbetsvecka.

Medianlönen i Sverige är (eller var 2017) 30k, för vanig 40-timmars arbetsvecka.

Ingångslönen ligger alltså över medianlönen för riket. Man kan knappast hävda annat än att det är ett rejält välbetalt yrke.

Sedan kan man diskutera om det är värt det. Personligen tycker jag definitivt att en pilotlön är värd att ligga en god bit över medianen. Men det betyder inte att det inte är välbetalt.



Är alltså inte snittlönen 96k? När man räknar in alla, inklusive de som varit med länge och sitter på de berömda gamla avtalen? Finns det någon siffra på vad den faktiskt är?

Däremot kan det säkert stämma att den inte är marknadsanpassad. Åtminstone beroende på hur man delar upp marknaden.

Att jämföra med Lufthansa är knappast relevant med tanke på bolagens profilering. Att jämföra med Norwegian är betydligt mer relevant. Om avtalen i övrigt är helt likvärdiga, så har SAS onekligen inte likvärdiga löner för kaptener (även om de är på ungefär samma nivå för styrman). De är inte helt uppåt väggarna, men de är markant sämre. Men är resten av avtalen likvärdiga?

Nej det är inte det jag gör, jag presenterade vardagen för en pilot, skrev klart och tydligt att jag räknar arbetstimmarna.

Det blir 8 timmar för att vi lämnar hotellet, ja hotellen är oftast på flygplatsområdet. Så säg en 20 min för att komma från hotelldörr till flygplanet.
Sen är det förberedelser samt lastning och tankning detta är schemalagt på 1 tim. så 1.20 innan du har startat motorn.
På destination är det 1 timma för avlastning, 1 timma väntande på att dom ska börja lasta igen, tankning, förberedelse och ca 1.5 timmar lastning.
Totalt 3.5 timmar.
Sen när du är tillbaks där du började så ska du göra i ordning kärran för parkeringen över dagen.. säg ungefär 30 min där..plus 20 minuter för att komma till hotellet.
4 tim 20 min icke flygrelaterad tjänst.. plus flyg tiden på 3 tim 20 min .. 7tim 40 min.. plus minus 20 min för annat små skräp som security och checka in väskor.

På ett Pax bolag så slipper man allt lull lull omkring, det är mycket mer effektivt, så man flyger mer. Dvs att man har fler Legs per arbetspass.
-
Du kan väl inte sitta å räkna median lön på ett högkvalificerat yrke? Folk som gått ut gymnasiet kontra folk med fleråriga efter gymnasiala utbildningar är väl inte jämförbart?

-
96K snittet på SAS stämmer som jag sa det är en sanning men med modifikation.
Medierna räknar även med traktamenten i det snittet samt hela historien med dom gamla rävarna.
Tror det är knappast dom som sitter och gråter över kronor.
Men styrmannen som har 37K i månaden och kanske har ARN bas och bara flyger inrikes och kommer hem efter varje arbetsdag, dvs inte har något traktamente kanske är den som ropar högt, med all rätt enligt min mening.
-
Varför är det inte relevant med att jämföra med en annan Flag carrier som Finnair, Lufthansa eller BA?
Alla dessa är flag carriers som SAS och statligt ägda till stora delar.
Man är som en 15 åring som säger att man är för liten för att ta ansvar, men gammal nog att ta egna beslut.
Vänder kappan efter vinden.
När det passar så pissar man snett på lågprisbolagen och visar sig som någon slags elit, och när det kommer till att betala för prestigen så vill man gärna jämföras med dom som är ¨sämst¨.
 
Toppen